دولت افزایش پلکانی حقوق را عادلانه می‌داند

سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری سال:

دولت افزایش پلکانی حقوق را عادلانه می‌داند

علی بهادری در آخرین نشست مطبوعاتی خود در سال 1401 به تشریح دستاوردهای دولت در یک سال گذشته پرداخت و تأکید کرد: رشد اقتصادی 5/3 درصدی که در پاییز امسال و پس از یک دهه رشد نزدیک به صفر رقم خورد نشان می‌دهد سطح درآمد عمومی می‌تواند به‌تدریج با ادامه این روند بالا برود و فشار اقتصادی بر مردم کم شود.


​​​​​​​سخنگوی دولت افزایش پنج برابری فروش اموال تملیکی در گمرکات، راه‌اندازی دولت الکترونیک، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، باز فعال‌سازی 2 هزار کارخانه بزرگ، افزایش یارانه‌ها، اجرای طرح طبقه‌بندی معلمان و دو برابر کردن سود سهام عدالت را از دیگر دستاوردهای دولت در این سال عنوان کرد و گفت: بر این‌ها باید حل تنش آبی در چند استان، رفع قطعی برق خانگی، افزایش 15 هزار تخت بیمارستانی، دستیابی به فناوری ژن‌درمانی سرطان، پوشش رایگان بیمه سه دهک پایین و اجرای قانون تعرفه پرستاری را هم افزود.وی به حوزه سیاست خارجی هم اشاره کرد و افزایش روابط تجاری با همسایگان، پیوستن به سازمان شانگهای و احیای رابطه با عربستان را از دستاوردهای مهم این حوزه نامید.

دیپلماسی آسیایی
بهادری با بیان اینکه در برخی سیاست‌ها در منطقه خطاهایی وجود داشت، اظهار کرد: این رویداد نشان داد حل مسائل جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد. توسعه روابط همسایگی از اولویت‌های دولت بوده و کشورهای منطقه نیز از احیای روابط استقبال کردند. 
وی افزود: توجه ویژه به دیپلماسی همسایگی کمک می‌کند مدیریت منطقه و هماهنگی‌های منطقه‌ای میان کشورهای منطقه صورت بگیرد و آسیایی‌ها بیش از گذشته اختیار آسیا را به دست‌ گیرند.

رو شدن باطن مدعیان حقوق زن
وی درباره اقدام‌های دولت در خصوص شناسایی و برخورد با عوامل مسمومیت دانش‌آموزان هم ضمن تأکید بر اطلاع‌رسانی درخصوص اقدام‌ها از سوی کمیته ویژه پیگیری این موضوع، گفت: این اقداماتی که سبوعانه بود نشان‌دهنده ماهیت اشخاصی بود که ادعای حمایت از حقوق بانوان را دارند. کسانی که مدعی رشد بانوان هستند، بیانیه برای تعطیلی آموزش دادند و مطالبه کردند که در حوزه آموزش بانوان تعطیلی اجباری صورت بگیرد. حتماً بانوان کشور ما در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی همچنان مسیر رشد خود را طی خواهند کرد.

سامانه کاغذی اروپایی‌ها
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص ارزیابی‌اش از اقدام‌های ایذایی اروپا از جمله اعلام برچیدن اینستکس همزمان با گام‌های مثبت ایران در همکاری با آژانس، احیای روابط با عربستان و میزان تأثیر این سامانه در تجارت خارجی ایران در چند سال گذشته، گفت: اینستکس یک سامانه کاغذی بود و امروز اروپایی‌ها باید پاسخگوی این مجموعه که آن را طراحی کرده بودند، باشند؛ این روش به دورانی بازگشت داشت که هنوز پول اختراع نشده بود. باید پاسخگو باشند و جهانیان در آینده متوجه خواهند شد نتیجه برخی از پیشنهاد‌ها و اقدام‌ها چه خواهد بود.

تأکید دولت بر افزایش پلکانی حقوق
بهادری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عدم تناسب افزایش 20 درصدی حقوق با تورم 50 درصدی و خط فقر 17 میلیونی هم به ذکر این موضوع بسنده کرد که دولت خواهان افزایش پلکانی حقوق است و این روش را عادلانه می‌داند و گفت: هنوز فرصت هست تا با تأیید شورای نگهبان این مسئله را اصلاح کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری که حضور شمخانی در پکن و امضای توافق‌نامه با عربستان بدان معناست که پیگیری توافق‌نامه 25ساله با چین هم به وی سپرده ‌شده، تصریح کرد: این دو موضوع از هم جداست و حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در موضوع عربستان به خاطر آن بود که مسائل امنیتی در مذاکرات باقی‌ مانده بود و مسئول پرونده روابط با چین هم مشخص است.

تداوم کاهش تورم در سال آینده
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تورم گفت: عملکرد دولت در یک سال و نیم گذشته روشن است. تورمی که دولت سال گذشته تحویل گرفت، ۶۰ درصد بود و امسال به ۴۰ درصد رسیده و حدود یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.
بهادری ادامه داد: دولت همین نگاه را برای کنترل تورم در سال آینده دارد و در بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده، سعی شده منابع واقعی دیده شود و هزینه‌ها اعلام شود. اگر مجلس همراهی بیشتری داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرده و آن را غیرتورمی ببیند، حتماً شاهد کاهش تورم خواهیم بود. البته باید دید مجلس چه تصمیمی درباره بودجه می‌گیرد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه