هویت تاریخی اخلمد در معرض تهدید جدی

هویت تاریخی اخلمد در معرض تهدید جدی

روستای زیبای اخلمد که منطقه نمونه گردشگری است و منظر آبشار و طبیعت آن ثبت آثار ملی شده؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر بدون در نظر گرفتن بافت روستایی شاهد حاکم شدن معماری مدرن در این روستا بوده‌ایم تا آنجا که رقابت در ساخت‌وسازهای روستایی موجب شده بافت قدیمی و هویت چندین هزار ساله روستای اخلمد چناران در معرض آسیب و تهدید قرار گیرد.


در همین خصوص مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی چناران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: روستای اخلمد به دلیل گردشگرپذیر بودنش سالیانه پذیرای بیش از ۲ تا ۳ میلیون مسافر است.
 محمد طاهریان‌مقدم با بیان اینکه بیشتر این مسافران از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه اهالی این روستای تاریخی در بهسازی و بازسازی منازل خود از مصالح و مواد مدرن استفاده می‌کنند.

استفاده از مواد و مصالح غیر بومی در بافت تاریخی روستا
طاهریان با تأکید بر اینکه بافت تاریخی روستا نیازمند مطالعه است گفت: هنوز روستاهای بقمچ، گاش، گاه و اندیشش در چناران و روستای اسجیل در گلبهار بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند.
طاهریان‌مقدم با اشاره به اینکه با فرهنگ‌سازی باید جلو تخریب بافت تاریخی روستا را گرفت، عنوان کرد: حتی در روستای رادکان که به شهر ارتقا یافته، خانه‌های چند طبقه‌ای ساخته می‌شوند که سنخیتی با بافت منطقه ندارند و این ما را رنج می‌دهد.

۱۸ اقامتگاه بوم‌گردی در دو شهرستان چناران و گلبهار
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران ادامه داد: با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در برخی روستاها شاهد مهاجرت معکوس هستیم.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی چناران افزود: هرچند در پنج سال گذشته فقط یک اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان داشتیم؛ ولی در حال حاضر ۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی در چناران و هفت اقامتگاه بوم‌گردی دیگر در شهرستان گلبهار آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند.
وی با بیان اینکه به طور میانگین سالیانه بیش از یک‌میلیون نفر از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: تلاش می‌شود خانه‌مسافرها و خانه‌های شخصی روستای گردشگری اخلمد را ساماندهی کنیم. اگر دهیار، شورا و مردم منطقه با جدیت بیشتری موضوع را دنبال کنند، می‌توانیم مجوزها را سریع‌تر صادر کنیم.
طاهریان‌مقدم گفت: بیش از ۵۰ روستا در دو شهرستان چناران و گلبهار قابلیت گردشگری و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را دارند. با توجه به اینکه در شمال چناران کوه‌های هزارمسجد و در جنوب، رشته ‌کوه‌های بینالود را داریم، بافت بسیاری از روستاها دست‌نخورده باقی مانده است.

ضرورت توجه به آداب و رسوم و تولید صنایع ‌دستی
وی اظهار کرد: توجه به بافت‌های معماری و سنتی روستا و همچنین آداب و رسوم و تولید صنایع ‌دستی همراه با ارائه محصولات ارگانیک به گردشگران موجب توسعه صنعت گردشگری در روستاهای منطقه شده و گردشگران آرامش و سلامتی را در زندگی روستایی تجربه خواهند کرد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران گفت: انجام چنین اقداماتی رغبت و ماندگاری گردشگران را در روستاها افزایش داده و درآمد حاصل از عرضه تولیدات و محصولات روستایی به گردشگران افزایش چشمگیری داشته و در اقتصاد روستایی قابل لمس خواهد بود.
وی با بیان اینکه توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری می‌تواند به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد مشاغل و توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی، ایجاد اشتغال در بخش‌های صنایع دستی منجر شود، افزود: حفظ کالبد و هویت روستایی به خصوص روستاهای هدف گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد که این مهم باید در نحوه ساخت و سازها و با استفاده از مصالح بومی تقویت شود.
طاهریان‌مقدم عنوان کرد: معماری پلکانی روستاهای چناران می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد. برخی از روستاهای شمال و جنوب چناران با توجه به قرارگیری در دامنه رشته کوه‌های هزارمسجد و بینالود دارای بافت قدیمی و پلکانی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان روستاهای پلکانی بقمچ، گاش، اندیشش، گاه، فریزی و... را نام برد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه