بررسی وضعیت نشر در «آستان کتاب رضوی»

بررسی وضعیت نشر در «آستان کتاب رضوی»

سومین شماره ماهنامه «آستان کتاب رضوی» ویژه اسفندماه 1401 به مدیرمسئولی حسین سعیدی و سردبیری عطیه هراتی‌ مطلق توسط به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با پرونده ویژه «سیر تا پیاز صنعت نشر ایران» در گفت‌و‌گو با علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.


به گزارش آستان‌نیوز، «آستان کتاب رضوی» ماهنامه‌ اختصاصی انتشارات به‌نشر است که در بخش‌های مختلف و متنوع کتاب رضوی، پرونده بررسی چرخه فروش کتاب در ایران، ماه نشر، ادبیات دینی، کتاب روی میز و اخبار به‌نشر و فروشگاه‌گردی، علاوه بر انعکاس فعالیت‌های حوزه نشر آستان قدس رضوی، درباره کتاب، کتاب فروشی و مسائل پیرامون آن با مخاطبان خود گفت‌وگو می‌کند.
در این شماره در بخش یادداشت سردبیر، یادداشتی به قلم عطیه هراتی‌ مطلق با عنوان «به من بگو چه بخوانم» آمده است. دومین بخش این نشریه با عنوان «کتاب رضوی» به معرفی و نقد کتاب «من ضامن» اختصاص دارد.
در بخش «ضمانت و رفاقت» بریده‌ای از متن کتاب بیان شده و «بافته‌ای از رگه‌ها» اختصاص به یادداشت مصطفی خرامان نویسنده کتاب «من ضامن» دارد. 
«پرونده ویژه» سومین ماهنامه اختصاصی کتاب انتشارات آستان قدس رضوی به وضعیت صنعت نشر ایران پرداخته است. این بخش به گفت‌وگوی ماهنامه آستان کتاب رضوی با علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اختصاص دارد. در بخشی از این گفت‌وگو درباره راه‌اندازی طرح «سامانه خرید از کتابفروشان» می‌خوانیم: «راه‌اندازی این سامانه یک کار بزرگ در کشور بود که ویترین کتاب‌فروشی‌ها به اندازه مرزهای کشور گسترده شود. این چیزی بود که نداشتیم. در برخی از شهرها و روستاها مردم هیچ دسترسی به کتاب‌فروشی‌ها نداشتند». 
در بخش «ماه نشر» مخاطبان می‌توانند با تازه‌های نشر به‌نشر در دو حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال در بهمن ‌ماه آشنا شوند.
پنجمین فصل نشریه «آستان کتاب» با دو محور «نوشتن از خدا برای بچه‌ها» و «معیارهای اثربخشی ادبیات کودک و نوجوان» است. بخش نخست به معرفی حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی، نویسنده ادبیات دینی اختصاص دارد. «معیارهای اثربخشی ادبیات دینی کودک و نوجوان»، یادداشت اختصاصی دکتر مهدی فردوسی مشهدی در باب معنای اثربخشی ادبیات دینی و رویکردهای خلق آثار ادبیات دینی و... از دیگر بخش‌های این فصل از نشریه آستان کتاب رضوی است.
«کتاب روی میز» به معرفی مجموعه «فرهنگ وقف» اثر شایسته تقدیر بیستمین جشنواره ملی کتاب رشد در بخش تصویرگری پرداخته که در این بخش گفت‌وگو با کاظم طلایی؛ مدیر هنری انتشارات به‌نشر، مجید صابری‌نژاد و اسماعیل چشرخ؛ تصویرگر کتاب آمده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه