هوای حیوانات و محیط زیست را در نوروز داشته باشید

توصیه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور 

هوای حیوانات و محیط زیست را در نوروز داشته باشید

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پدیده‌های خطرآفرینی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حتی آتش‌سوزی در مناطق جنگلی ازجمله نگرانی‌هایی است که در روز چهارشنبه آخر سال وجود دارد.


سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر اینکه بیشترین نگرانی ما در زمینه آلودگی هواست که می‌تواند تأثیرات منفی فراوانی بر تمام حیوانات، پرندگان و حیواناتی که در نزدیکی ما زندگی می‌کنند، داشته باشد، عنوان کرد: امیدوارم خانواده‌ها به این روز طوری نگاه کنند تا با رعایت تمام آداب و سنن و رسوم قدیمی به سلامت از این مرحله عبور کنیم.
وی افزود: هرساله در چهارشنبه آخر سال اتفاق‌های ناخوشایندی در کشور رخ می‌دهد که موجب بروز آتش‌سوزی، آلودگی هوا، از بین رفتن گونه‌های گیاهی، شکسته شدن شاخه‌های درختان، آلودگی‌های صوتی و مجروح شدن افراد زیادی می‌شود.
محبت‌خانی با تأکید بر اینکه به مردم توصیه می‌شود حتماً از ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی هوا خودداری کنند، تصریح کرد: این موضوع علاوه بر ایجاد ناراحتی برای افراد، به حیات‌وحش هم آسیب جدی وارد می‌کند؛ به طوری که شوکی که در اثر آلودگی صوتی به پرندگان و دیگر گونه‌ها وارد می‌شود موجب فرار آن‌ها از محل زندگی و حتی سبب مرگ و میر این پرندگان می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین به سیزدهم فروردین، روز طبیعت اشاره کرد و گفت: بیشترین حضور مردم طی ایام عید در طبیعت، در روز 13 فروردین است؛ یکی از مشکلات این روز رها کردن سبزه سفره هفت‌سین و ماهی قرمز در طبیعت است که موجب آسیب به محیط زیست می‌شود.
وی ادامه داد: سبزه سفره هفت‌سین یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانیان است، اما آن را روز سیزده‌بدر در طبیعت رها می‌‌کنند که موجب گرفتگی معابر و آلودگی محیط می‌شود. شهرداری‌ها همچنین مکانی را برای جمع‌آوری سبزه‌ها تعیین می‌کنند که بهتر است هموطنان سبزه‌های خود را در این مکان‌ها تحویل دهند تا در نهایت به کود تبدیل شود.
محبت‌خانی اظهار کرد: در روز طبیعت شاهد بیشترین وقوع آتش‌سوزی در طبیعت هستیم که معمولاً به بی‌احتیاطی و بی‌توجهی هموطنانی برمی‌گردد که برای تهیه غذا و چای، آتش به پا می‌کنند. همچنین حجم زیاد زباله از دیگر معضلات این روز است که بهتر است هر کسی نسبت به جمع‌آوری زباله‌های خود اقدام کند.
وی با اشاره به سفرهای بیشتر مردم در تعطیلات نوروز، از مردم خواست به محیط زیست آسیبی وارد نکنند و افزود: از مردم می‌خواهیم از رها کردن پسماندها، ظروف یکبار مصرف، شکستن شاخه‌های درختان و آتش‌ زدن آن‌ها خودداری کنند و پس از روشن کردن آتش در طبیعت از خاموش شدن آن حتماً مطمئن شوند تا در اثر باد، آتش به دیگر درختان سرایت نکرده و موجب آتش‌سوزی نشود.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه