داروخانه‌های شبانه‌روزی منتهی به حرم دو برابر می‌شوند

استقرار 25 تیم اورژانسی در داخل حرم مطهر برای خدمات‌دهی به زائران نوروزی

داروخانه‌های شبانه‌روزی منتهی به حرم دو برابر می‌شوند

 در آستانه ایام نوروز و ورود مشتاقان زیارت امام رضا(ع) به شهر مشهد، در کنار همه اقداماتی که برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی باید مورد توجه مسئولان  قرار بگیرد، بحث‌های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد.


به همین علت با رئیس کمیته بهداشت قرارگاه خدمات سفر شهرستان مشهد گفت‌وگو می‌کنیم تا از اقدامات انجام شده مطلع شویم.

حضور پرستاران در بین زائران حرم رضوی 
علی غلامپور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان بیان می‌کند: با توجه به پیش‌بینی جمعیت بالای زائران نوروزی امسال، برنامه‌ریزی کردیم بیش از 50 درصد مراکز جامع خدمات سلامت در سطح شهر مشهد با 50 درصد نیرو فعال باشند و خدماتی مانند واکسیناسیون کرونا و گروه‌های هدف و نیز مراقبت‌های بهداشتی مادران باردار را ارائه کنند. همچنین مراکز منتخب کرونا، تعدادی از مراکز جامع سلامت که به مزدوجین خدمات ارائه می‌کنند و مراکز هایپوتیروئید برای غربالگری مشکلات تیروئیدی نوزادان در ایام تعطیل
(پس از 28 اسفند) فعال بوده و به زائران و مجاوران امام‌رئوف خدمت‌رسانی خواهند کرد.
وی از تقویت خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و استقرار اتوبوس‌آمبولانس‌ها و موتورولانس‌ها در اطراف حرم مطهر خبر می‌دهد و می‌گوید: در همین راستا 25 تیم اورژانسی برای ارائه خدمات در داخل حرم مطهر رضوی مستقر می‌شوند. همچنین برای افزایش سرعت خدمات‌رسانی، تعدادی پرستار همراه با کیف‌های نجات در داخل حرم حضور خواهند داشت که در صورت بروز مشکلاتی مانند سکته در سریع‌ترین زمان بر بالین بیمار حاضر ‌شوند.  غلامپور متذکر می‌شود: به تمام بیمارستان‌ها ابلاغ شده به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در تمام ساعات شبانه‌روز جراح و متخصص حضور داشته باشد و بیمارستان‌ها خالی از متخصص نشوند.

چهار ایستگاه سلامت در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی
رئیس کمیته بهداشت قرارگاه خدمات سفر شهرستان مشهد یکی از وجوه تمایز خدمات بهداشت و درمان در نوروز امسال را استقرار ایستگاه‌های سلامت عنوان می‌کند و می‌گوید: در محورهای شیرازی، طبرسی، نواب صفوی و خیابان امام رضا(ع) چهار ایستگاه سلامت در بحث واکسیناسیون، اندازه‌گیری فشار و قند خون، توزیع بروشورهای بهداشتی و مشاوره تغذیه به زائران و مجاوران ارائه خدمت خواهند کرد.
وی خاطرنشان می‌کند: همکاران ما در بهداشت محیط از 15 دی ماه طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن اقامتی را در حال انجام دارند که در ایام حضور زائران نوروزی این طرح را با حساسیت بیشتری به ویژه در خصوص مراکز عرضه مواد غذایی، آبمیوه فروشی‌ها و رستوران‌ها دنبال خواهند کرد.

تیم‌های واکنش سریع برای مهار طغیان احتمالی بیماری‌ها
غلامپور همچنین از تیم‌های واکنش سریع برای مدیریت طغیان احتمالی بیماری‌ها خبر می‌دهد و در ادامه به وضعیت توزیع دارو اشاره می‌کند و می‌گوید: 12داروخانه شبانه‌روزی در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی وجود دارد؛ اما امسال برای رفاه حال زائران با 12داروخانه دیگر در این محدوده صحبت کرده‌ایم که تا ساعت 24 باز باشند و این موضوع را با نصب پوستر به اطلاع زائران برسانند تا نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد و تهیه دارو تسهیل شود.

تخصیص سهمیه اضافی دارو به مشهد 
مشکلات کمبود دارو در شهر 3/5 میلیونی مشهد در چند ماه اخیر نگرانی‌هایی را در آستانه حضور زائران رضوی(که بر اساس پیش‌بینی‌ها از 10میلیون نفر فراتر است) به وجود آورده است. در همین زمینه با معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم تماس گرفتیم تا تدابیر اندیشیده شده در این راستا را از زبان وی بشنویم.
ناصر وحدتی با تأیید اینکه کمبودهای دارویی مشهد در حال حاضر فهرستی 100 قلمی است، می‌گوید: برای مدیریت این موضوع سهمیه‌ای اضافه به مشهد تعلق گرفته و از این بابت نگرانی وجود ندارد و دارو تأمین می‌شود.
او اظهار می‌کند: هر کدام از داروخانه‌های اطراف حرم مطهر که بخواهند زمان حضور زائران نوروزی، به صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی باز باشند، به ما اعلام کنند تا سهمیه اضافی دارو را به آن‌ها تخصیص دهیم.

خبرنگار: معصــومـه مـؤمـنـیـان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه