جزئیاتی تازه از جشنواره‌های قرآنی در نوروز رمضانی 

ویژه‌برنامه‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی برای بهار قرآن و طبیعت

جزئیاتی تازه از جشنواره‌های قرآنی در نوروز رمضانی 

مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در نوروز 1402 و ماه مبارک رمضان، ویژه‌برنامه‌های قرآنی را در قالب مراسم ترتیل‌خوانی قرآن، برپایی نمایشگاه و پایگاه قرآنی در حرم مطهر رضوی و سطح شهر مشهد برگزار می‌کند.


به گزارش آستان‌نیوز، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در نشست خبری تشریح اقدام‌های آستان قدس رضوی در نوروز 1402 که در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در خارج از فضای حرم مطهر رضوی، برنامه جزءخوانی قرآن کریم را توسط خادمیاران قرآنی اجرا می‌کند که این محافل معنوی در حرم حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس، مجموعه فرهنگی سبزوار، زیارتگاه خواجه‌ربیع مشهد، کاشمر و شهرهای مختلف میزبان حضور روزه‌داران 
خواهند بود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان ادامه داد: با همکاری کانون‌های خادمیاری در سطح کشور در ماه مبارک رمضان قاریان، حافظان و مفسران به مسجدهای سطح کشور برای اجرای برنامه‌های قرآنی اعزام می‌شوند.
 
بقاع متبرکه میزبان «من قرآن را دوست دارم» 
وی با تأکید بر ایجاد ارتباط مستمر و دائمی با شرکت‌کنندگان برنامه‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف، نهضت ملی آموزش قرآن با عنوان طرح «من قرآن را دوست دارم» از سوی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی با همکاری اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه سراسر کشور در حال برگزاری است.
میریان اظهار کرد: در این طرح تاکنون سه مرحله آموزشی به صورت خودآموز آغاز به کار کرده است. شرکت‌کنندگان در این طرح، آموزش‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن، تجوید و صحیح‌خوانی نماز و مفاهیم قرآن را فرا می‌گیرند. از روز نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت مهدی(عج)، مرحله سوم این طرح شامل آموزش مفاهیم قرآنی با محوریت تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی آغاز شده است که در ماه مبارک رمضان، در نمایشگاه‌های مختلف حرم مطهر رضوی به صورت ویژه به افراد و علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

 برنامه‌های خانوادگی قرآنی ویژه بانوان با محوریت «ادب قرآنی در خانواده» 
وی در ادامه، برگزاری جلسات سنتی قرآن کریم ویژه خانواده‌های مهدالرضا(ع) را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های قرآنی مرکز قرآن کریم در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: در قالب این برنامه، همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع)
 500 جلسه سنتی قرآن کریم با حضور خانواده کودکان شرکت‌کننده مهدالرضا(ع) در مساجد سطح شهر مشهد برگزار خواهد شد. 
میریان با اشاره به برگزاری پایگاه قرآنی در مدرسه علمیه خیرات‌خان حرم مطهر رضوی ادامه داد: در این پایگاه قرآنی برای بهره‌مندی طلاب علوم دینی، برنامه‌های خانوادگی قرآنی ویژه بانوان با محوریت «ادب قرآنی در خانواده» برگزار می‌شود.  
وی افزود: این پایگاه قرآنی از ابتدای سال 1402 آغاز به کار می‌کند و تا پایان ماه مبارک ادامه دارد. تمامی برنامه‌های این پایگاه قرآنی موضوع‌محور بوده و تمام تلاش ما این است که خانواده‌ها را با قرآن مأنوس کنیم.
 
آشنایی با مناسک زیارت در 50 هتل مشهد
میریان در ادامه به برگزاری نمایشگاه «قرآن، خانواده و همدلی» در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه از 25 اسفند آغاز به کار می‌کند. در این نمایشگاه، بازی‌های قرآنی معنامحور ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده که کودکان به همراه خانواده می‌توانند از این بازی‌ها استفاده کنند و به صورت غیرمستقیم با مضمون آیات قرآنی آشنا شوند.
وی اظهار کرد: با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، 50 هتل در شهر مشهد به عنوان نمایندگان آستان قدس رضوی مشخص شده‌اند. در این هتل‌ها به عنوان پایگاه‌های شروع زیارت با حضور مربیان قرآنی، برنامه‌های فرهنگی قرآنی با هدف آشنایی بیشتر زائران با ادب حضور و مناسک زیارت برگزار می‌شود.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی یادآور شد: اعزام خادمیاران قرآنی به مساجد سطح شهر مشهد و اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه تشکل‌های مردمی در نمایشگاه «طریق مهدی» که در ایوان ولیعصر(عج) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود از دیگر برنامه‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان است.

خبرنگار: مریم احمدی شیروان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه