تخریب دیوار 600 ساله توس با کلنگ ساخت و ساز غیرمجاز

تخریب دیوار 600 ساله توس با کلنگ ساخت و ساز غیرمجاز

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: یکی از اهالی توس با انگیزه ساخت و ساز غیرمجاز به صورت غیر‌قانونی اقدام به تخریب بخشی از دیوار تاریخی شهر توس کرده است.


احسان زهره‌وندی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی پس از اطلاع از موضوع در محل حاضر شده و از ادامه این تخریب ممانعت به عمل آوردند که البته با مقاومت این فرد متخلف مواجه شدند.
وی با بیان اینکه شکایت علیه این فرد از طریق امور حقوقی و دستگاه قضایی در حال پیگیری است، تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۵۸ تا ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی، عواقب این اقدام مجرمانه، جبران خسارت و یک تا ۱۰سال حبس است که طبق نظر دادگاه تعیین خواهد شد.
زهره‌وندی در خصوص اهمیت این اثر تاریخی عنوان کرد: این دیوار که شهر تاریخی طابران توس را در برمی‌گرفته، حدود 7 هزار و 200 متر طول، ۶متر عرض و ۹ متر ارتفاع است که ۱۰۶ و نیم برج دارد و در دوره ایلخانان مغول(حدود قرن‌های ۹ و ۱۰ هجری قمری) ساخته شده است. 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: این دیوار که ۳۶۰ هکتار محوطه تاریخی توس را در بر گرفته، دارای چهار دروازه به نام‌های رزان، مرو، نیشابور و رودبار است که بخش تخریبی بین دروازه رودبار و نیشابور قرار دارد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه