حاشیه شهر اولویت اجرای آرای کمیسیون ماده 100

فرماندار مشهد از اولویت‌های تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز خبر داد

حاشیه شهر اولویت اجرای آرای کمیسیون ماده 100

صبح دوشنبه 15 اسفند یک باب واحد مسکونی در اسماعیل‌آباد با رأی کمیسیون ماده100 شهرداری مشهد قلع شد.


اجرای این رأی با حضور نماینده دادستان، نماینده کمیسیون ماده100 و معاون فرماندار مشهد انجام شد و نیروهای فرماندهی انتظامی مشهد، آتش‌نشانی و اورژانس نیز در محل حاضر بودند.

ساخت‌وساز غیرمجاز موجب تشدید حاشیه‌نشینی است
در رابطه با این حکم که برای یک منزل مسکونی در دو طبقه اجرا شد، فرماندار مشهد به رسانه‌ها گفت: با توجه به اینکه در شهر مشهد به‌ویژه مناطق حاشیه شهر ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گرفته و این ساخت‌وسازها عموماً استحکام بنای کافی نداشته و معابر را در حریم جاده تحت تأثیر قرار داده‌اند یا در حریم شهر ساخته و تبدیل به مرکزی برای فساد شده است.
محسن داوری این وضعیت را برای شهر مشهد نامناسب عنوان کرد و گفت: این موضوع سبب تشدید حاشیه‌نشینی شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: ما در ستاد بازآفرینی شهرستان مشهد برای ساماندهی و توانمندسازی حاشیه شهر تصمیم گرفتیم تثبیت حاشیه شهر را در دستور کار قرار دهیم و برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز باید تدبیری می‌اندیشیدیم.
فرماندار مشهد در خصوص این تدبیر گفت: تصمیم بر این شد بخشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز که استحکام بنا ندارند یا در حریم ساخته شده‌اند پس از رأی کمیسیون ماده 100 قلع شود.

آرای کمیسیون ماده 100 با اولویت حاشیه شهر اجرا می‌شود
وی خاطرنشان کرد: پیشتر هم رأی کمیسیون ماده 100 صادر می‌شد، اما اجرایی نمی‌شد. اکنون با اولویت مناطق حاشیه‌ شهر برای تمام ساخت‌وسازهای بدون استحکام بنا یا آن‌هایی که به‌ صورت‌ غیرقانونی در حریم شهر ساخته شده‌اند و یا ساختمان‌هایی که برای مردم ایجاد مزاحمت کرده و سبب نازیبایی شهر شده‌اند، رأی قلع اجرا می‌شود.
داوری متذکر شد: تا کنون حدود ۱۵ تا ۱۶ مورد قلع صورت گرفته که همچنان ادامه خواهد داشت.

بناهای غیرمجاز با آسیب‌های متعدد
مسئولان اجرای احکام کمیسیون ماده 100 بر سردر خانه‌ای که حکم قلع آن انجام شده است بنر نصب کردند که در آن نوشته شده: « براساس قانون 13 مبارزه با مواد مخدر هرگاه کسی واحد صنعتی، تجاری، خدماتی یا محل مسکونی خود را برای انبار کردن، تولید و یا توزیع مواد مخدر یا روانگردان‌های صنعتی غیردارویی معد(آماده) سازد و یا مورد استفاده قرار دهد و یا بدین منظور آن‌ها را در اختیار دیگری بگذارد و نیز هرگاه نماینده مالک با اطلاع یا اجازه وی مرتکب این امور شود موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی یا جواز کسب واحد تجاری و خدماتی مربوط لغو و واحدهای مزبور در این ماده به نفع دولت ضبط می‌شود. لازم به ذکر است چنانچه مکان فروش مواد مخدر فاقد پروانه ساخت باشد برابر ماده 100قانون شهرداری‌ها و مطابق مقررات قانونی در اولویت تخریب قرار خواهد گرفت». 

مشهد 216 هزار واحد ناپایدار دارد
سید محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی در نخستین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور که 10 اسفند سال جاری در مشهد برگزار شد، این  کلانشهر را دارای بیشترین حاشیه‌نشین و بنای ناپایدار عنوان کرد و گفت: خراسان رضوی با دارا بودن ۲۷۸هزار واحد مسکونی ناپایدار بالاترین بناهای ناپایدار را دارد که از این تعداد، ۲۱۶هزار واحد ناپایدار در مشهد وجود دارد.

خبرنگار: معـصـومـه مـؤمــنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه