کمبود 60 واگنی خط یک پس از ۱۲ سال!

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد عنوان کرد

کمبود 60 واگنی خط یک پس از ۱۲ سال!

مجتبی زمانیان وحیدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در نشست خبری که در آستانه دوازدهمین سالگرد راه‌اندازی مترو در این کلانشهر برگزار شد، به کمبود ناوگان در خطوط قطار شهری به عنوان یکی از مشکلات مهم این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات ما کمبود ناوگان در خط یک است که مشاور آن را با ۱۲۰ دستگاه طراحی کرده، اما در حال حاضر ۶۰ واگن وجود دارد.


وی با بیان اینکه اتصال خط یک مشهد به گلبهار و نیز خط3 قطار شهری ایجاب می‌کند که این ۶۰ دستگاه واگن را تأمین کنیم، افزود: تعدادی از تولیدکنندگان واگن اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم سال آینده انعقاد قرارداد داشته باشیم و پس از آن به ‌تدریج در مدت سه تا چهار سال، واگن‌ها را تحویل بگیریم.
زمانیان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما، تأمین قطعات یدکی و تجهیزات است که با توجه به تحریم‌ها به شدت محدودیت داریم اما از سال ۹۴ فرایند مهندسی معکوس آغاز شده و در همین ارتباط با دو دانشگاه فردوسی مشهد و صنعتی شریف قرارداد همکاری بسته‌ایم و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی و ملی نیز پای کار آمده‌اند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد تأکید کرد: برای تمامی قطعاتی که ساخته می‌شود تست‌های استاندارد و ایمنی انجام و سپس تولید انبوه آن آغاز می‌شود.
وی از اورهال ۱۱ واگن خط یک قطار شهری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تعمیرات اساسی این واگن‌ها آغاز شده و طی چند روز آینده مراسم پایان اورهال واگن یازدهم را خواهیم داشت. البته این موضوع خللی در سرویس‌دهی به مردم ایجاد نکرده و فاصله زمانی خطوط طبق گذشته حفظ شده است.
زمانیان در خصوص بهای خدمات هم گفت: یک‌سوم بهای تمام شده خدمات باید توسط شهروندان و دوسوم هم توسط دولت و شهرداری به صورت یارانه باید پرداخت شود، بهای تمام شده هر سفر با قطار شهری بدون هزینه استهلاک امسال ۷ هزار و ۸۵۰ تومان است که هزار و ۲۰۰ تومان (معادل ۱۵ درصد) توسط مسافر و ۸۵ درصد الباقی به شکل یارانه توسط شهرداری پرداخت می‌شود و هنوز در این سال دولت از این بابت هزینه‌ای پرداخت نکرده است.

کاهش 2 درصدی سهم مسافر از بهای بلیت مترو
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد افزود: در سال ۱۴۰۲، بهای تمام شده هر سفر بدون استهلاک ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که طبق نظر شورای شهر سهم مسافر با ۳۰۰ تومان افزایش به هزار و ۵۰۰ تومان (معادل ۱۳ درصد) رسید و مابقی بر عهده دولت و شهرداری است، در عین حال اگر بخواهیم هزینه استهلاک را هم حساب کنیم بهای تمام شده هر سفر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی عمر مفید ناوگان را ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: پیش از رسیدن به این زمان باید برای نوسازی اقدام شود. زمانیان هزینه بلیت تک‌سفره برای قطار شهری در سال ۱۴۰۲ را بدون تغییر و همان ۲ هزار تومان سال جاری اعلام کرد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد میزان صرفه‌جویی ارزی عملیات اورهال ۱۱ واگن را فقط در بحث دستمزد افزون بر ۲ میلیون یورو معادل ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: در سال ۱۴۰۱، پنج قرارداد داشتیم که فقط در تولید یکی از قطعات در داخل بیش از ۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی داشتیم. زمانیان تعداد کل سفرهای قطار شهری که طی ۱۲ سال اخیر (از زمان بهره‌برداری قطار شهری تاکنون) در کلانشهر مشهد انجام شده را ۴۲۵ میلیون اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی تعداد سفرها برای امسال ۵۷ میلیون است.

ماجرای خدمات صلواتی قطار شهری مشهد چه بود؟
وی در خصوص خدمات صلواتی هم توضیح داد: طبق مصوبه شورای شهر، برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ریلی، ۳۱ روز در سال خدمات قطار شهری به صورت رایگان است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه تراکم مسافران در خط یک ۸۷ و در خط2، ۳۰ درصد است، بیان کرد: ۲۰ رام معادل ۱۰۰ واگن قطار برای خط2 تحویل گرفتیم که از این ۲۰ رام، ۱۴ رام با ۷۰ واگن در حال بهره‌برداری است، سه رام راه‌اندازی شده و در آینده نزدیک وارد خط می‌شود و سه رام دیگر در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
زمانیان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص خدمات‌دهی به افراد کم‌حجاب گفت: امر به معروف و نهی از منکر واجب دینی است و همه ما مکلف به آن هستیم و پیرو دستورات دین مقدس اسلام و منویات رهبری جلسات متعدد با موضوع عفاف و حجاب در مشهد تشکیل می‌شود.
وی افزود: در این جلسات تکالیفی برای ما تعیین می‌شود و ما هم انجام می‌دهیم، مردم ورود خیلی خوبی داشتند و حضور گروه‌های جهادی را به صورت ایجابی و غیرمستقیم داشتیم که تذکراتی داده‌اند و ثمرات آن را مشاهده می‌کنیم.

قطار شهری مشهد تا ۸ ریشتر زلزله را تحمل می‌کند! 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد درپاسخ به دغدغه یکی دیگر از خبرنگاران، گفت: هیچ نگرانی بابت ایمنی سازه‌ها و ایستگاه‌های قطار شهری در شرایط زلزله نداریم و تا ۸ ریشتر را تحمل می‌کند! مشاور هم در زمان ساخت و هم بهره‌برداری همه نکات مبحث ۲۱ پدافند غیرعامل در خصوص زلزله، انفجار و مواردی از این قبیل را در نظر گرفته است.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد هم در بخشی از این نشست درباره برنامه‌های استقبال از بهار شهرداری مشهد گفت: یکی از برنامه‌های استقبال از بهار امسال، داوری مردمی این طرح است و در حال حاضر نظرسنجی از اعضای شوراهای اجتماعی محلات در حال انجام است.
سیدناصر نعمتی افزود: یک نظرسنجی هم پس از اجرا در سطح شهر و ایستگاه‌های مترو و بوستان‌ها از شهروندان انجام می‌شود و به این ترتیب المان برتر انتخاب خواهد شد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه