اکثر مشمولان عفو تا پایان ماه آزاد می‌شوند

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به خبرنگار قدس:

اکثر مشمولان عفو تا پایان ماه آزاد می‌شوند

گستردگی و شمول بالا، معیاری‌بودن و استثنائات معین، سه ویژگی فرمان عفو رهبر معظم انقلاب است

سخنگوی دستگاه قضا گستردگی و شمول عفو اخیر رهبر معظم انقلاب و معیاری بودن آن را از ویژگی‌های بارز و بی‌سابقه این فرمان عنوان کرد و گفت: به تمامی دادگستری‌ها ابلاغ‌شده در تطبیق مصادیق، سلیقه‌ای عمل‌نکرده و با تفسیر دقیق سعی کنند دامنه شمول عفو را تا جایی که مخالف قانون نباشد، بیشتر کنند.


مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز خود برگزاری باشکوه مراسم 22 بهمن را نشانه شکست توطئه دشمن و همگرایی و وحدت امت در دفاع از نظام و انقلاب توصیف کرد و افزود: اقدام ریاست قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند ساخت، بنابراین این اقدام نشان داد بار اصلی انقلاب همچنان بر دوش ملت است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص روند تطبیق مصادیق عفو رهبری، همچنین پیش‌بینی‌ها در مورد تعداد مشمولان آن و زمان اجرای کامل فرمان، بابیان اینکه فرمان عفو اخیر باتدبیری که ریاست قوه قضائیه با استفاده از ظرفیت کارشناسی اتخاذ کردند و عنایت رهبر معظم انقلاب از سه ویژگی گستردگی و شمول بالا، معیاری بودن و استثنائات معین‌شده برخوردار بود، گفت: پروسه تطبیق مصادیق در جلسه‌ای که هجدهم بهمن‌ماه برگزار شد به رؤسای دادگستری استان‌ها واگذارشده تا با همکاری رؤسای زندان‌ها و قضات در کمترین زمان ممکن و حداکثر ظرف 15روز انجام شود. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه چه تعداد از این افراد که پرونده‌هایشان بررسی می‌شود بازداشتی‌های حوادث اخیر هستند، بابیان اینکه اکنون زمان عفو است و شادی و گذشت و باید خاطرات بد اغتشاشات و آشوب‌ها و بازداشتی‌ها از یادمان برود، اظهار کرد: با توجه به ضرورت مداقه در یکایک پرونده‌ها هنوز تعداد دقیق مشخص نشده است، اما تا پایان همین ماه اکثریت مشمولان آزاد خواهند شد.
ستایشی در پاسخ به این پرسش که آیا آقایان بقایی، مشایی، حسین فریدون و شهرام جزایری هم مشمول این عفو می‌شوند، گفت: تشخیص این موضوع به مرجع قضایی مربوطه است، باید صبر کرد تا پرونده‌های آن‌ها بررسی و تطبیق داده شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه‌نگار بازداشتی هم آزاد و عفو خواهند شد، با اشاره به اینکه کسی به‌عنوان شغلش بازداشت و محاکمه نشده، گفت: عفو معیاری است، پرونده‌ها با معیارها تطبیق داده می‌شوند. سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده حادثه تروریستی شاهچراغ هم با اشاره به برگزاری دو جلسه دادگاه آن در 18 و 24 بهمن‌ماه گفت: این پرونده پنج متهم دارد که همه آن‌ها اتباع خارجی هستند و منتظر اعلام نظر قاضی هستیم. ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه حمله فردی به سفارت آذربایجان هم تصریح کرد: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و واجد محرمانگی است و پس از ادامه فرایند رسیدگی و اتخاذ تصمیمات بعدی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه