امتداد بعثت محمدی تا قیام مهدوی

امتداد بعثت محمدی تا قیام مهدوی

آیت‌الله کاظم صدیقی

جذبه الهی، فطرت همه را به سوی خود جذب می‌کند و در میان هر جمعی، آن که بیش از بقیه به سوی خدا گرایش داشته باشد و برانگیخته شود را می‌توان برگزیده خدا دانست.

لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ (سوره مبارکه الحدید آیه ۲۵). رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): بعثت به معنای برانگیختگی است؛ یعنی برانگیختگیِ انسان برگزیده‌ پروردگار -که رسول الهی است- و این برانگیختگی همراه می‌شود با اتصال او به منبع لایزال علم و قدرت الهی؛ که این، حادث شدنِ پدیده‌ عظیم رسالت و پیامبری است؛ در مرحله‌ بعد، این برانگیختگیِ شخص پیغمبر به برانگیختگی مجموعه‌های بشری منتهی خواهد شد. (1399/12/21)
جذبه الهی، فطرت همه را به سوی خود جذب می‌کند و در میان هر جمعی، آن که بیش از بقیه به سوی خدا گرایش داشته باشد و برانگیخته شود را می‌توان برگزیده خدا دانست. در میان این برگزیدگان تا وقتی دین و شریعت کامل شود باید کسانی پیامبر الهی و واسطه رساندن وحی شوند. پس در مسیر تاریخ پیامبران بسیاری از طرف خدا مبعوث شدند که البته جایگاه ایشان با هم متفاوت بوده است. در میان پیامبران برگزیده، برخی پیامبران خاص خدا را که صاحب شریعت بودند اولوالعزم می‌خوانیم و در میان پیامبران اولوالعزم، خاتم‌الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص) نزدیک‌ترین جایگاه را به خداوند متعال پیدا کرد؛ فکان قاب قوسین او ادنی.
در عید غدیر، آیه الیوم اکملت لکم دینکم نازل شد تا خداوند شریعت ابدی و دین کامل را از طریق پیامبر خاتم(ص) به عالمیان عرضه کند و مسیر بعثت انبیا و رسل برای تکمیل شریعت پایان یابد، اما اجرای این دین، همچنان قیام به سوی خدا می‌طلبد و البته قیام مردم در طریق عدالت. پس مسیر بعثت در معنای برانگیختگی ادامه دارد. ائمه‌ معصومین(ع) یکی پس از دیگری در این مسیر قیام کرده و هرکدام به اقتضای شرایط دوران به نوعی بسترساز قیام مردم به سوی خداوند می‌شوند.
غیبت امام دوازدهم(عج) نقطه عطف قیام در مسیر بعثت است. برانگیختگی و بعثت نبی خاتم باید به برانگیختگی اجتماعی تمام عالم نزدیک و نزدیک‌تر شود. مسیر بعثت نگاه استعماری ندارد، نگاه تربیتی و انگیزشی دارد. پس در امتداد مسیر بعثت به سوی قیام مردم در دوران غیبت آرام آرام باید جایگاه حجت خدا در زمین درک شود، مردم به استیصال خود پی ببرند و از تمام قدرت‌ها دل ببرند. مردم باید برای زمینه‌سازی ظهور قیام کنند.
در دوران غیبت، جهان تشیع در پی توقیع شریف حضرت حجت(عج)، به فقیهان آشنا به روایات اهل بیت(ع) رجوع می‌کنند؛ کسانی که در میان جامعه انگیزه بیشتری برای فهم کلام خدا و اهل بیت(ع) دارند و بیش از دیگران برانگیخته به سمت خدا هستند .مردم در مسیر انتظار فرج که افضل اعمال دانسته شده به دنبال هرچه جهانی‌تر کردن شوق وصال بوده و متناسب با اقتضائات هر زمان با طاغوت و دشمنان ظهور مقابله می‌کنند. اوج این قیام‌ها انقلاب اسلامی ایران در مسیر تمدن نوین اسلامی و تقویت فرهنگ مقاومت در جهت نیروسازی برای قیام نهایی مسیر بعثت است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه