روابط با ریاض در سطح سفیران احیا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار قدس:

روابط با ریاض در سطح سفیران احیا می‌شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به توافق ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و کنسولگری‌های دو طرف در مشهد و جده طی دو ماه، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و تدارک مقدمات دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در آینده نزدیک در حال انجام است.


وی با تأکید بر اینکه هیچ مانعی برای دیدار وزیران خارجه در تهران یا ریاض وجود ندارد، اضافه کرد: شاهد یک توافق بسیار مثبت بین دو کشور ایران و عربستان با میزبانی و ابتکار عمل دولت چین برای از سرگیری مناسبات دو کشور هستیم.
وی با تشریح سابقه پنج دور مذاکره قبلی دو کشور در عراق و عمان، همچنین پیشنهاد رئیس‌جمهور چین برای ارائه ابتکار عمل و میانجی‌گری‌ در سفر ابراهیم رئیسی به پکن، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات در گفت‌وگوهای مرتبط با مسائل و مشکلات امنیتی بود، توافق شد گفت‌وگوی جدید در سطحی بالاتر از گفت‌وگوهایی که پیشتر در بغداد انجام‌ شده بود با حضور دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور صورت بگیرد و با نقش‌آفرینی بسیار مثبت دولت چین طرفین در این نشست به از سرگیری روابط دو کشور رسیدند.
کنعانی برخی خبرها در مورد جزئیات توافق تهران و ریاض به نقل از یک رسانه آمریکایی از جمله در مورد شبکه ایران اینترنشنال و حوثی‌ها را تکذیب و گمانه‌زنی خواند و تأکید کرد: جزئیات توافق دو کشور محرمانه است.

بازگشت سفیران
کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه طبق توافق صورت گرفته باید سفارتخانه‌ها در بازه زمانی دوماهه فعال شوند، آیا این فعال شدن در سطح سفیر خواهد بود یا کاردار و گزینه‌های اولیه برای معرفی سفیر کشورمان معین ‌شده‌اند؟ گفت: از سرگیری روابط سیاسی در سطح بازگشت سفیران خواهد بود و این کار به ‌سرعت انجام می‌شود، هر چند نمی‌توانیم بگوییم در این لحظه گزینه‌ها مشخص ‌شده‌اند اما این کار در کوتاه‌مدت انجام می‌شود.

باکو با حسن نیت رفتار نمی‌کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به اقدام آذربایجان در احضار سفیر ایران با ادعای پرواز نظامی در مرز دو کشور نیز واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه این یک پرواز شناسایی معمولی بوده که همیشه انجام می‌شود و در فضای داخلی ایران صورت گرفته، گفت: اگر تخلفی صورت گرفته بود رادار آذربایجان واکنش نشان داده و پیام می‌داد اما این اتفاق نیفتاده پس تخلفی صورت نگرفته است.
وی افزود: می‌توانستند این را با وابسته نظامی ما در باکو در میان بگذارند و حل‌وفصل کنند بنابراین اقدام دولت باکو در احضار سفیر کشورمان و رسانه‌ای کردن آن را همراه با حسن نیت و روابط همسایگی تلقی نمی‌کنیم.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه