اعتراف رسانه‌های غربی به توان مهندسی معکوس در ایران

روسیه برخی از سلاح‌های آمریکا و ناتو را به ایران ارسال کرده است

اعتراف رسانه‌های غربی به توان مهندسی معکوس در ایران

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرد مسکو برخی از تسلیحات و تجهیزاتی که از سوی ایالات متحده و ناتو به اوکراین تحویل داده شده بود و اکنون در میدان جنگ به غنیمت نیروهای روسیه درآمده است را به ایران می‌فرستد.


​​​​​​​این باور وجود دارد که ایران سعی دارد از طریق مهندسی معکوس این تسلیحات، به اطلاعات مهمی درباره آن‌ها دست یابد. به گفته این منابع که نامشان فاش نشده، مقامات ایالات متحده، ناتو و سایر مقامات غربی در یک‌سال گذشته بارها شاهد بوده‌اند در میدان‌های نبرد، نیروهای روسیه مشغول جمع‌آوری تجهیزات تسلیحاتی همچون ضدتانک جاولین و سامانه‌های ضدهوایی استینگر هستند که ارتش اوکراین در زمان عقب‌نشینی، مجبور به رها کردن آن‌ها شده بود. روسیه بسیاری از این تجهیزات را برای مهندسی‌معکوس و تجزیه و تحلیل به ایران فرستاده است و این احتمال وجود دارد درنهایت ایرانی‌ها بتوانند نسخه خود را از این سلاح‌ها بسازند. 
با وجود این به گفته این منابع، مقامات آمریکایی معتقد نیستند کار ارسال نمونه سلاح‌های غربی به ایران یک اقدام گسترده و سیستماتیک باشد؛ چراکه ارتش اوکراین از ابتدای این جنگ همواره آمار تلفات تجهیزات ارائه شده توسط ایالات متحده در جریان نبردها را به پنتاگون گزارش داده است. اما آمریکایی‌ها تأیید می‌کنند رصد دقیق وضعیت همه سلاح‌هایی که در میدان‌های نبرد استفاده شدند، ممکن نیست. 
به باور منابع سی‌ان‌ان، روسیه امیدوار است با ادامه ارسال نمونه سلاح‌های غربی به ایران، بتواند حمایت تهران از مسکو را در جریان این جنگ حفظ کند و هنوز مشخص نیست آیا ایران در مهندسی معکوس این تسلیحات به موفقیت رسیده است یا خیر؟ تهران پیش از این ثابت کرده در ساخت تسلیحاتی مشابه آنچه در گذشته از تجهیزات آمریکایی بدست آورده بود، مهارت بالایی دارد. 
به‌طور مثال، ساخت «موشک هدایت شونده ضدتانک توفان» در واقع حاصل مهندسی معکوس یک موشک آمریکایی به نام «BGM-71 TOW» در دهه ۷۰ میلادی بوده است. ایرانی‌ها همچنین در سال ۲۰۱۱ میلادی یک پهپاد ساخت آمریکا به نام لاکهید مارتین «Sentinel» را رهگیری و سرنگون کردند و با مهندسی معکوس آن توانستند پهپاد جدیدی بسازند که در سال ۲۰۱۸ وارد حریم هوایی اسرائیل شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه