خلوت انس با دعای وصال

ساعاتی در کنار احیاداران نیمه شعبان در حرم مطهر رضوی

خلوت انس با دعای وصال

شعبان که به نیمه راه می‌رسد، موسم تحول احوال هم فرا می‌رسد. حال مشتاقانی که عزم «حول حالنا» دارند و انتظاری که با التماس ظهور همراه است؛ ظهوری که قرن‌ها به درازا کشیده و انتظاری که جان عشاق مهدی موعود(عج) را به لب رسانده است.


​​​​​​​این انتظار، در شب میلاد امام زمان(عج) در بارگاه منور رضوی به احیا و دعا می‌گذرد؛ دعای سلامتی‌اش، دعای عنایتش، دعای ظهورش... . 
زن جوان کتاب دعا به دست دارد و مرد جوان هم قرآن می‌خواند. هر از گاه با نگاه و لبخندی به هم، صمیمیت در دل‌هایشان جابه‌جا می‌شود. حدس می‌زنم تازه عروس و داماد باشند، قبل از اینکه دوباره مشغول ذکر و دعا بشوند، به سراغشان می‌روم. می‌گویم چند دقیقه‌ای زیر نظر داشتمشان. هر دو می‌خندند. این را می‌گذارم به حساب رضایتشان برای گفت‌وگو.
سیدمیثم و معصومه سادات از تربت حیدریه آمده‌اند. عصر دیروز در تربت عقد کرده‌اند و قرار گذاشته‌اند احیای نیمه شعبان را به اتفاق در حرم بگذرانند. معصومه سادات به تازگی مدرک کارشناسی مامایی‌اش را گرفته و سیدمیثم هم کارشناسی ارشد صنایع دارد.
 پیشنهاد حضور با معصومه بوده و میثم هم با کمال میل پذیرفته و صبح سه‌شنبه راهی مشهد شده‌اند. از آرزوهایی که دارند سؤال می‌کنم. 
معصومه می‌گوید: نخستین خواسته ما از امام رضا(ع) داشتن فرزندان زیاد است. ما هر دو مقلد «حضرت آقا» هستیم و دوست داریم به توصیه ایشان در مورد فرزندآوری بیشتر عمل کنیم.
میثم هم ادامه می‌دهد: البته خواسته‌های دنیایی هم داریم؛ اینکه بتوانیم هر چه زودتر یک خودرو ارزان‌قیمت بخریم تا در آمد و شدها کمی از بار مشکلات و هزینه‌هایمان کم کنیم.

بهانه‌ای برای آرامش مضاعف
پدر مشغول نماز است و مادر سر در کتاب ادعیه دارد. کمی صبر می‌کنم تا نماز پدر تمام شود. خودم را که معرفی می‌کنم، با تکان دادن سر، رضایتش را برای گپ و گفتی کوتاه اعلام می‌کند. آقای مسلم‌نیا، 6سالی می‌شود که به اتفاق خانواده، احیای نیمه شعبان را برگزار می‌کنند. یعنی یک سال پس از ازدواجشان تا امسال. می‌گوید: وقتی سپهر و ارشیا به دنیا آمدند و کوچک بودند هم این سنت را ادامه دادیم و ان‌شاءالله تا زنده هستیم ادامه می‌دهیم.
از او درباره فرق احیا در حرم و دیگر مکان‌ها سؤال می‌کنم و می‌گوید: هر چند فلسفه احیای نیمه شعبان مهم‌تر از هر چیز دیگری است اما این احیا در حرم امام رضا(ع) صفای دیگری دارد. همین که در هوای حرم باشی و نفس بکشی آرامشی که مبتلایش می‌شوی بسیار بیشتر است.
خانم آقای صادقی‌نیا هم در میانه صحبت‌های ما می‌گوید: البته اینجا دعا کردن برای فرج لطف بیشتری دارد... .

در فلسفه احیا
با پیراهن‌های سفید، شلوار سورمه‌ای و جوراب‌های سفید آمده‌اند. 9 نفر هستند و با نظم در کنار هم قدم برمی‌دارند تا به جایی خالی برسند و بنشینند. آن‌ها دانش‌آموزان یکی از دبیرستان‌های شهر هستند که به گفته آقای نجم (مربی پرورشی) پس از اعلام رضایت والدین، قرار شده امشب را تا سحر در حرم و رواق امام خمینی(ره) بگذرانند.
آقای نجم می‌گوید: این نوجوانان، تعدادی از اعضای گروه سرود مدرسه هستند و داوطلبانه برای حضور در حرم و احیای نیمه شعبان اعلام آمادگی کرده‌اند. همه این دانش‌آموزان از بچه‌های ممتاز مدرسه هستند. قرار است پیش‌نماز مدرسه هم به ما بپیوندد و در جمعی خودمانی درباره فلسفه احیا و انتظار برای دانش‌آموزان ما صحبت کند.

از میلاد تا ظهور
بیرون از رواق امام خمینی(ره) و در صحن پیامبر اعظم(ص) به سراغ حاج‌آقا منیری، پیش‌نماز مسجد الرسول(ص) می‌روم، در حالی که کتاب ادعیه به دست و چشم به عبور زائران دارد، به آرامی ذکر می‌گوید.
حاج‌آقا منیری می‌گوید: شیرینی انتظار ظهور درست با عنایت به همین روز میلاد آقا صاحب الزمان(عج) باید آغاز شود. وقتی به فلسفه تولد خاص حضرت توجه و عنایت داشته باشیم، باید متوجه باشیم که با متفاوت‌ترین انسان روی زمین روبه‌رو هستیم، هم از نظر زمان تولد، هم از نظر فلسفه غیبت و هم از جهت چگونگی و فراهم‌سازی ابزار ظهور. یکی از این ابزار ظهور، دعای بسیار است و چه زمانی بهتر از احیای نیمه شعبان و چه جایی بهتر از حرم امام رضا(ع) و مسجد جمکران برای این دعا .
عقربه‌های ساعت، 3 بامداد را نشان می‌دهد اما همین طور خیل مشتاقان است که به جمع منتظران اضافه می‌شود؛ منتظران ظهور و عاشقان حضرت... .

خبرنگار: محبوبه ابراهیم‌زاده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه