روابط ویروسی عقاب و اژدها

آمریکا با نیت ضدچینی اطلاعات مرتبط با منشأ کرونا را از حالت طبقه‌بندی خارج می‌کند

روابط ویروسی عقاب و اژدها

ایالات متحده چند سالی می‌شود در نوع رویکرد خود در قبال چین چرخش آشکاری را رقم زده است. واشنگتن که نمی‌تواند اژدهای زرد با اقتصاد قدرتمندش را نادیده بگیرد، با هدف مهار این کشور، چین را به عنوان رقیبی که می‌توان با آن تعامل داشت، طبقه‌بندی کرد.


​​​​​​​با وجود این، پس از توصیه اتاق فکرهای این کشور و گزارش‌های صریحی که آن‌ها در مورد رشد سریع اقتصادی و نظامی پکن مخابره کردند، واشنگتن، پکن را در ردیف دشمن قرار داده و سیاست خود را متمرکز بر جنوب شرق آسیا و مهار چین کرد. این موضوع با تغییر سیاست ایالات متحده در قبال تایوان و زیر سؤال بردن اصل چین واحد و در ادامه سفر حاشیه‌ساز برخی مقامات آمریکایی به این جزیره، مانورهای نظامی مختلف با ژاپن و کره‌جنوبی در دریای چین جنوبی و همچنین آغاز جنگ اقتصادی علیه پکن که توسط دونالد ترامپ کلید خورد، به روشنی قابل مشاهده است.

گام خصمانه جدید علیه چین
اما این روزها عامل دیگری نیز سوژه نزاع میان دو کشور شده؛ ویروس کرونا و خواستگاه آن. بحث بر سر پیدایش منشأ این ریزویروس در حالی مناسبات میان دو ابرقدرت را ویروسی کرده که حکمرانی آن بر جهان بشری کم کم در حال رنگ باختن است. با این حال دو روز پیش اتفاقی روی داد که از برنامه‌ریزی حساب‌شده واشنگتن برای فشار بر پکن در این مقوله حکایت دارد. در آستانه سومین سال پس از شروع همه‌گیری شوم کووید-۱۹، مجلس نمایندگان آمریکا به طور متفق‌القول
(419 رأی موافق) به لایحه‌ای رأی داد که بر اساس آن، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را مکلف کرد اطلاعات مرتبط با منشأ کرونا را از حالت طبقه‌بندی خارج کنند. دستور خارج کردن اطلاعات از حالت طبقه‌بندی‌شده، بر اطلاعات مرتبط با آزمایشگاه ویروس‌شناسی «ووهان» چین تمرکز دارد؛ جایی که آمریکا مدعی است بین تحقیقات این آزمایشگاه و شیوع کرونا «پیوندهای احتمالی» وجود دارد. در صورتی که لایحه به امضای بایدن برسد، نهادهای اطلاعاتی باید در مدت ۹۰ روز، تمام اطلاعات و داده‌های مرتبط با پیوند احتمالی آزمایشگاه ووهان و منشأ کرونا را از حالت طبقه‌بندی خارج کنند. 
گام خصمانه جدید در حالی است که بازار اتهام‌زنی غرب علیه چین درباره این موضوع همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) به‌تازگی مدعی شده منشأ همه‌گیری کرونا، نشت آزمایشگاهی در ووهان بوده است. این در حالی است که بسیاری در این زمینه انگشت اتهام را به سوی واشنگتن نشانه گرفته‌اند. به‌طور نمونه دو روز پیش وزارت دفاع روسیه ادعا کرد با توجه به تحقیقات آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و ماهیت شیوع بیماری کرونا، این نهاد احتمالاً در ایجاد پاتوژن این ویروس و سازماندهی این همه‌گیری نقش داشته است. این وزارتخانه خاطرنشان کرد آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (یو اس‌ای آی دی) برنامه «پیش‌بینی» را با تمرکز بر مطالعه ویروس‌های جدید کرونا، از جمله در خفاش‌ها تأمین مالی می‌کرده ، اما این برنامه را درست پیش از شروع همه‌گیری متوقف کرده است. وزارت دفاع روسیه همچنین به رزمایش‌های آماده‌سازی وقوع یک بیماری ناشناخته در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا موسوم به «رویداد-۲۰۱»  اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد. 

رویکرد حساب‌شده پکن
به نظر می‌رسد چین تاکنون در مقابل رویکرد خصمانه و دشمن‌تراشی آمریکا مماشات کرده است. دو روز پیش سخنگوی وزارت خارجه چین به واشنگتن توصیه کرد از ذهنیت جنگ سرد و ساختن دشمنان خیالی خودداری کند. وانگ ون‌بین با انتقاد از رویکردهای واشنگتن در مواجهه با این کشور به‌ویژه در حادثه بالون‌ها هشدار داد اگر ایالات متحده «ترمز نگیرد»، درگیری بین دو کشور قطعی خواهد بود. 
به اعتقاد ناظران جهانی، پکن تاکنون در نوع مواجهه با واشنگتن اولویت‌های اقتصادی را بر تقابل نظامی ترجیح داده، اما معلوم نیست این سیاست نرم مقابل جنگ‌طلبی ایالات متحده تا کی و کجا ادامه داشته باشد. 
پکن به‌صورت زیرپوستی و حساب‌شده با توسعه سریع اقتصادی و نظامی منتظر فرصتی است تا در زمان مناسب واشنگتن را به چالش کشیده و نظم غربی را به چالش بکشد.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه