به نیت حضرت رضا(ع)

چند نکته درباره نذرهایی که برای بارگاه منور رضوی انجام می‌شود

به نیت حضرت رضا(ع)


​​​​​​​1- پرداخت نذر برای زائران حضرت رضا(ع) امروزه بسیار ساده شده است، به طوری که می‌توان از راه‌های مختلف این کار را انجام داد. یکی از راه‌های پرداخت نذورات مراجعه به دفاتر نذورات است که در بسیاری از صحن‌ها و رواق‌ها وجود دارد. امروزه اما بیشتر افراد کمتر پول نقد به همراه دارند و بیشتر از کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند، از این رو دستگاه‌های کارتخوان در تمامی دفاتر نذورات وجود دارد. همچنین برای راحتی عموم زائرانی که از کشورهای مختلف برای زیارت حرم مطهر رضوی می‌آیند، تمامی ارزهای خارجی نیز در دفاتر نذورات گرفته می‌شود.
2- برخی دوست دارند مواد غذایی مانند خرما، زعفران، گندم، حبوبات، البسه، ویلچر، قالی و قالیچه، لامپ روشنایی و کالاهای ارزشمند قدیمی را نذر بارگاه منور رضوی کنند، از این رو دفاتر نذورات غیر نقدی مستقر در مبادی ورودی حرم مطهر این دسته از نذرها را تحویل می‌گیرند و رسید آن را به شخص می‌دهند. یکی دیگر از راه‌های پرداخت نذورات واریز وجه مورد نظر به شماره‌های کارت و حساب‌های آستان قدس رضوی است.
3- نخستین دفتر مستقل برای دریافت نذورات نقدی و اشیای با ارزش در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی  در رواق دارالسرور حرم مطهر ایجاد شد و دریافت دام زنده و گوشت، حبوبات، زعفران و... و به صورت مستقیم توسط مهمانسرا تحویل و رسید آن به افراد داده می‌شد.
اما اکنون به منظور دسترسی راحت زائران، بیش از ۲۰ دفتر در صحن‌ها، رواق‌ها و ورودی‌های حرم مطهر وجود دارد که برخی از این دفاتر به صورت شبانه روزی و بقیه در ساعاتی مشخص آماده دریافت نذورات نقدی و غیرنقدی زائران هستند.
4- بیشتر نیات ناذران در مورد نذر امام رضا(ع)، هدیه به امام رضا(ع)، نذر وسایل نقل و انتقال زائر، نذر مهمانسرای حضرت، نذر قسمتی از دام، نذر دام، نذر فرش‌های حرم مطهر، نذر روشنایی حرم مطهر، نذر بنای حرم، کمک به ساخت و توسعه مساجد، قربانی عید، رد مظالم، عقیقه، صدقات و خیرات، خواندن زیارت‌نامه و ادعیه، ختم قرآن، ایتام و فقراست که افراد بر اساس نیاتی که دارند، رسید دریافت می‌کنند.
5- در بین ایرانی‌ها بیشترین نذورات ناذران برای مهمانسرای حضرت رضا(ع) است و پس از آن مرمت و نگهداری ابنیه تاریخی اماکن متبرکه و فرش حرم، بیشترین ناذران را به خود اختصاص داده است.
6- سالانه بیش از چند هزار گوسفند زنده نذر مهمانسرای حضرت می‌شود که این گوسفندان توسط ناذران محترم از راه‌های دور و نزدیک برای اهدا به میهمانسرای این بارگاه ملکوتی حمل و تحویل دفتر دریافت دام می‌دهند. همچنین برخی از زائران نذورات نقدی و غیرنقدی مانند حبوبات، برنج و... در این خصوص دارند، که تحویل دفاتر می‌دهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه