آینده توافق ایران و عربستان و تأثیر آن در تأمین اهداف اقتصادی

ضرورت برنامه مشخص برای ورود به زنجیره توافق‌

آینده توافق ایران و عربستان و تأثیر آن در تأمین اهداف اقتصادی

بهبود فضای روابط خارجی کشور به واسطه توافق با عربستان پس از هفت سال و توافق‌های اخیر با چینی‌ها روند نزولی نرخ ارز را در این روزها رقم زده و صاحبنظران اقتصادی نسبت به دستاوردهای روزافزون حاصل از این توافق در روزهای آینده خوشبین هستند. 


با اعلام خبر توافق میان ایران و عربستان در روز جمعه گذشته و از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی دو ماه آینده، بلافاصله بازار غیررسمی ارز را با شیبی قابل توجه وارد کانال نزولی کرده و در همین حال توییت رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین مبنی بر سرازیر شدن درهم از طرف امارات به ایران به عنوان یکی از توافق‌های پکن و تشویق دارندگان ارز به فروش ارزهای ذخیره شده، بر احتمال ادامه‌دار بودن روند نزولی نرخ دلار در کشور صحه می‌گذارد.
مجید شاکری، اقتصاددان و مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با قدس از اهمیت این توافق‌ها و روزهای آرام پیش روی بازار ارز و مجموعه تجارت و اقتصاد کشور گفتند.

با بسته اقتصادی حرکت کنیم  
شاکری با بیان اینکه تاکنون تنها مرحله امنیتی توافق با عربستان، اجرایی شده و برای روشن شدن ستانده‌های اقتصادی باید با برنامه حرکت کرد، گفت: اینکه ایران وارد کار سه‌جانبه با چین و عربستان شده و در وهله بعد مدل گفت‌وگوی دو جانبه با عربستان در زمین عراق و عمان که تاکنون عملاً نتیجه‌ای روی زمین نداشته، ارزشمند است. وی با بیان اینکه نسبت به آینده این توافق‌ها خوشبینم، ادامه داد: دلیل این خوش‌بینی این است که ما درنهایت به ورود به زنجیره‌ای از توافق‌ها نیاز داشتیم اما معتقدم خیلی بهتر می‌شد از این توافق‌ها بهره برد، ازاین‌رو لازم است برای آینده این توافق در راستای تأمین اهداف اقتصادی خودمان برنامه مشخصی داشته باشیم. 
 این اقتصاددان خاطرنشان می‌کند: پس از خروج آمریکا از برجام، توافق ایران با عربستان، تغییری مهم در فضای دیپلماتیک کشور محسوب می‌شود هرچند طرف چینی در شکل‌گیری این توافق نقش مؤثری داشته است و خیلی خوب‌تر بود اگر در قبال تعهدات امنیتی‌ای که در مقابل چین نسبت به عربستان برای خودمان ایجاد ‌کرده‌ایم، بسته‌ای اقتصادی و هوشمندانه برای روابط بلندمدت با چین تعریف می‌کردیم و در واقع این توافق با ابتکار ایران بود.
به گفته وی، مبتنی بر چنین توافق سه‌جانبه‌ای، تکثیر توافق با چین، کویت و بحرین در جنوب خلیج ‌فارس و با عراق و پاکستان و افغانستان و احیای نقش دبیرخانه شورای امنیت ملی در راستای بازمعماری سیاست خارجی کشور از مسیر معاملات امنیت در مقابل اقتصاد، به وضوح احساس می‌شود.

یکشنبه راه «درهم» باز می‌شود 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم در گفت‌وگو با قدس ضمن تأکید بر اینکه مجاز به هیچ توضیحی بیشتر از توییت خود نیست، گفت: از امروز یکشنبه راه درهم به سمت ایران باز می‌شود و این گشایش ارزی حاصل توافق‌های ناشی از سفر 20 روز پیش رئیس‌جمهور به چین است.
مجیدرضا حریری اضافه کرد: افزایش نرخ دلار زیر 40 هزار تومانی تا 60 هزار تومان به دلیل بسته بودن راه درهم بر اقتصاد ما عارض شد و از یکشنبه این راه باز می‌شود و باید منتظر کاهش بیش از پیش نرخ ارز بود همان طور که این روند کاهشی از جمعه شب آغاز شده، از این پس هم اتفاق‌های خوبی در راه است.
لازم به ذکر است نرخ درهم امارات تأثیر چشمگیری بر قیمت آزاد دلار در کشور دارد و با وفور عرضه این ارز، می‌توان نسبت به ریزشی‌تر شدن نرخ دلار در روزهای منتهی به سال 1402 امیدوار بود به ویژه آنکه خبر آزادسازی 500 میلیون دلار از منابع ایران در عراق هم در این روزها رسانه‌ای شده است. 
اضافه می‌شود هم اکنون و در لحظه تنظیم این گزارش دلار در بازار غیررسمی به کانال 46 هزار تومان سقوط کرده و هر اسکناس این ارز در تابلو معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ۴۲ هزار و ۱۱۶ تومان و نرخ حواله دلار هم ۳۸هزار و ۲۸۷ تومان اعلام شده است.

خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه