داستان زنی که خانه‌اش یک پایگاه مؤثر اجتماعی بود

«خانه‌ای برای همه» روایتی از زندگی یک زن ایرانی و داستانی بی‌اغراق از یک معلم است

داستان زنی که خانه‌اش یک پایگاه مؤثر اجتماعی بود

کتاب «خانه‌ای برای همه»، روایتی از زندگی یک زن ایرانی و داستانی بی‌اغراق از یک معلم است؛ مادری که مرکزیت یک سبک زندگی ویژه بود و تأثیر مستقیمی بر سرنوشت فرزندانش داشت.


مرحومه منصوره مقدسیان که فرزندان و نوه‌ها «مادر جان» صدایش می‌زدند، سوژه اصلی کتابی است که به همت مرضیه ذاکری به نگارش درآمده و با روایتی مستند، زندگی خانواده‌ای را برای مخاطب تعریف می‌‌کند که با مرکزیت مادر، نمونه خوبی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.
عصر پنجشنبه 11 اسفند، مراسم رونمایی از کتاب «خانه‌ای برای همه» با حضور فعالان فرهنگی، اجتماعی و نخبگان در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد و به همین بهانه با نویسنده این کتاب به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان تعریف کند سوژه «خانه‌ای برای همه» از کجا آغاز شد و چطور به سرانجام رسید که در ادامه این گپ و گفت را می‌خوانید.
ذاکری در مورد چگونگی آشنایی با شخصیت منصوره مقدسیان گفت: در سال‌های 93 و 94 پروژه‌ای را در جبهه فرهنگی انقلاب شروع کردیم که به فعالیت‌های مربی‌های پرورشی در دهه 60 می‌پرداخت. یکی از افرادی که در این پروژه به سراغشان رفتیم، خانم سعیده صدیق‌زاده بود که وقتی به سراغ خانواده و زندگی شخصی او رفتم، با شور و شوق خاصی گفت: «من تمام زندگی‌ام را مدیون مادرم هستم». در آن جلسات در مورد مادرشان بسیار صحبت کردیم و از ویژگی‌های شخصیتی و روش تربیتی او یاد شد. بخش زیادی از خاطرات و مصاحبه‌ها با خانم صدیق‌زاده به مادرش اختصاص پیدا کرد و در کتاب هم به این مسئله اشاره کردیم که چقدر تحت تأثیر مرحومه منصوره مقدسیان بوده است؛ اما چون بنا بود در آن پروژه به فعالیت‌های پرورشی خانم صدیق‌زاده بپردازیم، از بیان خیلی از خاطرات او صرف‌نظر کردیم. با این حال شخصیت مرحومه مقدسیان در ذهن من به عنوان یک سوژه جذاب باقی ماند.
وی در ادامه بیان کرد: خانم صدیق‌زاده هم در آن زمان به من پیشنهاد نوشتن کتابی در مورد مادرشان را دادند؛ اما چون درگیر پروژه دیگری بودم، امکانش فراهم نبود. بعدها متوجه شدم یکی از شاگردان خانم صدیق‌زاده نوشتن کتابی در مورد حاجیه خانم مقدسیان را که فرزندان و نوه‌ها به ایشان مادرجان می‌گفتند، شروع کرده است. پس از آن هم خوشحال شدم هم حسرتی در دلم باقی ماند که نتوانستم خودم این کار را انجام بدهم. پس از چند سال باخبر شدم آن پروژه به سرانجام نرسیده و بار دیگر از سوی خانواده ایشان نگارش و تدوین خاطرات به من پیشنهاد شد که باکمال میل پذیرفتم.
این نویسنده در مورد دلایل جذابیت کتاب «خانه‌ای برای همه» گفت: این کتاب در واقع مصداقی عینی از یک سبک زندگی اسلامی است. مرحومه مقدسیان به عنوان یک الگو در مرکزیت این زندگی قرار داشت و آگاهانه برای داشتن یک زندگی اسلامی تلاش می‌کرد. 
ذاکری افزود: به نظر من زنان، مخاطبان اصلی کتاب خانه‌ای برای همه هستند. این کتاب به شکلی عینی و ملموس نشان می‌دهد یک زن تا چه اندازه می‌تواند در محیط خانه، بر هدایت اعضای خانواده و تربیت و ساخت شخصیت آن‌ها مؤثر باشد.
وی ادامه داد: هر گاه از فعالیت‌های اجتماعی حرف می‌زنیم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت فعالیت‌های بیرون از خانه می‌رود و در واقع فعالیت‌های اجتماعی را به نوعی فقط به کارهای بیرون از محیط خانه و خانواده اطلاق می‌کنیم؛ اما در این کتاب می‌خوانیم چطور فضای یک خانه به یک پایگاه اجتماعی برای فعالیت‌های مؤثر تبدیل شده است. نکته جالب دیگر، اهل مطالعه و تفکر بودن خانم مقدسیان است. زندگی او به خوبی نشان می‌دهد یک مادر به عنوان مغز متفکر خانه، اگر اهل فکر و مطالعه باشد تا چه اندازه می‌تواند خیر و برکت ایجاد کند.
ذاکری در پایان درمورد تأثیرات این کتاب بر زندگی شخصی خودش بیان کرد: تمام نکاتی که در مورد جذابیت کتاب بیان کردم برای خود من تلنگر بود؛ زیرا توجه‌ام را به خیلی مسائل جلب کرد. یکی از ویژگی‌های «مادرجان» این بود که از هر فرصتی برای انتشار حرف حق و خیر استفاده می‌کردند و با باور و ایمان بر انجام فعالیت‌های خود مداومت داشتند. این مداومت و تلاش او در زندگی برای من خیلی تأثیرگذار بود. 

​​​​​​​خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه