«صحن عتیق» نو شد

پروژه بازپیرایی صحن انقلاب با حضور تولیت آستان قدس رضوی به بهره‌برداری رسید

«صحن عتیق» نو شد

همزمان با شامگاه نیمه اسفند١۴٠١ و در آستانه سالروز میلاد پر برکت حضرت صاحب‌الزمان(عج)، طی مراسمی با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی و زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) پروژه نوسازی و مرمت صحن عظیم انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.


در همین زمینه و در حاشیه این مراسم، مدیر عالی حرم مطهر رضوی به خبرنگار آستان نیوز گفت: عملیات فشرده و شبانه‌روزی تعویض سنگفرش، مرمت، بازسازی و اصلاح صحن مقدس انقلاب اسلامی به همت کارگران، مهندسان و خدمه دیگر بخش‌های آستان مقدس رضوی به سرانجام رسید و این صحن در اختیار زائران قرار گرفت.

بهسازی با تمام ضوابط فنی و عمرانی
مصطفی فیضی ضمن اشاره به رعایت ضوابط انجام فعالیت‌های عمرانی در حین عملیات اجرایی، در  صحن انقلاب اسلامی عنوان کرد: با توجه به قدمت، تاریخچه ابنیه، حفظ میراث فرهنگی و دینی، رعایت استانداردها و حفظ حضور زائر، انجام عملیات عمرانی در حرم مطهر، سختی‌های خود را دارد که به لطف خدا و عنایت امام رضا(ع) کار مرمت و بازسازی این صحن به پایان رسید. 

جزئیات پروژه عظیم بهسازی صحن انقلاب
رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی نیز در خصوص این پروژه عنوان کرد: با توجه به قدمت این صحن و همین‌طور آخرین بازسازی که در دهه‌80 در این صحن صورت گرفت، نیاز بود اصلاحات و مرمت‌هایی در صحن انقلاب صورت گیرد تا از هرگونه آسیب و تهدید احتمالی که با آن مواجه بود، جلوگیری شود. در اوایل دهه ۸۰ و پس از ساخت رواق دارالحجه سنگفرش آن تعویض شد. جنس سنگ‌های قدیمی از نوع سنگ خلج بود که حدود ۲ سانتیمتر ضخامت داشت و نزدیک به ۲۰ سال عمر کرده بود.
به گفته رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، جدای از بحث کیفی سنگ، با توجه به از بین رفتن ایزولاسیون کف صحن و نشت رطوبت به سقف رواق دارالحجه که زیر صحن انقلاب واقع شده، تعویض سنگفرش‌های صحن انقلاب ضروری‌ بود و نیاز به یک درمان اساسی داشت. بنابراین در سه ماهه آخر سال 1400 طرح مطالعاتی سنگفرش صحن انقلاب آغاز و پس از آن طرح و نقشه‌ اجرای 6 هزار و 800 متر سنگفرش آماده شد. همچنین ضرورت داشت روی ایوان طلا و پنجره فولاد مرمت‌هایی صورت بگیرد. 

سقاخانه‌ای جدید برای زائران
اما یکی دیگر از زیباسازی‌های چشم‌نواز در صحن انقلاب، بهسازی سقاخانه صحن انقلاب (سقاخانه اسماعیل طلایی) بود. کاظمی در این باره نیز بیان کرد: سقاخانه یکی از نقاط بسیار پر توجه و ترددی است که در مرکز صحن انقلاب و در مقابل هر چهار ایوان بلند این صحن قرار گرفته است. در طرح بهسازی سقاخانه، ضمن توسعه و افزایش تعداد شیرهای آبخوری به نحوی برنامه‌ریزی شد تا فضای صحن از سقاخانه جدا باشد و نظامات حرکتی و عملکرد صحن و سقاخانه با هم تداخل نداشته باشد. وی در مورد معماری جدید سقاخانه نیز گفت: معماری داخلی سقاخانه یک طرح هشت وجهی است که در هر وجه، سه شیر آبخوری روی آن نصب شده است. با توجه به حجم بالای مراجعه زائران برای برداشت آب از سقاخانه، فضای داخلی سقاخانه به گونه‌ای طراحی شد تا ورودی برادران و خواهران تفکیک شده باشد و شیرها نیز برای آشامیدن، طراحی خاص و ویژه‌ای داشته باشد. 

سلام دوباره از پنجره فولاد
پنجره فولاد، میعادگاه عاشقان و نذر و نیاز دلدادگان بارگاه امام هشتم(ع) است. دکتر کاظمی درباره بهسازی شرایط پنجره فولاد حرم رضوی نیز گفت: از آنجایی که سال‌ها پنجره فولاد تعمیر و بهسازی نشده بود ضرورت داشت مشبک‌های شبکه داخلی آن که دچار فرسودگی و زنگ‌زدگی شده بود، مرمت شود. از همین‌رو تمام شبکه داخلی و بیرونی آن اصلاح و کار نورپردازی پنجره فولاد نیز انجام شد و اصلاحاتی نیز روی کاشی‌ها، بدنه و جداره پنجره فولاد صورت گرفت.

ایوان طلای چشم‌نواز 
یکی دیگر از اقدامات انجام شده در پروژه عظیم صحن انقلاب، بهسازی ایوان جنوبی صحن انقلاب (ایوان طلا) یا همان ایوان نادری بود؛ ایوانی با ۲۱ متر ارتفاع که بدنه آن با کتیبه‌ها و خشت‌های طلا، تزئین شده است. رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم رضوی در این باره نیز گفت: سنگ بدنه و کتیبه‌های داخلی این ایوان هم چند سالی بود که نیاز به مرمت و اصلاح داشت و این فرصت مناسبی بود تا تمام ایرادهای صحن از جمله ایوان طلا رفع شود. وی ادامه داد: ستون‌های سنگی استوانه‌ای جداره ایوان طلا نیز به دلیل آسیب‌دیدگی شدید، تعویض شد؛ اما اصل سنگ به دلیل خاص و فاخر بودن به صورت ویژه نگهداری می‌شود. علاوه بر آن نورپردازی داخل ایوان نیز به طور ویژه انجام گرفت. همچنین نرده سنگی اطراف ایوان هماهنگ با طرح جداره بیرونی سقاخانه طراحی و اجرا شد.

جلوه‌های تازه روشنایی در صحن انقلاب 
وی تصریح کرد: یکی دیگر از پروژه‌ها در مجموع اقدامات انجام شده در این کلان‌پروژه، افزایش روشنایی صحن انقلاب بود. افزایش لوکس نوری در تمام صحن، نورپردازی در صحن و غُرفه‌های طبقه بالا، سیستم برق و تأسیسات و همچنین شبکه کل صحن بهسازی شد، ضمن اینکه استانداردهای آتش‌نشانی و اعلام و اطفای حریق و بهسازی تمام غرفه‌های ضلع شمالی نیز از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفت. کاظمی افزود: برای همه اتاق‌های داخل صحن نیز تابلوهای یکسانی طراحی و اجرا شد و سیم‌بکسل‌های تزئیناتی ریسه و چراغانی‌های وسط صحن نیز بازبینی و عمده آن‌ها تعویض شدند.
قابل ذکر است این صحن با حدود 6 هزار و ۸۰۰ متر مربع مساحت، دارای چهار ایوان، دوازده صفّه، 40 حجره و ایوان كوچك در طبقه اول و 40 حجره در طبقه دوم است. بخش جنوبی این صحن در دوران تیموریان و به دستور سلطان حسین بایقرا بنا شد و ضلع‌های شمالی، شرقی و غربی نیز در دوران صفویان ساخته و تكمیل شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه