انسان هدف جهان خلقت است

انسان هدف جهان خلقت است

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: امام سجاد(ع) در قالب دعا و نیایش و مناجات به ما آموخت که انسان هدف جهان خلقت است.


به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنانی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، گفت: دوران امامت امام سجاد(ع) یکی از طولانی‌ترین دوره‌های امامت ائمه طاهرین(ع) بود، ایشان مدت 34 سال زمام امامت امت اسلامی را بر عهده داشتند و در واقع یکی از سخت‌ترین دوران‌ امامت را پشت سر گذاشتند.
وی ادامه داد: امامت ایشان درست پس از وقوع حادثه عاشورا و با جریان اسارت و اذیت و آزار اهل بیت(ع) توسط بنی‌امیه همراه بود، حضرت پس از حادثه کربلا دریافتند امکان احیای جامعه شیعی با در دست گرفتن رهبری سیاسی آن وجود ندارد و درگیر شدن در یک حرکت سیاسی، با وجود قدرت دیگر احزاب، به صلاح نیست.
این کارشناس دینی افزود: امام سجاد(ع) در طول دوران امامت خود، جامعه شیعی را در حالی که تصور نابودی آن وجود داشت از سخت‌ترین دوران‌ها عبور دادند و توانستند به حیات شیعه جانی دوباره ببخشند و زمینه را برای فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فراهم کنند.
حجت‌الاسلام رفیعی اضافه کرد: شاگردپروری و تربیت شاگردان برجسته از دیگر اقدام‌های امام سجاد(ع) بود. ایشان با تربیت نیرو و فرستادن آن‌ها به سرزمین‌های اسلامی زمینه گسترش معارف اهل بیت(ع) را بین شیعیان فراهم کردند.
خطیب حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در دوران امامت امام سجاد(ع) جامعه شیعی به خاطر ظلم بنی‌امیه دچار فقر شدیدی شده بود و کمک به رفع محرومیت مردم و حمایت مالی از آن‌ها از دیگر اقدام‌های امام سجاد(ع) بود. 
وی آموزش معارف دینی در قالب دعا و مناجات را یکی دیگر از اقدام‌های امام سجاد(ع) ذکر کرد و گفت: ایشان به خاطر اختناق شدیدی که بنی‌امیه ایجاد کرده بود قادر به آموزش معارف دینی به صورت مستقیم به شیعیان نبودند از همین ‌رو این معارف را در قالب دعا و مناجات به آن‌ها آموزش می‌دادند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: امام سجاد(ع) با عبادت‌های طولانی خود اصل خلقت را به انسان گوشزد کردند و در قالب دعا و نیایش و مناجات به ما آموختند که انسان هدف جهان خلقت است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه