ساخت و ساز در حریم عزیزالله اف تخلف است

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی:

ساخت و ساز در حریم عزیزالله اف تخلف است

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی درباره ساخت و ساز در حریم ثبت ملی شده سرای عزیزالله‌اف گفت: براساس طرح حریم ابلاغی برای سرای عزیزالله‌اف، ساخت و ساز در حریم این سرا خلاف است. نقشه سرای عزیزالله اف در طرح ویژه بافت پیرامون حرم نشسته و این حریم تثبیت شده است.


احسان زهره‌وندی اظهار کرد: برای این سرا در سال ١٣٨۴حریم ابلاغی تهیه و این حریم از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان به تمام دستگاه های ذی‌ربط مانند شهرداری ابلاغ شد.
وی در تشریح طرح ابلاغی عنوان کرد: این طرح شامل سه قسمت ضوابط عرصه، حریم درجه یک و حریم درجه 2 است و در ضوابط عرصه، ضوابط مربوط به خود بنا را در بر دارد و به طور کلی ضوابط سرای عزیزالله اف حتی مدرسه عباس‌قلی خان را هم در برمی‌گیرد و ضوابط حریم مربوط به هر دو اثر است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی ضمن ارائه جزئیات بیشتر تأکید کرد: درباره عرصه بنا ضابطه خاص خود بنا وجود دارد و اقدامات نباید منجر به تخریب یا آسیب به عرصه و اعیان اثر شود و کلیه اقدامات باید با هماهنگی میراث فرهنگی صورت بگیرد. 
وی افزود: براساس طرح ابلاغی در حریم درجه یک حداکثر ارتفاع بنا ٧متر و در حریم درجه 2 حداکثر ارتفاع بنا 9 متر قید شده و هرگونه ساخت‌و ساز با این ارتفاع باید همگون و هماهنگ با بنا باشد. 
احسان زهره‌وندی در خصوص فاصله ساخت و ساز در حریم آثار ثبت ملی شده عنوان کرد: فاصله‌ها متغیر است و خط ساخت و ساز در نقشه  مشخص می‌شود و چون از نظر دید و منظر مهم است بنا به زوایای دیدی که وجود دارد، تعریف می‌شود و یک فاصله ثابت نیست. به عنوان مثال این طور نیست که یک اثر را بگذاریم وسط و بگوییم در این شعاع اتفاقی نیفتد. بر اساس کوچه‌ها، مسیرها و پلاک‌هایی که آنجا هستند و شرایطی که دارند، این فاصله تعریف می‌شود.
 سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: حریم درجه یک به عرصه اثر نزدیک‌تر است و زون اولی است که عرصه اثر را تحت حفاظت خودش قرار داده و ضابطه خاص خود را دارد و حریم درجه 2 می‌شود زون دوم که اثر را تحت حفاظت خودش گرفته و آن هم بسته به اینکه فاصله‌اش از اثر بیشتر می‌شود نسبت به عرصه اثر کمی متفاوت‌تر است.
وی تأکید کرد: برای هر بنایی نسبت به شرایطش این فواصل و این ارتفاعات تعریف می‌شود و یک استاندارد مشخصی ندارد. ممکن است برای اثری قید شود اصلاً نباید کاربری صنعتی وجود داشته باشد یا یک جا بگوییم مشاغل مزاحم نباید وجود داشته باشند. در جایی ارتفاع 4/5متر تعریف شود و در جایی دیگر ٧متر. بنا به شرایط محیطی که اثر در آن قرار دارد، این طراحی‌ها متفاوت است. بعضی از بناها حریم منظری دارند. میراث بر اساس ضوابط خود مجوزهای لازم را می‌دهد. ساخت و سازهای اطراف سرای عزیزالله اف در دو حالت اتفاق افتاده است؛ یا پیش از سال ٨۴ مجوز ساخت گرفته‌اند یا پیش از ابلاغ حریم، ساخت و ساز انجام شده است. 
 زهره‌وندی با اشاره به عدم ساخت و ساز در حریم عزیزالله اف عنوان کرد: اگر برای مالک یا صاحب زمین‌های اطراف، حقوقی تعریف و مجوزی از میراث فرهنگی و گردشگری گرفته و پروانه‌ای برایش صادر شده باشد، ما به عنوان حقوق منتسبه سعی می‌کنیم حق و حقوقشان را رعایت کنیم. بناهای موجود یا پیش از سال٨۴ ساخته شده‌اند یا مجوز گرفته‌اند و اگر بنایی در حال حاضر ساخته شود، خلاف است و اگر استعلامی از ما گرفته باشند، مطابق با ضوابط حریم پاسخ داده‌ایم. نقشه سرای عزیزالله اف در طرح ویژه بافت پیرامون حرم نشسته و این حریم تثبیت شده است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه