دوباره کابوس حذف از آسیا؟

وضعیت نگران‌کننده نمایندگان فوتبال ایران برای حضور در لیگ قهرمانان

دوباره کابوس حذف از آسیا؟

یکی از وعده‌های مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون تلاش برای رفع محرومیت استقلال و پرسپولیس به منظور حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بود که تا حدودی به واقعیت نزدیک شد؛ به شکلی که کنفدراسیون فوتبال آسیا تعلیق کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای را برطرف کرد تا امیدواری برای بازگشت استقلال و پرسپولیس به آسیا بیشتر شود.


اما تلاش مهدی تاج و موافقت ضمنی کنفدراسیون فوتبال آسیا به این معنا نبود که حضور استقلال و پرسپولیس در رقابت‌های آسیا قطعی است؛ چون آن‌ها بایستی مجوز حرفه ای را برابر قواعد و استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت می‌کردند تا بتوانند در این رقابت‌ها به عنوان نماینده ایران شرکت کنند، به همین دلیل مدیران هر دو باشگاه به دنبال مسیری بودند که بتوانند برای فرار از محرومیت این مجوز را دریافت کنند.
پرداخت مطالبات داخلی و خارجی و تجهیز امکانات زیرساختی مهم‌ترین مؤلفه این کار بود؛ چون کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشترین امتیاز را برای این چند آیتم در نظر گرفته بود، هرچند که سایر موارد نیز از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود که نسبتاً هر دو باشگاه آن‌ها را رعایت کرده و امتیاز آن‌ها را بدست آورده بودند، اما در ماجرای بدهی‌ها و امکانات زیرساختی هر دو باشگاه نقاط ضعف بسیار زیادی داشتند.
در شرایطی که مدیران استقلال و پرسپولیس به دنبال پیدا کردن منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی‌های ریالی و ارزی خود بودند، موضوع افزایش نرخ دلار آن‌ها را به شدت به دردسر انداخت تا بحران جدی‌تر از قبل شود، از طرفی موضوع تغییر مدیریت در باشگاه استقلال نیز مزید بر علت شد تا دردسرهای استقلال به نسبت پرسپولیس دو چندان شود، با وجود این، درویش و فتح الله زاده وعده دادند این مشکلات را تا پایان اسفند 1401 به سرانجام خواهند رساند تا مانعی برای دریافت مجوز حرفه‌ای پیش روی این دو مجموعه نباشد، اما به نظر می‌آید همچنان هر دو باشگاه با مشکلاتی مواجه هستند و اگر تا پایان هفته دوم فروردین ماه این مشکلات برطرف نشود، احتمال حذف دوباره آبی و قرمزها از آسیا وجود دارد.
البته پرسپولیسی‌ها با خیال راحت تری نسبت به استقلال به دنبال حل مشکل هستند اما استقلال کار بسیار سختی دارد. بدهی سنگین به استراماچونی و پادوانی از یک سو و چند پرونده داخلی آن‌ها را با کسری بودجه 150 میلیاردی رو به رو ساخته و به نظر می‌رسد فعلاً فتح الله زاده راهی برای پرداخت این مبالغ پیدا نکرده است.
هرچند فتح الله زاده پروژه استمداد از هواداران را کلید زد اما در نهایت پس از یک هفته تلاش تنها 300 میلیون تومان جمع‌آوری شد که درنهایت این پول بتواند هزینه یک سفر هوایی استقلال به شهرستان را تأمین کند! البته فتح الله زاده تلاش کرد از طریق محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور موضوع کمک مالی به باشگاه استقلال را پیگیری کند که این اتفاق تاکنون رخ نداده و اگر دولت به کمک استقلال نیاید، قطعاً این باشگاه فرصت حضور در آسیا را از دست خواهد داد.
در کنار موضوع مالی هنوز مشکل استادیوم این دو تیم نیز برطرف نشده و آن‌ها به صورت همزمان با پروژه مالی موضوع مالکیت استادیوم های خانگی خود را نیز از طریق شهرداری تهران دنبال می‌کنند به این امید که در دقیقه 90 مشکل برطرف شود.
به‌غیر ازبلاتکلیفی استقلال و پرسپولیس، باشگاه نساجی هم با مشکلات فراوانی برای دریافت مجوز حرفه ای رو به رو است که اگر این باشگاه مازندرانی نیز موفق به کسب مجوز نشود، به احتمال فراوان دیگر نماینده حذف شده ایران از این رقابت هاست تا یک شکست سنگین دیگر با حذف نمایندگان ایران در تاریخ فوتبال آسیا به ثبت برسد.
شاید همین موضوع و نگرانی‌ها بود که چند روز پیش زارعی و تاج به صورت جداگانه به عنوان سرپرست کمیته صدور مجوز حرفه ای و رئیس فدراسیون فوتبال هشدار دادند موضوع کسب مجوز حرفه ای شوخی نیست و اگر کسی نتواند این مجوز را دریافت کند با محرومیت‌های سنگین  مواجه خواهد شد.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه