تربیت نخبگان علمی باایمان و تأثیرگذار، رسالت مراکز آموزشی آستان قدس رضوی است

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم معارفه رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:  

تربیت نخبگان علمی باایمان و تأثیرگذار، رسالت مراکز آموزشی آستان قدس رضوی است

تولیت آستان قدس رضوی رفع خلأ‌های کیفی در راستای تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی باایمان و تأثیرگذار بر اساس معارف اسلام و تعالیم اهل بیت(ع) را مهم‌ترین رسالت مراکز علمی و آموزشی آستان قدس رضوی دانست.


به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی که با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی، استادان، مدیران، کارکنان و دانشجویان، روز گذشته در محل این دانشگاه برگزار شد؛ دانشگاه علوم اسلامی را ادامه‌دهنده راه علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی در به فعلیت رساندن استعدادها و به کمال رساندن نفوس مستعد دانست و ابراز کرد: در قرن‌های مختلف علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی همواره در تلاش بودند معارف اسلامی و قرآنی را در قالب نظام آموزشی کامل و فراگیر طراحی و به جامعه اسلامی عرضه کنند و در این مسیر هر کدام به تناسب موقعیت و امکانات محدودی که داشتند، گام‌های بلندی برداشته‌اند.
وی افزود: دانشگاه علوم اسلامی رضوی می‌تواند نمادی در تحقق‌بخشی به این دغدغه‌‌ علمای بزرگ شیعی برای طراحی و تدوین نظام آموزشی جامع معارف، احکام و فقاهت باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه تأسیس و اداره مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بالذات جزو وظایف آستان قدس رضوی نیست؛ ابراز کرد: فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه‌ها و دانشگاه امام رضا(ع) در صورتی می‌توانند برای آستان قدس توجیه داشته باشند که بتوانند برای سایر مراکز مشابه در کشور الگو باشند؛ اگر این مجموعه‌ها نیز در عداد و همانند سایر مراکز علمی و آموزشی کشور باشند، آن گاه چه دلیلی برای ورود آستان قدس رضوی به این عرصه وجود دارد؟
وی تصریح کرد: کشور از نظر تعداد دانشگاه و مراکز آموزشی شرایط مناسبی دارد و از این نظر کمبودی احساس نمی‌شود، از این رو دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و مراکز علمی و آموزشی آستان قدس رضوی باید بتوانند خلأهای کیفی را در راستای تولید و تحول دانش و تربیت نخبگان علمی باایمان بر اساس معارف اسلامی و تعالیم اهل بیت(ع) در عرصه‌های مورد نیاز پر کنند.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: مراکز آموزشی آستان قدس باید آن تحولاتی را رقم بزنند که در تراز انقلاب اسلامی بوده و نظام علمی و آموزشی کشور به آن‌ها نیاز دارد، اگر این نگاه وجود داشته باشد آن گاه مقبولیت و مشروعیت برای ادامه فعالیت‌ این مراکز نیز وجود خواهد داشت، در غیر این صورت مقبولیت و مشروعیتی برای ادامه فعالیت نداریم.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی تلفیقی از حوزه علمیه و دانشگاه است و این ظرفیت را دارد که به الگویی برای مراکز علمی و دانشگاهی کشور مبدل شود و می‌تواند دانش‌آموختگانی متخصص، شاخص و ممتاز تربیت کند که در کشور و جهان در عرصه‌های علمی، معنوی و فرهنگی تأثیرگذار باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: اگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی در اجرای چشم‌انداز و تحقق اهداف به ویژه در عرصه محتوا و دانش‌آموختگان موفق باشد، قطعاً این دانشگاه را تقویت و گسترش و حوزه فعالیت آن را وسعت خواهیم بخشید.
وی با اشاره به توفیقات دانشگاه علوم اسلامی از ابتدای تأسیس تاکنون خاطرنشان کرد: این دانشگاه تاکنون آثار و برکات فراوانی داشته و نسبتاً تأثیرگذار و موفق بوده است، اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

ضرورت بازنگری در مأموریت‌های دانشگاه رضوی
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه نسبت به بازنگری در مأموریت‌های اصلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید و تصریح کرد: این دانشگاه حدود 40 سال پیش برای رفع نیازهای وقت نظام مقدس جمهوری اسلامی و جامعه شکل گرفت، حال با گذر زمان و تغییر نیازها و مسائل نظام جمهوری اسلامی، تغییر در مأموریت‌های این دانشگاه نیز احساس می‎شود؛ بنابراین باید به دنبال اموری برویم که اولاً مرتبط با حوزه علمیه و دانشگاه و نیاز روز کشور باشد و دوماً متکفلی نداشته باشد. 
وی ضمن تأکید بر ضرورت مرجعیت علمی دانشگاه رضوی و جریان‌سازی در فضای دانشگاهی و حوزوی کشور، گفت: تربیت فقیه، مدرس، نظریه‌پرداز در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی برجسته کشور در انجام مأموریت‌ها، ارتباط صمیمی مسئولان دانشگاه با دانشجویان، استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و بدنه دانشجویی فعال، دغدغه‌مند و انقلابی در برنامه‌های دانشگاه، تحول در نظام استعدادیابی، احیای سنت مباحثه حوزوی و طرح و نقد آرا و تقویت کرسی‌های نظریه‌پردازی، بازنگری در حجم بالای واحدهای تحصیلی و استفاده از ظرفیت بین‌المللی دانشگاه از جمله ضروریاتی است که باید در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مورد توجه قرار گیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ضمن تأکید بر ضرورت ارتقای واحد خواهران و اعضای هیئت علمی دانشگاه با فراهم آوردن بستر حضور استادان بزرگ، نخبگان علمی و جوانان فاضل و عالم، بر ضرورت رفع چالش اشتغال دانش‌آموختگان این دانشگاه به میزان مقدورات تأکید و تصریح کرد: باید با کمک حوزه علمیه خراسان، تعداد مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فرهنگی حوزوی در مشهد افزایش یابد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید در میان دانشگاه‌های علوم انسانی و حوزوی یک نشان باشد، تصریح کرد: مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی آستان قدس رضوی مجموعه‌هایی پیوسته هستند که باید با هم‌افزایی و همکاری نزدیک، در وهله نخست نیازهای آستان قدس و سپس نیازهای جامعه و کشور را برطرف کنند.
گفتنی است در این مراسم از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام دکتر محمد امامی، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی قدردانی و حجت‌الاسلام دکتر جهانگیری به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معارفه شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه