رسوایی نگهداری ۱۰هزار مغز انسان در دانمارک!

رسوایی نگهداری ۱۰هزار مغز انسان در دانمارک!

این روزها افشای اخباری از وجود مرکزی برای نگهداری مجموعه‌ای از مغز انسان در راهروهای زیرزمین دانشگاهی در اودنسه واقع در جنوب دانمارک، سر و صدای زیادی به پا کرده است. بر اساس گزارش‌ها در «مجموعه مغز» نزدیک به 10هزار مغز انسان در محلول فرمالدهید نگهداری می‌شود. 


قدیمی‌ترین آن‌ها در سال ۱۹۴۵ و جدیدترینشان در سال ۱۹۸۲ از سر بیماران بیرون آورده شده است. این مغز‌ها پس از کالبد‌شکافی بیماران روانی و با وجود عدم جلب رضایت آن‌ها یا خانواده هایشان جمع آوری شده است!
در دانمارک از دوران جنگ جهانی دوم مؤسسات روانپزشکی پرشماری برای مراقبت و معالجه بیماران روانی دائر هستند و متخصصان در این مراکز در حالی مشغول کار بودند که در مجموع درک محدودی از آنچه در مغز اتفاق می‌افتد، داشتند. 
توماس ارسلو، مورخ علوم پزشکی و استاد مشاور در دانشگاه آرهوس تخمین می‌زند مغز نیمی از بیماران روانی که بین سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۸۲ میلادی در این کشور جان‌باخته‌اند، به صورت ناشناس و بدون مجوز خود یا خانواده‌شان در این مجموعه ذخیره 
شده‌اند. 
شورای اخلاق دانمارک باوجود شرایط جمع‌آوری این مغز‌ها در اوایل دهه ۱۹۹۰ اعلام کرد استفاده از آن‌ها در تحقیقات علمی مانعی ندارد!

برچسب ها :
ارسال دیدگاه