تهران و مسکو در جست‌وجوی نظم جدید جهانی

ابعاد و اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه

تهران و مسکو در جست‌وجوی نظم جدید جهانی

سفیر ایران در روسیه از سفر قریب‌الوقوع حسین امیرعبداللهیان به روسیه خبرداده است. پیش از این نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به زودی به مسکو خواهد رفت.


وی گفت تهران و مسکو می‌توانند نقش مهمی در ایجاد توازن در بازار جهانی انرژی ایفا کنند. با وجود مواضع متخاصم غرب با سیاست‌های شرق گرایانه ایران و همچنین تقابل مسکو با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا و اتحادیه اروپا، مقامات ایران و روسیه علاوه بر اشتراکات در سیاست بین الملل، براین باورند که تهران و مسکو می‌توانند نقش مهمی در ایجاد توازن در بازار جهانی انرژی ایفا کنند، هرچند طرف‌های غربی به دنبال پرونده سازی برای ایران و روسیه در جریان جنگ اوکراین باشند. درهمین راستا مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی خاطرنشان کرده است: پاسداری از چندجانبه‌گرایی بیش از هر زمان دیگری حیاتی است و باور داریم صلح و توسعه، امنیت و پیشرفت، ایمنی و رفاه مکمل هم هستند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. این‌ها اهداف مشترک ما محسوب می‌شوند که باید با همکاری و اقدامات جمعی آن‌ها را کسب کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان هم روز گذشته در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان، در پاسخ به پرسشی درباره‌ اتهام‌زنی‌های طرف غربی و تلاش آن‌ها برای بازکردن پای ایران تأکید کرده است ما در جنگ اوکراین و روسیه به هیچ طرفی سلاحی ندادیم. وی با بیان اینکه طرف اوکراینی چهار ماه است رفته تا برای دور دوم گفت‌و گوها اسناد بیاورد، گفت: ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم و به هیچ طرفی سلاحی را ارسال نکردیم. از ابتدای جنگ هم تلاش کردیم جنگ متوقف شود و طرفین بر گفت‌وگو و راه حل سیاسی متمرکز شوند. وی تصریح کرد: پهپادهای استفاده شده در این جنگ، اتفاقاً برای رژیم صهیونیستی است که در اوکراین علیه مردم به‌کار گرفته می‌شود. 

سفری در جهت برنامه‌های راهبردی 
امید بابلیان کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بررسی ابعاد و اهداف سفر غیرمنتظره وزیرامورخارجه کشورمان به روسیه ضمن تشریح اهمیت مسائل و دغدغه‌های میان دو کشور می‌گوید: این دیدار در راستای برنامه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه از دیرباز ترسیم کرده و به دنبال آن هستند. وی با بیان اینکه تهران و مسکو به دنبال مدون سازی  و روشمند کردن برنامه‌های راهبردی مشترک هستند، گفت: در دولت سیزدهم با توجه به سیاست خارجی فعال، مسئله سفرهای متعدد طبیعی خواهد بود. بابلیان می‌گوید: با توجه به تغییر موازنه در جهان بین‌الملل، ایران، چین و روسیه با تشکیل جبهه‌ای به دنبال اثرگذاری بر نظم جدید جهانی و مبتنی بر چندقطبی سازی آن هستند و عمق روابط کشورهای آسیایی به عبور از تک‌قطبی‌گرایی در جهان برمی‌گردد. جمهوری اسلامی به دنبال تلاش برای پیدا کردن جایگاه حقیقی و اساسی خود در این نظم جدید و چندقطبی است. وی می افزاید: ایران از آغاز اتفاقات اوکراین دو کشور را همواره به تعامل تشویق کرده و تصریح دارد بهترین راه مذاکره است، اما غرب و آمریکا می‌خواهند فضا را به سمت هیجانی شدن ببرند. وی سفر آتی وزیرامورخارجه به روسیه را بخشی از رویکرد مستقل سیاست خارجی ایران در گفت‌وگو با کشورهای دوست و همسایه و همچنین روابط بین الملل عنوان کرد و تصریح کرد: ایران به دنبال برقراری تعادل در دیپلماسی خویش است. امید بابلیان برقراری مذاکرات هسته‌ای همزمان با سفر مقامات ارشد ایران به چین و روسیه را بخشی از این سیاست می‌داند و برقراری روابط با هند را نمود به رسمیت شناخته شدن سیاست خارجی متوازن ایران اسلامی در جهان بین‌الملل امروز عنوان می‌کند. وی می‌افزاید: اتفاق نظر ایران و روسیه بر حمایت از موازنه‌سازی خارج از کلیشه‌های تک‌قطبی و دوقطبی گذشته و براساس جهان چند قطبی در نظم جدید بین‌المللی است.  

اروپا به دنبال دوقطبی‌سازی روابط بین‌الملل است 
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که اقدامات معنادار آمریکایی‌ها در منطقه چه تهدیدهایی را متوجه منافع و امنیت منطقه‌ای می‌کند و نسبت چنین اقداماتی با جدیت جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از سیاست چندجانبه‌گرایی چیست؟ می‌گوید: امروز همه چیز به این نکته مهم برمی‌گردد که جمهوری اسلامی ایران بداند قرار است در آینده جهان کدام نظم را بپذیرد. وی ادامه می‌دهد: آمریکایی‌ها با اقدامات تهدیدآمیز به دنبال تداوم نظام تک قطبی مبتنی بر سیاست‌های واشنگتن هستند و اتفاقات اوکراین و نقش اروپایی‌ها در حمایت از استمرار جنگ برای حذف روسیه نیز سندی بر این مدعاست. حذف و معطل کردن روسیه در جنگ با هدف برقراری نظام دوقطبی جدید بدون حضور روسیه و اثرگذاری ایران است. وی می‌افزاید: نظم چند قطبی برای روسیه، ایران، چین و هند و همچنین سازمان‌های بین‌المللی مطلوب‌تر است و امروز شاهد دیپلماسی فعال این کشورها برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن ایده‌های غرب و آمریکا در جهان آینده هستیم. امید بابلیان تصریح می‌کند: پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد دو قرائت شکل گرفت که قرائت اول بر پایان تاریخ براساس نگاه آمریکا بود که این نگاه با شکست روبه‌رو شد و شاهد تحقق قرائت دوم هستیم که جهان را به سمت ظهور قدرت‌ها و بازگشت آن‌ها هدایت می‌کند و به گفته گورباچف در جریان جنگ سرد نیز اراده شوروی برپایان جنگ بوده و تصمیم آن زمان به معنای پذیرش شکست نبوده است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه