از 25 اسفند؛ اسکان زائران در آباد‌گران

مدیرعامل این شرکت وعده  داد: تا پایان سال آینده تمام واحد‌های این مجتمع تحت قاعده‌های هتل‌داری قرار می‌گیرند

از 25 اسفند؛ اسکان زائران در آباد‌گران

۵۲درصد از شرکت آبادگران متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و ۴۸درصد متعلق به مردم در بورس است. با توجه به پرونده‌های متعدد حقوقی که در مباحث املاک ایجاد شده، مباحث بین مجتمع آبادگران با سازمان مسکن و شهرسازی و شهرداری از طریق سازمان بازرسی در حال پیگیری است که به دلیل تعدد مسائل برخی حل شده و برخی در حال بررسی است تا آبادگران به یک پروژه شفاف تبدیل شود.


به گزارش قدس خراسان، مصطفی شریف دیروز در نشست خبری اظهار کرد: مجتمع آبادگران پرونده‌های حقوقی مختلفی دارد و طی درخواستی که از رئیس کل دادگستری استان خراسان داشتیم شعبه ویژه حقوقی به شرکت آبادگران ایران اختصاص داده شد تا پرونده‌ها به صورت متمرکز توسط یک قاضی و یک شعبه پیگیری شود و در فرایند حقوقی سرعت لازم اتفاق بیفتد.
وی افزود: برای حل مشکلات آبادگران همکاری بسیار نزدیکی با سازمان بازرسی با توجه به پرونده‌های متعدد حقوقی که در مباحث املاک ایجاد شده و مباحث بین ما با سازمان مسکن و شهرسازی و شهرداری از طریق سازمان بازرسی در حال پیگیری است که به دلیل تعدد مسائل برخی حل شده و برخی در حال بررسی است تا آبادگران به یک پروژه شفاف تبدیل شود.

پرونده تغییر کاربری آبادگران با رأی به نفع شرکت تعیین تکلیف شد
نایب رئیس شرکت آبادگران ایران در ادامه تصریح کرد: ۵۲ درصد از شرکت آبادگران متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و ۴۸ درصد متعلق به مردم در بورس است بنابراین خیلی جدی به مباحث حقوقی و تخصصی ورود پیدا کرده‌ایم. یکی از پرونده‌های پرچالش، پرونده با مسکن و شهرسازی با موضوع تغییر کاربری در مجتمع آبادگران بود که این موضوع در در دادگاه تعیین تکلیف و رأی به نفع این شرکت صادر شد. 
مدیرعامل شرکت آبادگران ایران در خصوص سایر پرونده‌های حقوقی این شرکت گفت: درباره پرونده پروژه گلستان در کنار بند گلستان که سازمان منابع طبیعی درباره مالکیت آن زمین شکایت کرده بود این زمین که به صورت موقوفه است تعیین تکلیف و مالکیتش تثبیت شد که آثار مهم اقتصادی برای این شرکت دارد.
وی در ادامه افزود: برخی از مالکان واحدهای اقامتی درباره مشاعات ادعای مالکیت کردند که چه در دادگاه بدوی و چه در دادگاه تجدید نظر رأی بر این اساس بود که تمامی مشاعات، حق انتفاع و تعریف پروژه در مشاعات در مالکیت آبادگران است که به لحاظ امکان تحول در پروژه کوهسنگی و رفع موانع آن بسیار رأی راهبردی و مهمی بود.

آبادگران در شرف گرفتن موافقت اصولی است
شریف ضمن تشریح مشکلات سند زمین مجتمع آبادگران عنوان کرد: سند آبادگران تا زمانی که شرکت آبادگران به تعهدات خود عمل کند در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی قرار دارد و شرکت آبادگران برای تحویل سند خود باید تأییدیه سازمان میراث فرهنگی را داشته باشد که این موضوع برای سرمایه‌گذاران و سهامداران خیلی مهم است. در سال ۹۵ سازمان میراث فرهنگی به دلیل انحراف در بهره‌برداری این موافقت اصولی را  لغو می‌کند که با اجرای طرح تغییر تحول و حمایت استانداری و میراث فرهنگی، در شرف گرفتن موافقت اصولی هستیم و با دریافت این موافقت اصولی در چند روز آینده در سال 1402 به تأمین سرانه‌های مدنظر گردشگری در این مجتمع می‌پردازیم. 
وی در خصوص ایجاد سرانه‌های گردشگری در مجتمع آبادگران گفت:  11 پروژه گردشگری در مجتمع آبادگران کوهسنگی تعریف شده است که برای پنج پروژه آن افزون بر 300 میلیارد تومان تفاهم‌نامه جذب سرمایه‌گذار امضا کرده‌ایم و هدف این پروژه تأمین سرانه‌های گردشگری در مجتمع آبادگران است تا زمینه حضور مردم در این محل را فراهم کند و این حق مردم مشهد است که در این مجتمع تفریح کنند.
نایب رئیس شرکت آبادگران ایران با تأکید بر اقامتی بودن واحدهای آبادگران یادآور شد: شرکت آبادگران در حال حاضر ۴۲ واحد اقامتی در مجتمع آبادگران دارد و وظیفه ماست تا تمام واحدهای اقامتی در این مجتمع را ذیل قاعده هتل‌داری قرار دهیم. ما در آبادگران منزل مسکونی نداریم و تمام برج‌ها به غیر از برج‌های اداری هتل آپارتمان و واحد اقامتی هستند و فروش آن‌ها به دیگران منع یا نفعی برای اقامتی بودن این محل‌ها ایجاد نمی‌کند. برای اقامتی‌سازی در مجتمع آبادگران طبق نظر میراث فرهنگی از واحدهای متعلق به خود شرکت آبادگران شروع کرده‌ایم که از 25 اسفند ماه در اختیار زائران قرار می‌گیرد و امیدواریم تا پایان سال آینده همه واحدهای مجتمع آبادگران تحت قاعده‌های هتل‌داری میراث فرهنگی قرار بگیرد.  

سهم 55 درصدی شهر را راه و شهرسازی باید پرداخت کند
مدیرعامل شرکت آبادگران ایران گفت: برای احقاق حق ۵۵درصدی شهرداری، راه و شهرسازی باید این اتفاق را انجام بدهد چون طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال۷۳ شرکت آبادگران ایران با مسکن و شهرسازی داشته است این سازمان موظف شده سهم شهر را به شهرداری پرداخت کند، شهرداری برای احقاق حق خود مالک را می‌شناسد اما طبق این تفاهم‌نامه مسکن و شهرسازی موظف به رفع این تعهد است و اگر تاکنون راه و شهرسازی به وعده خود عمل نکرده به دلیل انحراف‌های ایجاد شده در این پروژه است. 
وی درباره ایمنی واحدهای آبادگران با توجه به نبود پایان‌کار عنوان کرد: ما به سازمان آتش‌نشانی سه تا چهار بار نامه زدیم و درخواست کارگروه برای رفع مشکل ایمنی آبادگران کردیم که آتش‌نشانی گفته ما نیرو برای عضویت در کارگروه نداریم و ما به دنبال همکاران بازنشسته آتش‌نشانی رفتیم. آتش‌نشانی برای اینکه پروژه آبادگران پایان‌کار ندارد تأییدیه نهایی را نمی‌دهد اما پروژه‌های آبادگران به صورت تکی از آغاز ساخت از نظر ایمنی تأییدات لازم را گرفته و برای بحث تسهیل در ایجاد جاده دسترسی برای مواقع ضروری به آبادگران خود شهرداری باید اقداماتی انجام دهد.
شریف در پایان با توضیح ممنوعیت ساخت‌وساز سنگین در آبادگران یادآور شد: سال ۹۵ کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای در راستای حفظ محیط زیست در ارتفاعات جنوبی داد که طبق این مصوبه ساخت‌وساز سنگین در ارتفاعات جنوبی انجام نشود. پروژه‌های آبادگران که در حال ساخت و ساز است پیش از مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۵ بوده و ۱۱پروژه سبک ساخت جدید آبادگران با جذب سرمایه ۳۰۰میلیارد تومانی در حیطه ایجاد امکانات گردشگری است.

خبرنگار: طاهــره فجــر‌داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه