مشهد بیشترین بناهای ناپایدار را در کشور دارد

مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری ایران:

مشهد بیشترین بناهای ناپایدار را در کشور دارد

نخستین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور و نشست کمیته بافت فرسوده شهرداری‌های کلانشهرهای ایران در محل تالار شهر شورای شهر مشهد برگزار شد.


​​​​​​​تأکید بر توسعه مشهد به سمت شرق 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری ایران در این نشست، بافت پیرامون اطراف حرم رضوی و جهت توسعه مشهد را دو موضوع اصلی شهرسازی در مشهد برشمرد و گفت: در خصوص بافت پیرامون حرم اراده داریم کار با شدت، سرعت و حدت بیشتری انجام شود و با رویکردی که دنبال می‌شود حضور مجاوران را در کنار زائران بیشتر کنیم.
سید محمد آیینی افزود: دنبال تشریک مساعی هستیم تا با همکاری آستان قدس و شهرداری مشهد اتفاقات بهتری  آنجا رقم بخورد.
وی برای توسعه نامتوازن مشهد به سمت غرب تذکر داد و گفت: باید به توسعه شرق مشهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. الان حرم مطهر امام رضا(ع) در حال رفتن به سمت حاشیه شهر است و می‌خواهیم آستان قدس رضوی و شهرداری قوی‌تر وارد کار شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که حتی این بناها سازه ندارند و ۱۰ میلیون نفر ساکن آن هستند، افزود: در شهر تهران نسبت هر بنای ناپایداری که تخریب و بر اساس ضابطه ساخته شده، یک به پنج است. 
آیینی، مشهد را دارای بیشترین حاشیه‌نشین و بنای ناپایدارعنوان کرد و گفت: خراسان رضوی با داشتن ۲۷۸هزار واحد مسکونی ناپایدار، بالاترین بناهای ناپایدار را دارد که از این تعداد، ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار در مشهد قرار دارد. اعتبار ویژه‌ای ایجاد شده است که می‌توان برای اتمام پروژه‌ها از آن استفاده کرد. همچنین باید از شهرهایی که زمین دولتی دارند با تأیید وزیر راه و شهرسازی‌ استفاده کرد.
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری در ادامه ضمن تأکید بر هویت‌بخشی در مناطق حاشیه‌ای گفت: بهترین کاری که می‌توان در مناطق حاشیه‌ای انجام داد، ‌سنددار کردن این مناطق است. در این زمینه ۱۰ هزار پرونده تشکیل شده که عدد کمی است و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد متقاضی دریافت سند وجود داشته باشد.
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: سامانه‌ای‌ طراحی و رونمایی شده که تا امروز ۱۰۰خانواده در آن نام‌نویسی کرده‌اند. این اقدام برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازآفرینی است.

جلب کمک خیران کشوری برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد 
فرماندار مشهد در این نشست با اشاره اجمالی به اقدامات صورت گرفته در حاشیه شهر، این مسئله را همچنان نخستین مسئله شهر مشهد، استان خراسان رضوی و کشور دانست و گفت: حاشیه شهر مشهد نگاه همه را در کشور به خودش معطوف کرده است و بالاترین مقام کشور نیز نسبت به آن دغدغه دارند. با اینکه اقدامات خوبی هم در این حوزه صورت گرفته؛ اما هنوز متأسفانه مسئله اول استان و کشور است.
محسن داوری، با اشاره به تصویب طرح تحول حاشیه شهر تصریح کرد: بنای ما بر این بود که با حمایت وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی تحولی در حاشیه شهر ایجاد کنیم که در پایان دولت سیزدهم بگوییم موضوعیت آن از اولویت خارج شده است. طرح تحول حاشیه شهر هم با همین نگاه تهیه و تصویب شد.
وی در ادامه افزود: برای نیل به این هدف باید سه کار ویژه انجام می‌شد. در قدم اول باید حاشیه شهر را تثبیت می‌کردیم تا بیشتر از این پیشروی نکند. این اقدام بزرگ صورت گرفت و در اقدامی جهادی موضوع طرح تفصیلی مشهد تصویب و ابلاغ شد.
فرماندار مشهد با بیان اینکه ۱۲۸ روستا در حاشیه این شهر قرار دارد که باید این‌ روستاها تعیین تکلیف می‌شد، متذکر شد: ساخت و ساز غیرمجاز بسیاری در این روستاها وجود داشت که طرح هادی این روستاها برای جلوگیری از این موضوع انجام شد. در واقع وقتی مرز روستا با حریم مشخص شود دیگر اجازه نخواهیم داد حاشیه شهر بیشتر شود. پس از تثبیت، ساماندهی را انجام دادیم.
داوری گفت: به روایت‌های متفاوتی، اتباع خارجی در حاشیه شهر مشهد جمعیت زیادی دارند. یک‌میلیون تبعه خارجی وجود دارد؛ اما بعضی گفته‌ها از آمار یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفری اتباع در حاشیه این کلانشهر خبر می‌دهد. 
توانمندسازی گام بعدی ساماندهی حاشیه شهر بود که فرماندار مشهد به آن اشاره و عنوان کرد: برای ساماندهی حاشیه، باید زیرساخت‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت که در قالب بازسازی شهری اجرا شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در راستای اجرای طرح تحول حاشیه شهر ۲۰۴ پروژه در چهار محور تعریف شد، گفت: ۷۰ پروژه توسط ستاد بازآفرینی تعریف که ۲۳ درصد آن انجام شده است. ۵۱پروژه برای دستگاه‌های اجرایی است که ۱۷ درصد اجرایی شده و شهرداری مشهد نیز ۶۹پروژه در دستور کار دارد که ۵۳ درصد آن اجرایی شده است. همچنین نهادهای مردمی و عمومی ۱۴پروژه در دستور کار دارند که تاکنون ۸ درصد آن اجرایی شده است.
داوری از جلب کمک خیران برای پیشبرد طرح تحول حاشیه شهر در مشهد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه همه پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی که در دستور کار قرار دارند به خاطر بحث تأمین بودجه، امکان اجرایی شدن آن‌ها وجود ندارد، از حدود سه ماه پیش با خیران در کشور وارد مذاکره شدیم.
فرماندار مشهد با بیان اینکه سرانه آموزشی در حاشیه شهر مشهد ۱/۸متر است، در حوزه بهداشت و آب هم سرانه‌ها خیلی پایین است و سرانه ورزش در حاشیه شهر مشهد ۳۰سانتیمتر است، گفت: در جلب کمک خیران، افق ۲هزار میلیاردی در نظر گرفتیم که کنار ۷ هزار میلیارد طرح تحول به کمک اجرای پروژه‌ها بیاید و تاکنون ۹۰۰میلیارد تأمین شده است.

طرح تحول در حاشیه شهر مشهد فرصت خوبی برای انتقال تجربه است
مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد هم در بخشی از این نشست گفت: طرح تحول حاشیه شهر که توسط فرماندار این شهر به تصویب رسیده، بهترین فرصت برای انتقال تجربه به سایر کلانشهرهاست.
علی رضازاده همدانی، جمعیت محلات هدف بازآفرینی در مشهد را از جمعیت ۹ استان و ۴۲۲ مرکز شهرستان بیشتر عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین اتفاقی که در مشهد رخ داده، تغییر در سکونتگاه‌های غیر رسمی و تصویب «طرح تحول حاشیه شهر» توسط فرماندار مشهد بوده و  اقدامات انجام شده در این راستا می‌تواند به عنوان تجربه بسیار خوب  در اختیار سایر کلانشهرهایی که درگیر سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند، قرار بگیرد.

بازآفرینی نباید فقط اقدامات کالبدی باشد
همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه این نشست، نخستین رسالت نظام اسلامی را برقراری قسط و عدل در جامعه عنوان کرد و گفت: بازآفرینی، بحث بسیار بزرگی در اجرای مأموریت قسط و عدل است. بازآفرینی باید در جنبه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کار کند تا به هدف خود برسد؛ اما تقاضایی که از ما می‌شود به طور معمول پرداختن به بحث‌های کالبدی مانند آسفالت کردن است. 
حسن موحدیان افزود: باید این مأموریت را دنبال کنیم که در محلات پایداری اقتصادی، مسائل اجتماعی و محیطی را در کنار هم دنبال کنیم در غیر این صورت به آن هدف عالیه که قسط و عدل است، نخواهیم رسید.
او اذعان کرد: هر چقدر به حاشیه شهر توجه کنیم، احتمالاً سبب گسترش آن می‌شود؛ اما باید قبول کرد که ما خودمان خواسته‌ایم. بیشتر کسانی که در شهر خدمت‌رسانی می‌کنند، در حاشیه شهر ساکن هستند. این موضوع یک فرصت هم هست به شرطی که به آن توجه کنیم. 
رئیس شورای شهر مشهد، اقتصاد این شهر را اقتصادی بر پایه خدمات عنوان کرد و گفت: ۵۲ درصد هتل‌های ایران در مشهد است. به همین دلیل مشهد در ایام کرونا بیشترین ضربه‌ اقتصادی را خورد.
موحدیان تأکید کرد: در حوزه بازآفرینی، مأموریت‌ها نوشته شده و اسناد بالادستی بسیار مستحکمی داریم؛ اما در عمل به آن توجه نمی‌کنیم و به همین خاطر کار به درستی انجام نمی‌شود.

ایجاد ۱۱۰ هکتار فضای سبز در محل اراضی پادگان
عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در بخشی از این نشست از انتقال پادگان این شهر پس از ۱۷ سال به عنوان مهم‌ترین اقدام برای رفع بافت ناهمگون یاد کرد و با بیان اینکه قانون برای این جابه‌جایی پادگان، شفاف بود؛ اما گره مدیریتی وجود داشت، عنوان کرد: در دوره گذشته، شهردار حاضر شده بود ۵۰ درصد از این زمین‌ها را بدهد و تنها ۵۰ درصد را برای فضای سبز بگیرد تا این بافت ناهمگون از بین برود؛ اما شهردار دوره ششم در سفری که رئیس قوه قضائیه به مشهد داشت، از سازمان قضایی نیروهای مسلح خواست برای این موضوع تعیین تکلیف کند و به این ترتیب این موضوع در مدت دو ماه از طرف قوه قضائیه پیگیری و ابلاغ شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه