موج‌سواری معاندان روی گمانه‌‌های نادرست

چگونه مسمومیت‌های سریالی دستمایه‌ رسانه‌های ضد انقلاب شد

موج‌سواری معاندان روی گمانه‌‌های نادرست

مسمومیت‌های سریالی از پنجم آذرماه شروع شده و پس از قم و بروجرد حالا در تهران، همدان، آذربایجان غربی و کرمانشاه نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که بررسی علل و عوامل آن به درازا انجامیده است. 


همه ظرفیت‌های درمانی استان‌ها در حال آماده‌باش هستند.
پس از آنکه وزیر بهداشت علت مسمومیت دانش‌آموزان را استنشاق نوعی سم ضعیف اعلام کرد، اما حالا برخی علت چنین رویدادی را ترکیبی از سم‌ها اعلام کرده‌اند. 
مسئولان از تلاش برای پیدا کردن ریشه اتفاق‌ها خبر می‌دهند و معاندان با سوء‌استفاده از این فضا ساز دروغ‌پراکنی کوک کرده‌اند. 
صحنه‌سازی و انتشار کلیپی از یک درگیری خیابانی و انتساب آن به نیروهای امنیتی، به عملیات روانی دشمن دامن زد و با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. این مسئله نیازمند واکاوی و تحلیل منطبق با حقیقت است.

استقبال رسانه‌های معاند از پیش‌داوری‌های داخلی 
دکتر محمدجواد اخوان، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با قدس، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان را پرونده‌ای غیرطبیعی می‌داند که علاوه بر ابعاد بهداشتی و درمانی ممکن است ریشه در اقدام‌های امنیتی دشمن و تلاش بدخواهان برای تشدید جنگ‌شناختی علیه جامعه ایرانی داشته باشد. به گفته اخوان این رخداد تلخ علاوه بر به خطر انداختن حال دانش‌آموزان، مورد استقبال رسانه‌های معاند و ضد انقلاب واقع شده است و چنین اقدام‌هایی مشکوک بودن این پرونده را به یقین تبدیل می‌کند. وی می‌گوید: سریال مسمومیت‌ها پیچیدگی‌هایی دارد که حاکی از ابعاد پررنگ جنگ شناختی این پرونده است. وی می‌افزاید: ماهیت و منشأ این مسمومیت هنوز روشن نیست، اما افکار عمومی تحت تأثیر رسانه‌های معاند در معرض مسمومیت قرار گرفته‌اند که اهمیت آن کمتر از خطر مسمومیت فیزیکی برای دانش‌آموزان نیست. وی با اشاره به سردمداری برخی رسانه‌های داخلی و خارجی در فرایند اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطبان و مهلت ندادن آن‌ها به دستگاه‌های مسئول برای اعلام ابعاد این رخداد گفت: قضاوت و پیش‌داوری اشخاص و رسانه‌ها در این پرونده پیش از شفاف‌سازی قانونی به منزله اجرای حکم پیش از صدور حکم است و مصداق ابهام‌سازی و اتهام‌زنی است. 

حضور فعال دختران، دستاورد طلایی نظام 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به گمانه‌زنی‌های نادرست و برچسب‌زنی‌های تعمدی برخی رسانه‌ها در انتساب چنین رویدادهایی به اقشار مختلف جامعه یا نظام گفت: در جمهوری اسلامی ایران زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و نظام در طول 44 سال گذشته بر تحصیل و حقوق زنان تأکید دارد، زیرا تعداد دانش‌آموزان دختر کشور بیش از پسران است و جمهوری اسلامی حضور فعال دختران در جامعه را از دستاوردهای طلایی خود می‌داند. محمدجواد اخوان در ادامه به اتهام‌زنی‌های بعضی اشخاص و رسانه‌ها به نظام و تلاش آن‌ها برای ناکارآمد جلوه دادن نهادهای امنیتی که در خط مقدم حفظ کشور هستند، می‌پردازد و می‌گوید: اتفاقی مشابه رویدادی که امروز شاهد آن هستیم پیش از این در دنیا کمتر رخ داده است و از آن دسته رویدادهای نادر است به همین خاطر فرایند تحقیق آن ممکن است طولانی باشد.

مسمومیت، رویدادی نادر و نیازمند تفحص ویژه 
وی می‌افزاید: چنین رویدادی پیش از این در تاریخ کشور ما بی‌سابقه است و در جهان بین‌الملل نیز با این کیفیت شاهد چنین رویدادهایی نبوده‌ایم که بتوانیم براساس مشابهات به تحلیل و بررسی علل و عوامل این رویداد بپردازیم. وی افزود: کشف عوامل این رویداد زمانبر است و وقتی شبیهی وجود ندارد این یعنی دشمن می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و برخی اشخاص و رسانه‌ها نیز در نوک پیکان به نظام ضربه می‌زنند. 

مسموم‌سازی افکار عمومی؛ گناه نابخشودنی 
وی می‌گوید: مسموم‌سازی 85 میلیون شهروند ایرانی با افکار دروغ و نشر اکاذیب، اقدام علیه امنیت ملی است و قضاوت پیش از کشف عوامل، بخشی از پروژه معاندان در خارج است. محمدجواد اخوان با گلایه از رسانه‌های داخلی که بدون کسب اطلاعات صحیح اقدام به قضاوت و پیش‌دستی می‌کنند در نگاهی به این مسئله که شفاف‌سازی به موقع و اطلاع‌رسانی صحیح چه میزان می‌تواند بر جلوگیری از مسمومیت افکار عمومی اثرگذار باشد، خاطرنشان می‌کند: ما در اطلاع‌رسانی توسط دستگاه‌های مسئول ضعف عمده‌ای داریم، زیرا نهادهای متولی امر برای اقناع افکار عمومی اراده‌ای ندارند و از اهمیت آن مطلع نیستند به همین خاطر در انتشار روایت نخست با چالش روبه‌رو هستیم. وی می‌افزاید: آموزش‌وپرورش به عنوان پرمخاطب‌ترین نهاد کشور که هم شهروندان در آن دخیل هستند و هم کارمندان زیادی را زیر پوشش دارد، متأسفانه اقدام‌های اقناعی خوبی انجام نداد و شاهد ضعف‌های این نهاد در مواجهه با مردم بودیم. 

صحنه‌سازی، بخشی از عملیات روانی دشمن 
وی با اشاره به اتفاقی که جلو یکی از مدارس افتاد و منجر به تشنج و زد و خورد برخی اشخاص بازداشت‌شده با آن زن که از سوی رسانه‌ها تحت عنوان والدین یکی از دانش‌آموزان اعلام شده بود، می‌گوید: مشخص شد آن زن نسبتی با هیچ یک از دانش‌آموزان مسموم ندارد و در ادامه پروژه جنگ رسانه‌ای دشمن، از آن سوژه‌سازی کرده‌اند. اخوان با اشاره به تلاش معاندان برای ادامه‌دار کردن فتنه پاییز و کشاندن آن به بهار خاطرنشان می‌کند: دشمن با عملیات روانی در جریان پرونده مسمومیت، به دنبال کشاندن تنش ذهنی به مدارس و در ادامه به کانون خانواده‌هاست و این مسئله باید با تدابیر آموزش‌وپرورش حل شود و شاهد کاهش نگرانی و تشویش ذهنی خانواده‌ها در این زمینه باشیم. 

ضرورت برخورد نهادهای قانونی با عوامل خودسر 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ادامه ضمن پاسخ به این پرسش که نقش قوه قضائیه در برخورد قانونی با افرادی که خودسرانه در پرونده‌هایی مثل مسمومیت دانش‌آموزان اقدام به کنشگری یا واکنش غیرمنطقی و ایجاد هیجان و درگیری می‌کنند چگونه باید باشد، بیان می‌کند: نهادهای امنیتی، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی باید با افرادی که بدون صلاحیت لازم با شهروندان مواجه می‌شوند، برخورد کنند و حتی به جامعه معرفی بشوند تا مشخص شود دامن ضابطان قضایی از اتهام‌پراکنی رسانه‌ها مبراست. 

​​​​​​​خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه