خونه مادربزرگه در حرم

رواق کودک؛ رواقی برای زائران کودک امام هشتم(ع)

خونه مادربزرگه در حرم

در ضلع شمال شرقی صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی، جنب باب‌الکاظم(ع)، روبه‌روی ستون۲۵ قرار دارد. رواق کودک را می‌گویم؛ رواقی که روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۸ و جمعه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ میزبان کودکان 5 تا 9سال است و شما اگر به همراه کودکانتان به حرم مطهر مشرف شده‌اید می‌توانید کودکان دلبندتان را که در این گروه سنی هستند به رواق ببرید. 


این رواق در نخستین روزهای امسال با حضور تولیت آستان قدس رضوی و سایر مسئولان افتتاح شد و خادمان در این رواق تلاش می‌کنند با اجرای برنامه‌های متنوع و ساعتی شاد و سرگرم‌کننده برای کودکان رقم بزنند.
درست است که رواق کودک در نخستین روزهای امسال افتتاح شد اما در ایام نوروز هم مربیان و خادمان، خدمات متنوع‌تری را به کودکان ارائه می‌دهند. وقتی کودکان وارد رواق می‌شوند پیش از حضور در برنامه‌های مختلف به گروه‌هایی با تعداد مشخص تقسیم می‌شوند و به هر کدام از آن‌ها شماره‌هایی داده می‌شود که در پایان مسیر را گم نکنند. مرحله بعد همخوانی با نماهنگ «سلام فرمانده» است.
از این مرحله هر کدام از گروه‌ها در مسیر ویژه‌ای قرار می‌گیرند و باید آن مسیر را طی کنند. یکی از نکات جالب توجه در این مسیرهای متفاوت این است که هر کدام از گروه‌ها پس از پیمودن مسیری، وارد فضایی می‌شوند که تداعی‌گر خانه مادربزرگ است. در این بخش، کودکان با مربیان همراه می‌شوند تا قصه‌ای را بشنوند. در این میان یکی از مربیان همراه خود تعدادی عروسک بزرگ و کوچک دارد و می‌خواهد قصه‌ها را به کمک این عروسک‌ها برای کودکان پیش ببرد.
همزمان که کودکان به قصه‌ها گوش می‌کنند به حیاط منزل مادربزرگ می‌رسند، این قصه‌ها که با محوریت موضوعات دینی و مذهبی است برای کودکان هم جنبه آموزشی دارد هم جذاب است و می‌تواند نظر کودکان را به خود جلب کند.
رواق کودک یک بخش اصلی هم دارد که فضای آن مانند مسجد است اما مسجدی در حد و اندازه کودکان، زیرا در این فضا کودکان تمام اشیا و وسایلی که در مسجدهای معمولی دیده‌اند را در اندازه کوچک مشاهده می‌کنند. 
همه چیز برای کودکان شبیه‌سازی شده؛ از محراب و کتاب‌های قرآن گرفته تا مهر و تسبیح، این اندازه کوچک اشیا نیز برای کودکان جالب است.
این بخش شامل چند قسمت متنوع است به‌طوری که گروهی از کودکان می‌توانند همراه با مربی خود که از خادمان حرم مطهر رضوی هستند روی صندلی بنشینند و نقاشی بکشند، اما گروه دیگر می‌توانند به داستان‌های دینی و آموزنده‌ای که مربی‌شان تعریف می‌کند گوش کنند. البته در این فضا مراسم جشن تکلیف هم برای دختران برگزار می‌شود.
«هزارتوی کودکانه» بخشی جذاب برای کودکان است که با خروج از مسجد شبیه‌سازی وارد آن می‌شوند. «هزارتوی کودکانه» برای این طراحی شده که کودکان به پرسش‌هایی که از آن‌ها می‌شود پاسخ دهند، آن‌ها این فرصت را دارند تا از طریق پاسخ به پرسش‌ها امتیاز لازم را کسب کنند. علاوه بر این، پرسش‌ها طوری طراحی شده که کودکان با پاسخ درست به آن می‌توانند مسیر خود را در ادامه رواق کودک پیدا کنند، این موضوع برای کودکان هیجان‌انگیز است.
بخش پایانی سفر کوتاه کودکان در رواق به غذا دادن به کبوتران ختم می‌شود که برای آن‌ها جذاب است.
حدود 45 دقیقه طول می‌کشد کودکان به یک سفر کوتاه به‌یادماندنی در رواق بروند، اما مدت زمان مناسبی است تا آن‌ها هم با داستان‌ها و قصه‌های دینی مذهبی بیشتر آشنا شوند و هم با علاقه کودکانه خود به پرندگان، نحوه غذا دادن درست به آن‌ها را فراگیرند.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه