حداقل و حداکثر حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان اعلام شد

حداقل و حداکثر حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان اعلام شد

نمایندگان مجلس بررسی بودجه سال آینده را در آخرین روزهای سال به پایان بردند و حالا شمارش معکوس برای تأیید این مصوبات در شورای نگهبان آغاز شده است.


​​​​​​​براساس تصمیمات اتحاذ شده میزان افزایش حقوق کارمندان دولت 20درصد تعیین شده است. این میزان افزایش قیمت در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که از همین حالا میزان رشد تورم در سال آینده بالاتر از 40درصد برآورد می‌شود. به این ترتیب با رشد 20درصدی میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده، حداقل حقوق به ۷میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

سقف حقوق چقدر است؟
به موجب مصوبات مجلس سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال ۱۴۰۲ در همه مناطق کشور برابر با 55 میلیون تومان خواهد بود. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیئت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسسه‌هایی که مدیران آن‌ها به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است. 
مجلس مواردی از این حکم را مستثنا کرده است. بر این اساس کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیئت‌علمی بالینی تمام‌وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیایی)، اعضای هیئت علمی بالینی تمام‌وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنا است.

شرط افزایش سنوات بازنشستگی اعلام شد
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند سنوات خدمت بازنشستگی برای کسانی که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت تقاضای افراد به مدت دو سال افزایش پیدا کند. بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های ‌اجرایی، به میزان 20درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. با تصویب مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا 30‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

اعلام حداقل و حداکثر حقوق سربازان در سال آینده
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند. برپایه این مصوبه، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل 60درصد حداقل دریافتی پایور 4 میلیون و 800 هزار تومان و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل 75درصد حداقل دریافتی پایور یعنی 6 میلیون تومان و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند معادل 90درصد حداقل دریافتی پایور یعنی 7 میلیون و 200 هزار تومان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه