توسعه مفهومی زیارت راهیان نور

توسعه مفهومی زیارت راهیان نور

سیدمحمدحسین علم‌الهدی  


​​​​​​​پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران در پیامی از سوی امام راحل خطاب به ملت ایران اعلام شد. این پیام که در تاریخ 29 تیر 1367 و در سالگرد شهدای حج خونین و شهادت جمعی از حاجیان ایرانی بود، محورها و نکات بسیار مهمی دارد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی در یکی از جملات می‌نویسند: «همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود». فهم و درک این عبارت در شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پایان جنگ تحمیلی تا حد زیادی دشوار و غیرقابل تصور بود ولی شاید امروز بهتر می‌توان نگاه عمیق توحیدی و عرفانی امام را درک کرد و شاید امروز در «روز ملی راهیان نور» بازخوانی بهتری از این جمله حضرت امام(ره) صورت پذیرد. روزی که رهبر معظم انقلاب در سال 1375 و در سفر به استان خوزستان در مزار شهدای هویزه حضور پیدا کردند. ایشان پس از زیارت قبور مطهر شهدا در جمع هزاران نفر از مردم و عشایر منطقه به ایراد سخن پرداختند؛ سخنرانی ایشان از جهات مختلف قابل توجه است از جمله اینکه در 15 دی ماه 1359 و در نخستین روز عملیات نصر که در دومین روز آن شهدای هویزه به شهادت رسیدند در منطقه حضور داشتند، رهبر عزیز انقلاب سخنرانی خود را با این جملات شروع کردند: «خداى بزرگ و پروردگار عظیمِ کریمِ رحیم را شکرگزاریم که به ما آن ‌قدر فرصت داد و عمر بخشید که یکى از معجزات بزرگ الهى در تاریخ را به چشم خود مشاهده کنیم» ایشان وجه اعجاز الهی در هویزه را این گونه تبیین می‌کنند: «همین بیابانى که امروز ما جمع شده‌ایم، روزى جمعى از بهترین جوانان و پاکیزه‌ترین عناصر مؤمن و خالص و صالح ما، با غربت به خاک افتادند و شربت شهادت نوشیدند. آن روز کسى گمان هم نمى‌کرد که به این زودى، این شهداى عزیز و غریب، این‌ طور جاه و جلال معنوى پیدا کنند و مردم از راه‌هاى دور و نزدیک به زیارتشان بیایند. اما خداى متعال اراده کرد و آنچه گمان نمى‌رفت، تحقق پیدا کرد و آنچه دور مى‌نمود، نزدیک شد» و سپس فرمودند: «امروز گنبد و بارگاه و دستگاه معنوى این شهیدان، وسیله‌اى براى توجه دل‌ها به قدرت لایزال پروردگار عالم است». 
«مزار»، «زیارتگاه» و «زیارت» از مفاهیم به کار برده شده از سوی امام و رهبر معظم انقلاب در توصیف تربت شهیدان است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در هفت سفر راهیان نور و دیدارهای مختلفی که در این خصوص داشتند همواره به مفهوم «زیارت» راهیان نور تأکید می‌فرمودند.
در سفر راهیان نور تولیت محترم آستان قدس رضوی در روزهای 10 و 11 اسفند سال جاری به مزار شهدای هویزه، شلمچه و نهر خین؛ بُعد دیگری از راهیان نور و زیارت مشهد و مدفن شهیدان مطرح شد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تبیین ساختار معماری حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: «شما حرم امام رضا(ع) مشرف که می‌شوید، اول بست است، بست را که طی می‌کنی صحن است؛ صحن را که عبور می‌کنی و می‌گذری رواق است و از رواق که گذشتی روضه منوره است... این بست‌ها، صحن‌ها و رواق‌ها با یک مهندسی معرفتی درست و ساخته شده‌اند».
تولیت آستان قدس، مزار شهدا را رواق حرم امام رضا(ع) و امتداد حرم مطهر سیدالشهدا(ع) معرفی کرد. مفهومی که بُعد جدیدی به ساختار معرفتی راهیان نور افزود. به تعبیر تولیت آستان قدس، حرم مطهر ائمه(ع) «قله» هستند و برای رسیدن به این قله باید از «دامنه» و «میقات» عبور کرد که مزار شهدا و مناطق عملیاتی از این دامنه‌ها و میقات‌ها هستند.
اگر مسئولان و برنامه‌ریزان اردوهای راهیان نور و همچنین همه زائران دانش‌آموز، دانشجو و خانواده‌هایی که در این اردوها شرکت می‌کنند علاوه بر آشنایی با تاریخ دفاع مقدس و دلاورمردی‌های رزمندگان، خود را در راستای قدم نهادن به زیارت حرم ائمه(ع) ببینند هم با توجه بیشتری به این زیارت می‌روند و هم دستاوردهای معنوی و فرهنگی بیشتری همراه خود به ارمغان خواهند برد و سبب خواهد شد تا تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر «زیارت بامعرفت» راهیان نور تحقق بیشتری پیدا کند و بهتر بتوان از «ثروت عظیم و ملی» دوران دفاع مقدس برای انتقال به نسل‌های آینده بهره جست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه