تربیت طبیبانه در میدان عمل

راهبردهای تربیت نیرو در اندیشه علامه مصباح یزدی

تربیت طبیبانه در میدان عمل

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی روحیه شاگردپروری و نیروسازی داشت.


به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی در هشتمین نشست تخصصی راهبردهای تربیت نیرو در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) که‌ در آستانه همایش ملی معظم‌له به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و با همت مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد، گفت: علامه مصباح از عالمان عامل، مربی و اثرگذار بود.
نظافت یزدی به ضرورت نیروسازی، كادرسازی و تربیت كادر متخصص اشاره و تصریح كرد: در اهمیت تربیت نیرو باید گفت هر كار بزرگی که بخواهد انجام شود اگر نیرو به اندازه كافی نباشد، كار با مشكل روبه‌رو می‌شود، به همین دلیل است كه قرآن بیان می‌کند حضرت عیسی(ع) درخواست یار داشت یا اینكه امیرمؤمنان(ع) در خطبه27 نهج‌البلاغه یارانی را كه پا به پای حضرت حركت نمی‌كردند و همكاری تام و اطاعت‌پذیری نداشتند، نكوهش می‌كند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان همچنین به میزان تأثیر یاران و اطرافیان در شخصیت افراد اشاره و خاطرنشان كرد: گاهی یاران نظریات را فاسد و نادرست اجرا کرده و كار را به جایی می‌رساندند كه شامیان می‌گفتند امام علی(ع) مرد شجاعی بوده اما شكست‌های او به‌خاطر نداشتن اطلاعات نظامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت یزدی با بیان اینكه در نظام جمهوری اسلامی باید برای ایده‌های برتر، فكرهای جذاب و طرح‌های زیبا نیروهای كافی و متخصص وجود داشته باشد، تصریح كرد: البته در بحث تربیت باید مربی حضور داشته باشد تا نیرویی جامع و بصیر كه در برابر توفان شبهات كم نیاورد، پرورش یابد.

در اندیشه علامه مصباح، تربیت منحصر در کار تئوریک نیست
وی با بیان اینكه در تربیت، هم مربی و هم شاگرد تربیت‌پذیر نیاز است، ابراز كرد: جوانان در كار و تشكیلات تربیتی باید كار را با انسان‌های آماده‌تر و تربیت‌پذیرتر آغاز كنند تا حلقه نخست شكل بگیرد. كسی كه می‌خواهد در آینده، جهان را تحت تأثیر قرار دهد باید خودش ساخته شده باشد، همان‌طور كه امیرمؤمنان(ع) توسط پیامبر(ص) تربیت شد و همواره چنین می‌فرمود كه پیامبر(ص) من را همراه خود می‌برد؛ درواقع یک مدل تربیت اسلامی، همین مسئله تربیت در میدان است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه روش مرحوم علامه مصباح این‌گونه بود که كار را تنها منحصر به تربیت تئوریک نمی‌دانست، تصریح كرد: مرحوم علامه مصباح، تربیت ویژه‌ای در میدان عمل داشت.

اولویت در کار تربیتی، از مربی خوب تا برنامه داشتن
حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت یزدی با بیان اینكه اصولاً در برنامه و كار تربیتی اول از همه مربی، سپس برنامه تربیتی و پس از آن نیز فضای تربیتی و بسترسازی نیاز است، گفت: در فضای جبهه در نسل اول افرادی همچون چمران ریل‌گذاری تربیتی كردند و سپس دیگر انسان‌ها در شرایط شكل گرفته قرار گرفتند و رزمندگان ما آنگاه كه اسیر شدند، زندان‌های عراق را تبدیل به فضای تربیتی كردند؛ این مسئله، همان اثر حضور انسان‌های تربیت‌ساز در موقعیت‌هاست.
به گفته وی، آیت‌الله مصباح در میان یاران امام و شخصیت‌های حوزوی، اهتمام به نیروسازی و تربیت داشت و این را تكلیف خود می‌دانست.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینكه مرحوم آیت‌الله مصباح جز نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، كار اجرایی دیگری را نپذیرفت و پیوسته متمركز بر نیروسازی شد، عنوان كرد: انسانی همچون ایشان می‌توانست دروس مرسوم حوزه از جمله فقه و اصول كه از جمله مقدمات مرجعیت است را تدریس كند اما سراغ این برنامه نرفت و تلاش كرد كارهای روی زمین مانده را انجام دهد و خود را وقف خلأها، شكاف‌ها و رخنه‌ها كرد؛ معظم‌له همواره در تلاش برای تولید فكر و اندیشه ناب اسلامی در مواجهه با شبهات و نیروسازی بود.
وی با بیان اینكه مرحوم علامه مصباح استاد نیروسازی بود و تلاش كرد با تربیت نیروهایی در فضای حوزه، همین افراد منشأ بركت برای دانشگاه‌ها باشند، اظهار كرد: آیت‌الله مصباح در تربیت نیروها تأكید بر جامعیت داشت، كسانی را پرورش داد كه بصیرت سیاسی داشته باشند، جریان های سیاسی را بشناسند، در لحظه واکنش نشان دهند، بنیه علمی و تربیتی و معنوی فوق‌العاده‌ای داشته باشند، خوش ارتباط و نرم‌خو باشند و در یک نگاه، جامعیت در شخصیت آنان موج بزند؛ همین‌طور هم شد و لحن سخنرانی و رفتارشان نرم بود و افراد را جذب می‌كرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه