دشت کاشمر در لیست بحرانی‌ترین دشت‌های ایران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر اعلام کرد

دشت کاشمر در لیست بحرانی‌ترین دشت‌های ایران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: دشت کاشمر بین دو دشت ازغند و دشت بردسکن تا محل رودخانه ششطراز واقع‌ شده و یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های ایران است.


میثم روشنی در گفت‌وگو با ایسنا از افتتاح پروژه بزرگ آبخیزداری غرب کاشمر همزمان با هفته منابع طبیعی خبر داد و خاطرنشان کرد: این پروژه در حوضه آبخیز روستای کسرینه این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
وی با بیان اینکه کار و هزینه در حوزه‌های آبخوان و آبخیزداری در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است، بر ضرورت همکاری و تعامل بیش از پیش مردم با مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری تأکید کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: تغییرات اقلیمی، تمامی حوضه‌های آبخیز منطقه را درگیر کرده بنابراین پروژه‌های آبخیزداری با هدف کنترل سیل و رسوب و تقویت پوشش گیاهی و همچنین تقویت سفره‌های آب زیرزمینی اجرایی شده‌ است.

ضرورت مشارکت مردم
وی همچنین افزود: امیدواریم با مشارکت مردم در اجرای این پروژه‌ها گام بلندی در راستای ارتقای سطح فرهنگ حفظ محیط‌ زیست و منابع طبیعی برداریم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر نیز در ادامه گفت: پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر کنترل سیلاب‌های مخرب فصلی و پیشگیری از تخریب زیرساخت‌ها و خسارت‌های احتمالی حاصل از سیل؛ در تغذیه سفره‌های زیرزمینی چشمه‌ها و قنات‌ها، کنترل فرسایش خاک و حمل رسوب، استحصال آب ناشی از بارش‌های سالانه، افزایش رطوبت سطحی خاک و تقویت پوشش گیاهی تأثیر فراوانی خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به جذب حدود ۳۵ میلیارد ریال در سال جاری از ردیف تعادل‌بخشی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوضه کسرینه شهرستان افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها بخش زیادی از کشاورزان و بهره‌برداران در پایین‌دست از مزیت‌های طرح‌های مذکور بهره‌مند می‌شوند.
روشنی ادامه داد: اجرای یک بند خاکی پخش سیلاب با خاکریزی ۳۸ هزار مترمکعب، اجرای یک سازه ترکیبی گابیون سنگ ملات در خروجی زیر حوضه کلاته نادر با حجم حدود هزار مترمکعب و تکمیل سرریز سنگ و ملات بند خاکی محمدیه خروجی زیر حوضه شماره ۷ با حجم حدود ۴۰۰ مترمکعب از جمله طرح‌هایی هستند که همزمان با هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های مستمر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و نماینده محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسئولان شهرستان و استان، اعتبارات خوبی در سال جاری از محل منابع ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب به پروژه‌های آبخیزداری در حوضه آبخیز کسرینه (غرب کاشمر) اختصاص یافت.
روشنی در ادامه با بیان اینکه دشت کاشمر بین دو دشت ازغند و دشت بردسکن تا محل رودخانه ششطراز واقع ‌شده و یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های ایران است، گفت: بیش از ۹۵ درصد تغذیه سفره آب زیرزمینی دشت کاشمر از حوضه‌های آبخیز شمالی که شامل ارتفاعات صخره‌ای و منطقه کوهستانی است، انجام می‌گیرد.

طرح‌های آبخیزداری اجرا نشود، مورد تهدید سیلاب هستیم
وی ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری نه‌ تنها برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی بسیار مفید است و از تبخیر آب جلوگیری می‌‏کنند بلکه سیلاب‌ها هم ایمن‌سازی می‌شوند، اگر طرح‌های آبخیزداری اجرا نشود، از شمال غرب و شمال شرق کاشمر مورد تهدید سیلاب هستیم.
روشنی تصریح کرد: ایجاد پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در قالب ‌بندهای سنگ ملاتی یا تورگابیون در سرشاخه‌ها و بالادست حوضه آبریز و احداث بندهای تغذیه مصنوعی در دامنه‌ها و ورودی دشت‌ها بهترین گزینه است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه