هدف، تحقق زیارت آسان و متعالی است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در آیین آغاز به‌کار قرارگاه ویژه خدمت‌رسانی به زائران نوروز:

هدف، تحقق زیارت آسان و متعالی است

قرارگاه ویژه خدمت‌رسانی به زائران نوروز، روز گذشته با حضور استاندار خراسان رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، سرپرست شهرداری و فرماندار مشهد به صورت رسمی آغاز به کار کرد.


در مراسم آغاز به کار این قرارگاه در خیابان امام رضا(ع)، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قرارگاه‌های برنامه‌ریزی، عملیاتی و نظارتی سطح استان گفت: تلاش شبانه‌روزی برای میزبانی شایسته از زائران حضرت رضا(ع) در ایام نوروز 1402 آغاز شده و امیدواریم با عنایت امام هشتم(ع) و پشتکار خادمان حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی، بتوانیم زیارت آسان و متعالی در این ایام را محقق کنیم.

زائر و زیارت، نیازمند پشتوانه ملی است
مالک رحمتی به اهمیت توجه به جایگاه زیارتی مشهد مقدس اشاره و تصریح کرد: حرم مطهر امام رضا(ع) سالانه میزبان بیش از 35 میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی است و با توجه به این حجم گسترده زائران، مقوله زائر و زیارت نیازمند یک پشتوانه ملی است که خوشبختانه در دولت سیزدهم، کارگروه ملی زیارت برای تقویت امر زیارت احیا و استاندار خراسان رضوی به عنوان دبیر این کارگروه انتخاب شد.
وی تأکید کرد: اهتمام رئیس جمهور به تشکیل کارگروه ملی زیارت و پیگیری موضوعات آن در عالی‌ترین سطح، جای قدردانی و تشکر دارد. سطح خدمت‌رسانی بدون شک متفاوت از گذشته خواهد بود.
مالک رحمتی با تأکید بر اینکه کارگروه ملی زیارت در دوره جدید فعالیت، برنامه‌‌ریزی‌های خود را در دو محور توجه به نیازهای بلندمدت زیارت همچون زیرساخت‌های اساسی و همچنین پاسخ به نیازهای موجود از قبیل بسیج امکانات خدمت‌رسانی به زائران در ایام مناسبتی خاص آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: در زمان‌های پیک تشرف به مشهد مقدس، این کارگروه همه ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان خراسان رضوی را پای کار می‌آورد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از استاندار خراسان رضوی به دلیل تشکیل سه قرارگاه برنامه‌ریزی، عملیاتی و نظارتی با هدف خدمت‌رسانی شایسته و کیفی به زائران امام رضا(ع) در نوروز 1402 قدردانی کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و نظارت سیستمی بر فرایند خدمات‌دهی دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران نوروزی امام رضا(ع)، بدون شک از جنبه کیفی، شاهد خدمت‌رسانی متفاوت به زائران در نوروز سال آینده نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

تحقق زیارت آسان و زیارت متعالی، هدف ماست
وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف، فراهم کردن شرایط برای زیارت ارزان و آسان است تا بسیاری از مشتاقان اهل بیت(ع) راحت‌تر به زیارت بیایند، ادامه داد: مسئولان دولتی در قالب کارگروه ملی زیارت و مسئولان استانی با تشکیل قرارگاه عملیاتی خدمات شهری، به صورت شبانه‌روزی به دنبال تسهیل زیارت برای عاشقان اهل‌بیت(ع) و تبدیل این زیارت به زیارت بامعرفت هستند.
مالک رحمتی افزود: آستان قدس رضوی و بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به عنوان محور همه این فعالیت‌ها انتخاب شده و از سوی این آستان ملکوتی شعار «همه خادم‌الرضاییم؛ زیارت، خانواده، همدلی» به عنوان شعار نوروز 1402 تعیین شده است تا همچنان که بارها تولیت آستان قدس رضوی به عنوان دغدغه اصلی خود عنوان کرده‌اند، با محوریت آستان مقدس امام رئوف(ع) و همت مسئولان ملی، استانی و شهری، بتوانیم شایسته‌ترین خدمت را به بیشترین زائر ارائه بدهیم.

خدمت‌رسانی عملی به زائران آغاز شده است
در این مراسم، استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون به صورت عملی خدمت‌رسانی به زائران حرم مطهر رضوی در شهر مشهد آغاز شده است. همه دستگاه‌ها و بخش‌ها این آمادگی را پیدا کرده‌اند و در چند روز آینده نیز همه کمبود‌ها برطرف خواهد شد.
یعقوبعلی نظری با اشاره به استفاده دستگاه‌های اجرایی از تمام توان خود برای خدمت‌رسانی به زائران در نوروز عنوان کرد: همه دستگاه‌ها با حداکثر توان و ظرفیتی که در اختیار داشته‌اند آماده خدمت به زائران هستند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایطی که امسال داریم و مناسبت‌های دینی در ماه شعبان و فشردگی وقت با توجه به شروع ماه مبارک رمضان در نوروز، زائران بیشتری به مشهد سفر کنند.  
وی در پایان با اشاره به اهمیت وجود امنیت در پیرامون حرم متذکر شد: نیرو‌های امنیتی و انتظامی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا در مسیر‌ها و پیرامون حرم مطهر رضوی، امنیت لازم را فراهم کنند.

40 درصد المان‌های نوروزی، سهم حاشیه شهر
سرپرست شهرداری مشهد نیز درباره اقدامات ویژه نوروزی شهرداری گفت: ۱۵ میلیون بوته گل در شهر مشهد در حال کاشت است و بیش از هزار و 500جعبه گل در شهر مستقر شده است.
جواد اصغری با بیان اینکه ۴۰درصد المان‌های گل نیز در حاشیه شهر مشهد مستقر خواهد شد، اظهار کرد: حدود 4هزار و 150 چشمه سرویس بهداشتی در شهر فعال است که هزار و 300 چشمه آن در مرکز شهر جانمایی شده و ۵۰سرویس بهداشتی سیار فعال و ۲۲ دوش سیار نیز راه‌اندازی و در اطراف حرم رضوی گذاشته شده است.

نمی‌گذاریم زائران سرگردان شوند
فرماندار مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: تشکیل این قرارگاه‌ در پایان سال ۱۴۰۱ رفع نواقص گذشته است و با توجه به اینکه میلاد امام زمان(عج) در پیش است، زودتر از قبل به استقبال بهار رفته و پیش‌دستی کرده‌ایم.
محسن داوری ضمن اشاره به پای کار بودن همه دستگاه‌ها برای استقبال از زائر در روزهای پایانی سال و ایام نوروز تصریح کرد: امروز نظارت ما پیش از طرح نوروزی آغاز شده است. بسیاری از خانه‌مسافر‌هایی که مجوز نداشتند، دارای مجوز شدند. اطلاع‌رسانی به مردم در همه ارکان‌ اتفاق افتاده است.
وی افزود: اجازه نخواهیم داد زائران سرگردان شوند. همه ارکان شهر مشهد در آماده‌باش کامل هستند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه