کارنامه سبز نیروهای جهادی برای آب‌رسانی

قدس تلاش‌های شبانه‌روزی برای سیراب کردن مناطق کم آب در یک ‌سال گذشته را بررسی می‌کند

کارنامه سبز نیروهای جهادی برای آب‌رسانی

اراده جهادی سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین و همچنین گروه‌های جهادی در اقصا نقاط کشور برای آب‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار کشور مثال‌زدنی است. 


از آغاز سال 1401 تا به امروز گروه‌های جهادی بسیجی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیشتر استان‌های کشور پروژه‌های تأمین آب شرب و کشاورزی پایدار را در دستور کار قرار داده‌اند که از‌جمله مزایای این اقدام جهادی می‌توان به جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستاها، جلوگیری از خالی شدن مناطق مولد روستایی از سکنه، جلوگیری از بالا رفتن آمار حاشیه‌نشینی و نیز جلوگیری از تعطیل شدن مشاغل مرتبط با کشاورزی و صنایع روستایی اشاره کرد. 
در ادامه گزارش تلاش خواهیم کرد بخشی از این کارنامه سبز اقدام‌های جهادی با هدف تسهیل امر زندگی مردم و در ادامه تلاش همه‌جانبه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و لازم‌الاجرا از سوی دستگاه‌های مربوط را بررسی کنیم. 

طرح آب‌رسانی سپاه به روستاهای رامشیر 
روز گذشته در مراسمی، بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی روستایی شهرستان رامشیر توسط قرارگاه منطقه‌ای کربلای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشارکت آبفا خوزستان آغاز شد.در مرحله نخست اجرای این طرح در بخش مشراگه شهرستان رامشیر بیش از 5 هزار خانوار در 10 روستا از آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی برخوردار شدند و همزمان مرحله دوم این طرح با عملیات آب‌رسانی به 18روستای دیگر دارای تنش آبی در این منطقه برگزار شد. مرحله نخست این طرح جهادی با ایجاد بیش از 70 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و همچنین راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ با هدف رفع مشکلات در روستاهای دارای تنش آبی بخش مشراگه رامشیر به بهره‌برداری رسید. روستاهایی که از مواهب و مزایای این طرح برخوردار شدند عبارت‌اند از مسلمیه، غدیر سبع، ام‌الخثی علیا، ام‌الخثی سفلی، فرهه، عسیف، تل اسود، عگله زویهد و چای سودان.

آب‌رسانی به 35 روستای زنجان 
هفته گذشته نیز پروژه عملیات آب‌رسانی به 35 روستای استان زنجان آغاز شد. اجرای این طرح‌های آب‌رسانی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی انجام گرفته است. علاوه بر این طرح، 442 پروژه محرومیت‌زدایی، آب‌رسانی، افتتاح خانه محرومین و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس سازمان بسیج افتتاح می‌شود.

سیراب شدن ۳۷۰ هزار روستای گلستان
به گفته فرمانده سپاه نینوا استان گلستان طرح جهاد آب‌رسانی تقریباً از ابتدای امسال با همکاری سپاه و آب‌وفاضلاب استان گلستان شروع شد و در همین مدت نیز شاهد تکمیل و بهره‌برداری از برخی پروژه‌ها در مناطق روستایی ازجمله نظرآباد بودیم. سردار علی ملک شاهکوهی ابراز امیدواری کرد با بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی به این روستا، آب شرب ۳۷۰ هزار نفر از مردم روستاهای استان تأمین شود. رفع تنش آبی و تأمین پایدار آب شرب برای روستاهای استان گلستان از اهداف اصلی طرح جهاد آب‌رسانی است. طرحی که طبق برنامه زمان‌بندی قرار است در ۳۰ ماه تکمیل شود تا آب شرب صدها هزار نفر از مردم استان گلستان را تأمین کند. 

آب‌رسانی به ۴۵۴ روستای اردبیل 
چهارم اردیبهشت1401 استاندار اردبیل از آغاز آب‌رسانی به ۴۵۴ روستای استان با اعتبار ۴۷۶میلیارد تومان خبر داد. به گفته عاملی استاندار اردبیل، تا پایان اردیبهشت این تعداد آب‌رسانی به ۱۰۰ روستا افزایش یافته و به ترتیب روستاهای بعدی نیز در دستور کار گروه‌های جهادی قرار می‌گیرند. 

آب‌رسانی سپاه به روستاهای استان مرکزی
آب‌رسانی در بخش آشامیدنی و کشاورزی از مهم‌ترین فعالیت‌های امسال بسیج سازندگی استان مرکزی بود و در این راستا بیش از ۴۵ طرح در دستور کار قرار گرفت. در سال 1401 بیش از هزارو300 گروه جهادی شناسنامه‌دار در استان مرکزی برای خدمت‌رسانی در عرصه‌های مختلف ساماندهی شده و جهادگران بسیجی در بیش از 700 نقطه استان مرکزی نقش‌آفرینی می‌کنند. خوشبختانه بسیج سازندگی در سال‌های اخیر در تربیت نیروی انسانی مؤمن، انقلابی، متعهد و متخصص بسیار موفق عمل کرده و جریان جهادی را به شکل مویرگی و شبکه‌ای در تمام مناطق استان مرکزی سازماندهی کرده است.

آب‌رسانی به ۱۲ هزار روستا در استان کرمانشاه
26 تیرماه امسال بود که مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمانشاه از آغاز پروژه‌های آب‌رسانی به ۹۹ روستا در چهار شهرستان استان با جمعیتی افزون بر ۱۲ هزار نفر توسط قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران خبر داد. هم‌اکنون پروژه‌های آب‌رسانی چهار شهرستان پاوه، سرپل‌ذهاب، دالاهو و گیلانغرب که شامل پنج مجتمع روستایی با 99 روستا و جمعیتی افزون بر 12 هزار نفر است آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود‌ تا پایان امسال پروژه آب‌رسانی به
 50 روستای آن به اتمام برسد. براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، باید عملیات اجرایی این پروژه‌ها را شامل 580 کیلومتر لوله‌گذاری خط انتقال و شبکه توزیع، 10 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و 40 باب ایستگاه پمپاژ دانست که با همکاری قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرعت بیشتری به پروژه‌ها داده شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

507 میلیارد تومان اعتبار آ‌ب‌رسانی به ایلام 
در سال1401، مبلغ ۵۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای آب‌رسانی به نقاط محروم و دارای تنش آبی استان به تعداد ۱۲۸ روستا اختصاص یافت و  تلاش بر این است این تعداد به ۲۰۰ روستا برسد. استاندار ایلام با ابراز رضایت از پیشرفت فیزیکی 12درصدی این پروژه و اراده نیروهای جهادی اعلام کرده است: این میزان پیشرفت طرح آب‌رسانی، بالاتر از متوسط کشوری است و این تنها یکی از عملکردهای گروه‌های جهادی است و این مهم قابل قدردانی است. 

جهاد آب‌رسانی دولت برای تأمین آب پایدار در خراسان شمالی
گرچه ۴۴درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند و نوع توپوگرافی آن نیز دسترسی به منابع آب در این نقاط را با مشکل مواجه کرده است، اما با تخصیص 8 هزار و ۱۵۰ میلیارد اعتبار در سفر استانی دولت برای تسریع در اجرای طرح‌های جهاد آ‌ب‌رسانی، بی‌تردید نوید روزهای حیات‌بخشی را برای خروج کامل این خطه از بن‌بست بی‌آبی می‌دهد. برای تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی خراسان شمالی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط وزارت نیرو از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی در نظر گرفته شده که باید اختصاص یابد. 65میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های کوچک تأمین آب از محل اعتبارات استانی طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل مخازن و تجهیز چاه‌های حفر شده در استان اختصاص یافته که به ترتیب مبلغ ۷۰ میلیارد تومان توسط وزارت نیرو و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اختصاص خواهد یافت. 

آب‌رسانی به 20هزار نقطه محروم 
به گفته سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه در ششم اسفند 1401، تصمیم جدی برای رفع تنش آبی بیش از 
20 هزار روستا در سطح کشور توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه گرفته شده که در مرحله نخست این عملیات، مراحل اجرای آب‌رسانی با استفاده از توان و تولیدات داخلی در بیش‌از 7 هزار روستا اجرایی شده است. به گفته پورجمشیدیان، در سال1401 به ۱۲۱روستای خراسان رضوی، ۴۹ روستای خراسان جنوبی و ۶۲ روستای خراسان شمالی انتقال آب انجام شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه