اراده مشترک برای اجرای کامل سند جامع مشارکت راهبردی

دکتر رئیسی در دیدار با شی‌جین‌پینگ تأکید کرد

اراده مشترک برای اجرای کامل سند جامع مشارکت راهبردی

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران که در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی بامداد سه‌شنبه وارد پکن شده بود، در فروردگاه بین‌المللی مورد استقبال وزیر فرهنگ و گردشگری چین قرار گرفت.


آیین استقبال رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهور کشورمان، عصر روز گذشته در ساختمان کنگره ملی خلق چین برگزار شد که هنگام ورود دکتر رئیسی به این ساختمان خوشامدگویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد و در ادامه به افتخار نخستین میهمان ارشد جین پینگ در سال نو چینی و هیئت عالی‌رتبه همراه، در میدان «تیان آن من» ۲۱ گلوله توپ شلیک شد. پس از گرفتن عکس یادگاری رئیسان جمهور ایران و چین، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند و به‌سرعت پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه دو کشور برگزار شد. 

امضای 20 سند همکاری 
مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالی‎رتبه دو کشور و در حضور دکتر  رئیسی و جین پینگ برگزار شد. این اسناد در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی است. دکتر  رئیسی در دیدار «لی که چیانگ» نخست وزیر چین سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تأکید کرد. وی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تأکید کرد. نخست وزیر چین نیز سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافقات بین دو کشور عنوان و بر تمایل پکن برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد. 

بازی دو سر برد تهران – پکن
جمهوری اسلامی ایران می تواند با سیاست چندجانبه‌گرایی راهبردی، ظرفیت‌های رشد و توسعه اقتصادی کشور را فعال کند. 
در همین باره، دکتر عبدالله صوفی، پروفسوربازنشسته اقتصاد دانشگاه ویسکانسن، در مقاله‌ای می‌نویسد: با توجه به سیاست توسعه صلح آمیز و امکانات مالی و فناوری چین از یک طرف و منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی ایران از سوی دیگر دو کشور می‌توانند از فعالیت‌های اقتصادی مشترک بهره‌مند شوند. ایران می‌تواند از توانمندی‌های مالی چین مانند پشتوانه ارزی که مبلغ 1277/3 هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ است و همچنین از پس انداز ملی چین که نزدیک ۴۶ درصد تولید ناخالص آن کشور یا مبلغ 27/52 تریلیون یوان (11/8 تریلیون دلار) در سال ۲۰۲۱ بود و همچنین از فناوری به غایت پیشرفته چین در سیستم‌های تــرابــری و سـاخـتـمـان سـازی اسـتـفـاده کند.  وی در بخش دیگری از این مقاله می‌نویسد: به طـور مشخص ایران می‌تواند با دریافت وام از بانک‌های چینی مانند «بانک توسعه چین»، «بانک صــادرات و واردات چین» و «بـانـک سـرمـایـه‌گـذاری در زیرساخت‌های آسیایی» که در دهه گذشته امکانات مالی بالایی در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار داده و سرمایه‌گذاری‌های زیـادی در آن کشورها داشته‌اند، از خطرپذیری بحران‌ها و نوسان‎های مالی که به کرات در بازارهای پول و سرمایه کشورهای غربی مشاهده شده، پرهیز کند. همچنین، ایران می‌تواند از نقش دولت چین در اجــرای سیاست صنعتی و توسعه فناوری در آن کشور که پس از سال‌های ۱۹۸۰ اتخاذ کرده است، بیاموزد. ایران می‌تواند با برقراری قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو دولـت، خطرپذیری تسهیلات مالی بانک‌های چینی کـه در اختیار ایـــران قـرار خواهند داد، کاهش داده و با آن سرمایه‌گذاری و ساخت و سازها، کمبود اماکن مسکونی و زیرساخت‌های ترابری در کشور را که در ایجاد نرخ تورم بالا نقش تعیین کننده بازی می‌کنند، تا میزان قابل ملاحظه‌ ای کاهش دهد. عبدالله صوفی در پایان این مقاله توصیه می‌کند: عملکرد کشورهایی که «وام برای کالا» از چین دریافت کرده‌اند نشان داده بسیاری از آن کشورها مبالغ هنگفتی به بانک‌های چینی مقروض می‌شوند. بـرای جلوگیری از چنین واقـعـه‌ای در ایـران و بـرای بازپـرداخـت وام به بانک‌های چینی در حداقل زمان لازم است سرمایه گذاری‌ها در ایران بر اساس نرخ بازدهی مثبت و بالا انجام گیرد و منابع دریافت مالیات و یا درآمد مستمر از طریق ایـن سرمایه گذاری‌ها بــرای دولت ایــران به وجــود آیــد. واضح اسـت بررسی ارزش اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری محتاج مطالعات کارشناسانه است؛ انجام چنین بررسی‌هایی خارج از چارچوب این مقاله کوتاه است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه