آیین قدیمی چراغ‌برات در مشهد آغاز شد

در آستانه نیمه شعبان

آیین قدیمی چراغ‌برات در مشهد آغاز شد

«چراغ برات» از سنت‌های قدیمی دیار خراسان است که در آن مردم با حضور در آرامستان‌ها، ضمن فاتحه‌خوانی بر مزار درگذشتگان، برای آنان طلب مغفرت می‌کنند.


 به گزارش قدس خراسان، متولیان امور شهری درمشهد مقدس به منظور تسهیل رفت و آمد مردم و برگزاری این آیین کهن ایرانی، تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند. مراسم شب‌های برات يا چراغ‌برات دارای سابقه‌ای ديرينه است و همواره این مراسم در روزهای يازدهم تا چهاردهم و يا دوازدهم تا پانزدهم ماه شعبان برگزار می‌شود. 
 صرف نظر از آنكه آيين برات ريشه در ايران پیش از اسلام دارد يا اينكه سنتی به طور كامل اسلامی است، بايد اين امر را در نظر گرفت كه گرد هم آمدن در فواصل زمانی منظم و حفظ خطوط ارتباط و همكاری آن‌ها، يكی از مهم‌ترين كاركردهای اين آيين است.
در واقع ايرانيان از ديرباز برای رفتگان خود احترام خاصی قائل بوده و سعی می‌كردند به نوعی روح آنان را از خود راضی نگه دارند. بر همين اساس مراسم گوناگونی داشتند كه يكی از آن‌ها مراسم چراغ‌برات مردم خطه خراسان بزرگ است. گرچه مراسم چراغ‌برات يا شب‌های برات خراسان با اين عنوان و زمان برای مردم ايران شناخته شده نبوده و رسمی با اين نام در ميان آنان رايج نيست؛ اما موضوع و مراسم آن برای همه ايرانيان شناخته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه