دروغ هسته‌ای به نتیجه نرسید

گفت‌وگو با کارشناس روابط بین‌الملل درباره شکست پروژه جنجال بر سر غنی‌سازی ایران در شورای حکام

دروغ هسته‌ای به نتیجه نرسید

نخستین نشست ۳۵ کشور عضو شورای حکام در سال جدیدمیلادی (۲۰۲۳)، روز گذشته و در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌الملل وین» گشایش یافت.


​​​​​​​براساس برنامه اعلام شده، راستی‎آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در دستور کار قراردارد. رافائل‌گروسی خطاب به اعضای شورای حکام اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است. گروسی به رسا‌نه‌های مستقر در وین هم گفته یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است. 

آژانس رفتار حرفه‌ای را رعایت کند 
دکتر روح الله مدبر، کارشناس ارشد روابط بین الملل در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که ارزیابی‌های مثبت از سفر اخیر رافائل گروسی، رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی به تهران و گفت‌وگوی او با مقامات جمهوری اسلامی ایران چه تأثیری بر رویکرد و تصمیمات 35 کشور عضو نشست شورای حکام خواهد داشت، می‌گوید: سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مواجهه با نظارت آژانس و روابط با اعضای شورای حکام تا به امروز شفاف و مبتنی بر قوانین بین‌المللی بوده است، اما از گذشته تا به امروز شاهد رفتارهای غیر منطقی و سیاسی آژانس، شورای حکام و تروئیکای اروپا هستیم. ایران اسلامی بدون انحراف از قوانین بین المللی حرکت می‌کند، اما طرف مقابل با حربه‌های سیاسی دست به اعمال فشار سیاسی زده است. ایران انتظار دارد آژانس بدون رفتارسیاسی و اثرپذیری از عناصر خارجی و اعمال نفوذ‌ آمریکا و رژیم اشغالگرقدس پرونده هسته‌ای را بررسی کند. 

ضرورت پرهیز از دوگانگی در رفتارسازمان‌های بین‌المللی 
مدبرمی‌گوید: رژیم صهیونیستی در عین عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی، بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای منطقه غرب آسیا را داراست، اما آژانس در رفتاری دوگانه با این رژیم هیچ‌گونه برخوردی نمی‌کند. این در حالی است که در برابر ایران مواضع خلاف واقع می‌گیرند. سازمان‌های بین‌المللی باید براساس منشورملل متحد رفتار حرفه‌ای داشته باشند، این به نفع آن‌هاست؛ زیرا تناقض در عملکرد نتیجه مثبتی در افکار عمومی جهان نخواهد داشت. وی تصریح کرد: هیچ فشاری برخلاف قوانین پذیرفته نیست و ایران تسلیم رفتارهای سیاسی نخواهد شد. مدبر با اشاره به کارشکنی‌های آژانس در پرونده هسته‌ای ایران و همچنین نادیده گرفتن حقوق ملت ایران، گفت: دلیل چنین شرایطی عدم استقلال حرفه‌ای آژانس و نقش یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در رویکردهای آن است. این رویکردها مخرب اعتبار آژانس است. در نظم جدید جهانی ساختار سازمان‌های بین‌المللی باید تغییر کند؛ زیرا نهادهایی مانند آژانس و سازمان ملل تبدیل به نهادهای احصا کننده خواست آمریکا شده‌اند و این رخداد دور از انتظار نیست؛ زیرا خواسته همه ملت‌هاست.

مسئولیت آژانس در قبال اطلاعات محرمانه ایران 
این کارشناس سیاسی بیان می‌کند: آمریکا باید به همه تعهدات خود عمل کند و مبتنی بر اساسنامه‌ها، آژانس نباید اطلاعات سری ایران را نشت دهد. وی با یادآوری ترور دانشمندان هسته‌ای و قابلیت قانونی برای پیگیری در نهادهای بین المللی گفت: امیدوارم آژانس مسیر درستی را در پیش بگیرد و از رفتارهای سیاسی خودداری کند؛ زیرا چنین رفتارهایی به استقلال این نهاد بین‌المللی خدشه وارد می‌کند.  

خبرنگار: حسین محمدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه