رمزگشایی از مذاکرات تهران و مسقط

گفت‌وگو با یک منبع آگاه درباره رایزنی‌های معاون وزیر امور خارجه کشورمان در عمان

رمزگشایی از مذاکرات تهران و مسقط

پس از انعقاد توافق ایران و عربستان با نقش‌آفرینی عمان و تلاش عراق و همچنین ابتکار عمل رئیس جمهور کشورمان در تعامل با پکن، روز گذشته خبرهایی از سفرعلی باقری کنی، معاون سیاسی وزیرامور خارجه به مسقط منتشر شد.


اگرچه خبرهای منتشر شده مربوط به صبح یکشنبه است اما منابع آگاه به خبرنگار قدس اعلام کرده‌اند علی باقری کنی صبح جمعه و با استقبال مقامات کشورعمان وارد مسقط شده است. 

مسقط، بازیگر کلیدی روابط خارجی منطقه 
براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی، در جریان این سفر علی باقری با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و همچنین «شیخ خلیفه الحارثی» معاون وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرده است. گفته می‌شود دستور کار اصلی این مذاکرات، برگزاری کمیته مشورت‌های سیاسی به مسقط است.  مسقط نقشی کلیدی در دیلپماسی منطقه‌ای و روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی بازی ‌می‌کند. براساس روایت تاریخ و سیاست‌همسایگی در منطقه غرب آسیا، گویی میانجی‌گری و حل و فصل پرونده‌های محل بحث و منازعه منطقه، رسالت اصلی سیاست راهبردی حکام مسقط در روابط کشورهای حاضر در منطقه است. 

3 اولویت اساسی مذاکرات باقری 
یک منبع آگاه که خواست نام او فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تبیین اهداف اصلی سفر معاون وزیرخارجه به مسقط و ابعاد گفت‌وگوها اظهار کرد: این سفر با توجه به مقطع زمانی برگزاری آن بیشتر از جنبه‌های سیاسی در روابط بین‌الملل برخوردار است و ممکن است در حاشیه آن از مسائل اقتصادی نیز سخن به میان بیاید، اما اولویت با حل و فصل پرونده‌هایی است که پیش از این میان دوکشور مطرح و در دست پیگیری است. این منبع آگاه با اشاره به استقبال عمان از حل و فصل پرونده‌های اختلافی بین ایران و عربستان و همچنین حسن نیت مسقط در تلاش برای توافق بین تهران و ریاض گفت: بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و بازگشت روابط به حالت عادی زمینه‌ساز حرکت پویای دستگاه دیپلماسی ایران برای حل مسالمت‌آمیز پرونده‌هایی همچون برجام خواهد بود».
به گفته این منبع آگاه، در مذاکرات مقامات ایرانی که به عمان سفر کرده‌اند، سه مسئله اساسی روی میز است که احتمال بالایی برای نتیجه‌گیری در آن‌ها وجود دارد. ابتدا مسئله حل و فصل برخی موارد اختلافی در پرونده مذاکرات هسته‌ای و برجام است که با جمع‌بندی 
گفت وگو ها در سفر رافائل گروسی به تهران  و همچنین بررسی رویکرد شورای حکام نسبت به پرونده اتمی ایران همراه خواهد بود. وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ما که محور دوم گفت وگوهای باقری کنی و مقامات عمان در کدام زمینه است، گفت: مقامات آمریکایی در تلاش هستند در پرونده آزادی زندانیان خود که اغلب شامل جرایم خاص مرتبط با امنیت ملی و قرارهای مجرمیت ویژه شده‌اند، نسبت به اقناع طرف ایرانی از طریق مسقط اقدام کنند، اما مقامات جمهوری اسلامی ایران با آگاهی و هوشمندی نسبت به این پرونده در حال مذاکره هستند و آنچه مشهود است، این است که مقامات واشنگتن باید مابه‌ازای آنچه می‌خواهند را بپردازند و نسبت به این پرونده مطلع باشند که توپ در زمین آن‌هاست و قطع به یقین دستگاه دیپلماسی ایران هرگز با وعده و وعید گفت وگو نکرده و طرف مقابل باید اقدامات عملی و مثبت ویژه‌ای در پاسخ به حسن‌نیت و بازی منطقی جمهوری اسلامی برای حفظ منافع ملت ایران انجام دهند که پس از ارزیابی‌ها تهران در پاسخ به اقدامات سازنده‌ آن‌ها، مهره‌هایش را در بازی حرکت دهد. پیش از این نیز کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه تأیید کرده بود طرف غربی نسبت به مسئله تبادل زندانیان، نگاه انسانی ندارد و رویکرد آن‌ها در این زمینه نگاه ابزاری به زندانیان است. 
خبرنگارما در سومین پرسش خود از این منبع آگاه خواست به تشریح سومین محور گفت‌وگوها در مسقط بپردازد. وی در پاسخ به این پرسش گفت: پس از حل و فصل پرونده تبادل زندانیان، طرف غربی و آمریکایی باید اراده خود را برای رفع موانع و بلوکه برخی اموال ایران در خارج از کشور نشان دهد و پس از حل این موانع اموال ملت ایران به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه سنگ‌اندازی به کشور بازگردد. 

ارزیابی ما از مذاکرات مثبت است 

این کارشناس مطلع در پایان با ارزیابی مثبت از روند گفت وگوها و همکاری ایران و عمان گفت: آینده روشنی برای گفت‌وگوها قابل ترسیم است و تا به امروز مذاکرات وزیرامورخارجه کشورمان با مقامات عمانی نویدبخش حصول نتایجی با هدف حفظ منافع ملی و احصای حقوق ملت ایران در تحولات بین‌المللی و روابط خارجی است. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه