واگذاری مدیریت سرزمین علم و فناوری نوجوانان به دانش‌آموزان

در افتتاح نخستین پارک علم و فناوری دانش‌آموزی کشور در مشهد اعلام شد

واگذاری مدیریت سرزمین علم و فناوری نوجوانان به دانش‌آموزان

نخستین پارک علم و فناوری دانش‌آموزی کشور همزمان با نیمه شعبان در فضایی به مساحت هزار مترمربع در سه راه ادبیات مشهد با حضور حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون امور هماهنگی زائران استانداری خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.


رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اقتضائات کشور و نظام اسلامی، پارک علم و فناوری خراسان در دوره جدید تلاش کرده بر اساس مزیت‌های استانی، سرمایه‌گذاری و همچنین با برنامه‌ریزی، فعالیت‌هایی را در عرصه صنایع معدنی، صنایع غذایی، کشاورزی، صنایع خلاق فرهنگی، فناوری فرهنگی و... انجام دهد.
مسعود میرزایی با بیان اینکه ما در تولید علم موفق هستیم؛ زیرا جزو 5-6 کشور برتر دنیا قرار داریم و تلاش می‌کنیم مصرف علم را هم به خوبی تولید علم فرا بگیریم، افزود: حمایت‌های مسئولان امر سبب شد برنامه‌ریزی تغییر الگویی را در بحث دانش‌آموزان و جوانان داشته باشیم.
وی از طرحی به عنوان «منش» خبر داد و گفت: این طرح برگرفته از مردمی‌سازی، نقطه‌زنی و شبکه‌سازی است. اگر بتوانیم مردمی‌سازی و شبکه‌سازی را به خوبی در کنار نقطه‌زنی اجرا کنیم، بی‌شک خواهیم توانست در تولید ناخالص داخلی کشور نقش مهمی داشته باشیم.
میرزایی تصریح کرد: برای ثروتمند شدن بایستی شبکه‌سازی را در حد اعلا انجام دهیم و یکی از نقاط برجسته شبکه‌سازی و مردمی‌سازی، نوجوانان و جوانان هستند. به این منظور، جوان نباید فقط وارد تحصیلات لیسانس، ارشد و دکترا شود، بلکه باید مسیر را به گونه‌ای طراحی کنیم تا بتوانیم از قابلیت‌های دانش‌آموزان در مسیر فناوری که همان مصرف علم است، بهترین بهره را ببریم.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: قرار است سرزمین علم و فناوری منجر به ورود تعداد زیادی دانش‌آموز به شرکت‌های دانش‌بنیان شود و به ما تکلیف شد تمام مدیریت این سرزمین را به دانش‌آموزان بسپاریم. بنابراین ما پس از بازدید، فهرستی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم تا علاقه‌مندی خود را در عرصه‌های مختلف بیان کنند.
وی ادامه داد: با حدود ۴۰ شرکت صاحب ایده در کشور صحبت کرده‌ایم که در فاز نخست بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز را در این شرکت‌ها معرفی کنیم تا فعالیت خود را آغاز کنند. در فاز بعدی، شرکت‌های دانش‌آموزی را تأسیس می‌کنیم تا مسیر فناوری را برای آن‌ها تعریف کنیم. این اقدام موجب می‌شود بتوانیم یک مسیر روشن و شفاف را پیش روی جوانان نخبه و ارزش‌آفرین قرار دهیم تا در نهایت منجر به سرافرازی بیش از پیش نظام شوند.
میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۹۵۰ شرکت فناور در این استان فعال هستند که ۳۲۰شرکت از این تعداد، از زمستان سال ۱۴۰۰ تاکنون تاسیس شده‌اند!
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: با تأسیس نخستین سرزمین فناور دانش‌آموزی کشور در مشهد می‌خواهیم ضمن بهره‌گیری از ظرفیت فناورانه نوجوانان، توانمندی نوجوانان خراسان رضوی را در کشور عرضه و معرفی کنیم. با وجود اینکه ایده‌های دانش‌بنیان در جمعیت دانش‌آموزان و نوجوانان روند رو به رشدی دارد؛ اما تاکنون مکانی برای جذب ایده‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان نسل نوجوان و آماده کردن آنان برای تولید و مصرف علوم دانش‌بنیان وجود نداشته است.
به گفته میرزایی، پیش از این دانش‌آموزان برای آشنایی با محصولات دانش‌بنیان، باید به محل کنونی پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جاده چناران می‌آمدند. بنابراین شهرداری فضایی با زیربنای حدود هزار مترمربع در سه راه ادبیات مشهد در اختیار پارک علم و فناوری خراسان رضوی قرار داد تا هم رفت و آمد دانش‌آموزان علاقه‌مند آسان شود و هم محصولات دانش‌بنیان جذاب و مورد علاقه آنان گردآوری و در معرض دید نوجوانان قرار بگیرد. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر نوجوانان دهه هشتادی ما بسیار زرنگ‌تر و خلاق‌تر از نوجوانان دهه‌های گذشته هستند، گفت: آن‌ها می‌توانند با برخی حمایت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنند. گفتنی است؛ در سرزمین علم و فناوری نوجوانان، شرکت‌هایی در حوزه‌های فناوری‌های ساخت راه و شهرسازی و مدیریت شهری هوشمند، هوش مصنوعی و «آی‌سی‌تی» و سایر فناوری‌ها اعم از مواد و متالوژی مهندسی بافت و نساجی، حوزه محیط زیست و استاندارد، حوزه‌های فنی و مهندسی و صنعتی مکانیک، روباتیک و مکاترونیک برق، الکترونیک و... حضور داشتند که توسط دانش‌آموزان به مسئولان و مدیران حاضر در مراسم معرفی شدند.

خبرنگار: الهام معصومی‌نژاد

برچسب ها :
ارسال دیدگاه