همکاری با ترکمنستان برای کنترل گرد و غبار از سال آینده

همکاری با ترکمنستان برای کنترل گرد و غبار از سال آینده

معاون رئیس جمهور گفت: همکاری مشترک میان ایران و ترکمنستان برای مدیریت و کنترل گرد و غبار کانون قره‌قوم در آن کشور از سال آینده عملیاتی می‌شود.


به گزارش قدس خراسان، علی سلاجقه روز شنبه در حاشیه سفر به قوچان ‌افزود: در حاشیه نشست امنیت غذایی در بستر تغییر اقلیم به میزبانی کشور ترکمنستان، دیدار مشترکی با وزیر امور خارجه این کشور داشتیم که بر عملیاتی شدن موضوع نشست تهران مبنی بر کنترل و مدیریت گرد و غبار با منشأ آن کشور تأکید شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه روابط ما با ترکمنستان در سطح عالی و در همه زمینه‌ها برقرار است و در ادامه این روابط خوب از سال آینده تیم‌های کارشناسی بین دو کشور مبادله و منشأ گرد و غبار شمال شرق ایران که دو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.همچنین در موضوع مدیریت پسماند و انتقال فناوری‌های مربوط به این حوزه میان دو کشور ایران و ترکمنستان تبادلات خوبی پیش‌بینی شد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ادامه این مباحث و همکاری‌ها قرار است نشست هفتم دریای خزر در تهران برگزار شود، بیان کرد: باید دریای خزر به عنوان میثاق منطقه‌ای حفظ شود و در این راستا حفظ ذخایر آبی و جلوگیری از آلایندگی این دریا دارای اهمیت است که لایروبی رودهای منتهی به دریای خزر در این نشست دو جانبه مورد تأکید قرار گرفت.
سلاجقه اظهار کرد: حفاظت و صیانت از مناطق حفاظت شده مرزی و اجرای طرح‌های مشترک میان دو کشور در زمینه حفظ حیات وحش و محدوده قلمرو آن در این مناطق و سایر موضوعات مربوط به آن مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.
وی با بیان اینکه قرار شد مراودات مرزی میان ایران و ترکمنستان در مرز باجگیران روز به روز افزایش پیدا کند، افزود: در طول هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک در راستای افزایش تعاملات، توافقاتی صورت گرفت که در این راستا از دیروز قرار شد روزانه ۱۲ کامیون در مرز باجگیران رفت و آمد کنند و قول افزایش تدریجی این شمار هم داده شد.
سلاجقه، شرکت در نشست امنیت غذایی در بستر تغییر اقلیم به میزبانی کشور ترکمنستان را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: پیشنهادهای بسیار خوبی از سوی ایران در مکانیسم فعالیت‌های امنیت غذایی در بستر تغییر اقلیم ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه