ایرانیان در صدر زائران خارجی حرم امام علی(ع) در ماه رجب

رونق سفر به عتبات در هفته‌های اخیر

ایرانیان در صدر زائران خارجی حرم امام علی(ع) در ماه رجب

در روزهای پایانی ماه رجب تعداد زائران عتبات افزایش یافته و در حالی که ماه‌های گذشته تعداد کاروان‌های اعزامی به عراق از کشورها انگشت‌شمار بود، اکنون این تعداد رشد داشته است.


مسئول یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: در هفته‌های آینده روزانه بیش از هشت کاروان از شهرهای مختلف به عراق اعزام می‌کنیم که این تعداد نسبت به ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌، به‌طوری که در دی‌ماه شاید روزانه دو کاروان هم نداشتیم.
وی با اشاره به استقبال زائران از سفرهای زمینی عتبات نیز می‌افزاید: با توجه به گرانی دلار و افزایش هزینه سفر عتبات، بیشتر زائران ترجیح می‌دهند به صورت زمینی به این سفر معنوی مشرف شوند. با وجود این، سفرهای هوایی هم طرفداران خود را دارد و همچنان اعزام‌های هوایی نیز روزانه از ایستگاه پروازی تهران و مشهد صورت می‌گیرد و در طول هفته نیز از سایر ایستگاه‌های پروازی همچون ساری، تبریز، شیراز، اصفهان و یزد زائران به نجف اشرف اعزام می‌شوند. سفر زمینی به عتبات از مرزهای شلمچه، مهران و خسروی انجام می‌شود که البته زائران شهرهای جنوبی کشور از مرز شلمچه به عراق می‌روند. همچنین با وجود بازگشایی مرز خسروی به روی کاروان‌های عتبات، همچنان بسیاری از مرز مهران وارد عراق می‌شوند.
با توجه به رشد تعداد زائران عتبات در هفته‌های اخیر، در ساعات اقامه نماز جماعت نیز زائران ایرانی با حضور در حرم‌های مطهر در نمازهای جماعت شرکت می‌کنند؛ تا جایی که به گفته متولیان حرم امام علی(ع) در دو هفته اخیر تعداد زائران ایرانی نسبت به سایر کشورها بیشتر بوده و پس از ایرانیان، زائران هندی و پاکستانی در صدر تشرف به حرم مولا(ع) همزمان با ماه رجب هستند.
استقبال زائران ایرانی برای سفر به عتبات در حالی است که در ماه‌های گذشته اعزام‌ها به عراق به حداقل رسیده بود و ماهانه با وجود ظرفیت بیش از ۷۰هزار نفری، حتی نیمی از این ظرفیت هم تکمیل نمی‌شد، اما اکنون با برنامه سازمان حج و زیارت، ظرفیت حدود ۱۰۰هزار نفری پیش‌بینی شده و بسیاری از این ظرفیت‌ها هم تکمیل شده‌اند و دفاتر زیارتی روزانه چندین اعزام از شهرهای مختلف دارند.
علاوه بر این، به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت، در صورت تکمیل شدن ظرفیت‌های موجود، ظرفیت‌های جدید برای اعزام زائران به عتبات پیش‌بینی خواهد شد تا همه مشتاقان زیارت کربلا بتوانند در این ایام پرفیض به این سفر معنوی مشرف شوند.
بر همین اساس، زائران برای ثبت‌نام در کاروان‌ها و تکمیل ظرفیت‌ها دیگر جای نگرانی نداشته و می‌توانند تا ۱۰ اسفندماه که ظرفیت‌های جدید هم اعلام شده، در کاروان‌های موجود ثبت‌نام کرده و به زیارت عتبات مشرف شوند.
طرف عراقی هم به منظور حضور ایرانیان در عراق همکاری لازم را داشته و نه تنها در مرزهای زمینی بلکه در فرودگاه‌های نجف و بغداد نیز سعی در تسهیل سفر ایرانیان داشته‌اند.
هم‌اکنون سفرهای زیارتی عتبات در قالب کاروان‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت فقط به صورت یک هفته‌ای است. این در حالی است که سال گذشته با برقراری سفرهای عتبات در ایام کرونا، قرار بود این سفرها در بسته‌های متنوع اجرایی شود که با گذشت یک سال همچنان خبری از بسته‌های کوتاه‌مدت نیست و همین امر موجب شده برخی به صورت انفرادی و برخی هم به صورت گروهی خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت عازم عتبات شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه