حادثه‌خیز ترین‌ها در چهارشنبه‌سوری

در گفت و گوی قدس با یک مسئول دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکاوی شد

حادثه‌خیز ترین‌ها در چهارشنبه‌سوری

«چهارشنبه آخر ‌سال پر خطر در مشهد، ۲۳نفر در خراسان رضوی مصدوم شدند»؛ این تیتری بود که 25اسفند ماه سال گذشته وقتی هنوز از صدای مهیب انفجار ترقه‌های شب گذشته تنمان می‌لرزید، بر صفحه سایت‌های خبری خواندیم.


بر اساس گزارش اورژانس، همزمان با آخرین چهارشنبه سال 1400 حوادث مترقبه زیادی در استان رخ داد و منجر به مصدومیت افراد زیادی شد به‌ طوری که در استان 23 مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری داشتیم و 20 نفر از این افراد به‌ دلیل وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شدند. 13 نفر از این مصدومان مربوط به شهر مشهد بودند.
 صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی هم لابه‌لای سروصدای چهارشنبه‌سوری و آمبولانس‌های اورژانس در مشهد زیاد به گوش رسید به طوری که بر اساس اعلام سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد از ساعت 8 صبح تا 24 مورخ 25 اسفند ماه در مجموع 2هزار و 934 تماس با سامانه 125 برقرار و منجر به 99مأموریت توسط آتش‌نشانان شد که از این تعداد، 24 مورد آتش‌سوزی، 23 مورد امداد و نجات، 19 مورد خدمات ایمنی و سایر مأموریت‌ها 33 مورد بود.
اما ترقه‌بازی همیشه هم به مصدومیت و نابینایی یا قطع عضو ختم نمی‌شود. گاهی حوادث چهارشنبه آخر سال، در و دیوار خانه‌ای را سیاهپوش می‌کند. آمار فوتی‌های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال را از مدیر کل پزشکی قانونی استان پیگیری می‌کنم. سید آریا حجازی در این باره می‌گوید: متأسفانه سال 1400 یک مورد فوتی در این خصوص داشتیم.
سری به آرشیو خبرها می‌زنم. سال گذشته دو روز پیش از فرا رسیدن شب چهارشنبه‌سوری، یک نوجوان 10ساله در مشهد بر اثر مواد محترقه به بیمارستان منتقل شد؛ اما جان خود را از دست داد!
شمارش معکوس چهارشنبه‌سوری شروع شده و کمتر از 48ساعت به آغاز مراسم تلخ حوادث باقی است. عده‌ای در حال تهیه و تدارک یک چهارشنبه‌سوری پر سرو صدا و آتشین و عده‌ای در حال برنامه‌ریزی برای کاهش حوادث و آسیب‌های ناشی از آن در تلاش و تکاپو هستند.

چهارشنبه‌سوری نرسیده یک مصدوم بر جا گذاشت
به سراغ مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌روم. محمد علیشاهی از آغاز آموزش‌های مربوط به پیشگیری از حوادث و کمک‌های اولیه مربوط به چهارشنبه‌سوری در برخی مدرسه‌های مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: در این راستا با آموزش و پرورش هم جلسه‌ای برگزار کردیم تا بتوانیم از بستر شاد برای هشدار و اطلاع‌رسانی استفاده کنیم.
او با بیان اینکه تا الان یک مورد حادثه مربوط به ترقه‌بازی با یک مصدوم به ما گزارش شده است، عنوان می‌کند: تمام تلاش ما این است که این حوادث را به حداقل ممکن برسانیم.

آماده‌باش 164 پایگاه اورژانس
مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: در مجموع 164 پایگاه اورژانس به حالت آماده‌باش درآمده‌اند که از این تعداد 99 مورد پایگاه‌های شهری و 65 مورد جاده‌ای است.
علیشاهی از آماده‌باش اتوبوس‌آمبولانس‌ها، موتورلانس‌ها و افزایش تعداد کارشناسان پاسخگو در مرکز تلفن 115 خبر می‌دهد و بیان می‌کند: حوزه مدیریت بحران و مرکز پایش مصدومان احتمالی برای چهارشنبه آخر سال در آمادگی کامل قرار دارند.

همراهی خانواده‌ها مصدومیت کودکان را در پی دارد
به گفته مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد براساس تجربه سال‌های گذشته، محورهای طرقبه شاندیز، بولوار پیروزی، فکوری و پارک‌های سطح شهر حادثه‌خیزترین مناطق در شب چهارشنبه آخر سال هستند.
وی با بیان اینکه پایگاه‌های اورژانس در نقاط حادثه‌خیز تقویت می‌شود، عنوان می‌کند: یکی از مشکلاتی که شاهد آن هستیم این است که خانواده‌ها برای همراهی با فرزندانشان آتش روشن می‌کنند و همین موضوع سال گذشته منجر به مصدومیت کودکان شد.
بر اساس گزارش سازمان اورژانس کشور، در حوادث مرتبط با مراسم چهارشنبه سوری سال گذشته از یک بهمن لغایت ۲۴ اسفند، 17 نفر کشته و 2 هزار و 21 نفر مصدوم شدند که از این تعداد 111 نفر قطع عضو، 692 نفر دچار سوختگی و 665نفر نیز دچار آسیب‌های چشمی شدند.

​​​​​​​خبرنگار: معـصـومـه مـؤمـنیـان  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه