اجرای پروژه گذر محلات تاریخی-مذهبی مشهد

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد خبر داد

اجرای پروژه گذر محلات تاریخی-مذهبی مشهد

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: پروژه «گذر محلات تاریخی-مذهبی مشهد» به منظور معرفی و آشنایی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی با بافت تاریخی و هویتی شهر اجرایی می‌شود. 


حسین باغگلی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به هویت تاریخی و مذهبی غنی شهر مشهد یکی از آسیب‌های جدی در حوزه فرهنگی و گردشگری شهر است و همین غفلت موجب شده تا برای یافتن مصادیق در این خصوص به سراغ دیگر شهرها برویم و از آن‌ها الگوبرداری کنیم، متذکر شد: در حالی که بافت‌های هویتی و تاریخی ارزشمندی در هسته مرکزی تجمیع شده، اما به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرده‌ایم.
وی افزود: یکی از رویکردهای مهم که بیشتر شهرهای پرمخاطب به آن توجه می‌کنند، رویکرد گردشگری تاریخی و هویتی است؛ در این روش، بافت‌گردی و بازدید از خانه‌ها و بناهای تاریخی مدنظر قرار می‌گیرد و زائران و مجاوران با تمدن و تاریخ یک شهر بیش از پیش آشنا می‌شوند.
باغگلی با بیان اینکه خلأ تورهای بازدید از بافت و خانه‌های تاریخی کاملاً محسوس است، بیان کرد: همین امر موجب شده حتی شهروندان مشهدی هم نسبت به بناهای هویتی و تاریخی شهر خود اشراف و آگاهی نداشته باشند؛ برهمین اساس بود که پروژه «گذر محلات تاریخی- مذهبی مشهد» را تعریف کردیم.
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: در این پروژه، برای شناسایی محلات قدیمی و دارای هویت شهر همچون محلات «سرشور»، «بالاخیابان»، «پایین‌خیابان»، «نوغان» و «حوض حسن‌خان»، نسبت به تعیین اماکن شاخص آن‌ها ازجمله بازارهای قدیمی، خانه‌ها، حسینیه‌ها، مساجد تاریخی، حمام‌های قدیمی، منازل افراد مهمی مانند رهبرمعظم انقلاب و آیت‌الله مروارید و خانه شهدای شاخص‌، آب‌انبارهای قدیمی، کاروان سراهای قدیمی و... اقدام شده است. این اماکن در گذرهای مهم و تاریخی این محلات قرار گرفته‌اند و هر گذر دربرگیرنده حدود بین ۱۵ تا ۲۵ نقطه شاخص و تاریخی است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
باغگلی گفت: در این پروژه معابری انتخاب شده که هرکدام روایتگر یک داستان و واقعه تاریخی شاخص در مشهد هستند؛ معابری با اهمیت بالا که بستر اتفاق‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، تاریخی و... بوده‌اند.
وی با بیان اینکه نقطه عطف تمامی این گذرها، بارگاه منور رضوی است، افزود: نقطه شروع یا پایان هرکدام از مسیرهای یاد شده، حرم مطهر تعریف شده، چراکه فلسفه شکل‌گیری هسته مرکزی و تاریخی این شهر، مضجع نورانی امام‌رضا(ع) است و توجه به هویت و تاریخ مشهد بدون درنظر گرفتن جایگاه حرم مطهر میسر نیست.
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: افتتاح و بهره‌برداری از نخستین «گذر محله» همزمان با نیمه شعبان و ولادت مبارک منجی عالم بشریت و استقبال از بهار طبیعت آغاز خواهد شد و این رویه نیز برای چهار محله دیگر تا انتهای سال و در نوروز ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت تا شهروندان و زائران مشهد الرضا(ع) بتوانند لحظات پرنشاط و خوبی را در کنار خانواده سپری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه