طلیعه تمدن‌سازی دوباره با انقلاب اسلامی

رحیم‌پور ازغدی در گردهمایی طلاب و دانش‌پژوهان جامعه المصطفی مطرح کرد

طلیعه تمدن‌سازی دوباره با انقلاب اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گردهمایی با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی» گفت: زمانی‌که نسبت اسلام با جامعه، مدنیت، عدالت و عقلانیت اجتماعی مطرح می‌شود دشمنان زیادی پیدا می‌کند و از چنین اسلامی به عنوان اسلام سیاسی یاد می‌کنند. 


به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گردهمایی بین‌المللی طلاب و دانشجویان غیرایرانی با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی» که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم اظهار کرد: اینکه شما دانشجویان عزیز سرزمین و خانواده خود را به عشق معرفت، نشر دین خدا و مکتب اهل‌بیت(ع) رها کرده‌اید بدانید این هجرت شما هجرت الی‌الله است و ان‌شاءالله در همه ابعاد این هجرت موفق باشید و زمانی‌که به سرزمین‌های خود بازمی‌گردید پیام مکتب توحید و ولایت را به پیروان اسلام برسانید.
وی بیان کرد: این روزها در ایام دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلابی که هیچ‌یک از سرزمین‌های شرق و غرب منتظر آن نبودند و هنگامی‌که این انقلاب روی کار آمد باز هم هیچ‌کس آن را باور نکرد تا اینکه پس از سه و یا چهار دهه به‌تدریج این انقلاب را پذیرفتند و باور کردند، اما دشمنی‌ها تمام نشده و همچنان ادامه دارد.

هجرت دانشجویان برای نشر دین خدا، هجرت الی‌الله است
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در آن دوران از امام راحل تجلیل کردند و به او گفتند اگر شما نبوید، ملت از بین می‌رفت و اسلام چه می‌شد؟ امام رو به مردم کرد و گفت: «این انقلاب نه کار من و نه کار شما بود بلکه این انقلاب کار خدا بود، به این دلیل که قبل از این هم من بودم و هم شما بودید، شما می‌ترسیدید از یک پاسبانی که در بازار بود و از وقتی همگی گفتیم خدا، ترستان از بین رفت و این پیروزی‌ها هم شروع شد».
رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: اما نکته اصلی در این میان این است که این انقلاب به عنوان طلیعه تمدن‌سازی دوباره اسلامی است. سؤال اصلی در اینجا این است اسلام بدون در نظر گرفتن انقلاب، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی چیست که دشمن ندارد؟ اما زمانی‌که نسبت اسلام با جامعه، مدنیت، عدالت و عقلانیت اجتماعی مطرح می‌شود دشمنان زیادی پیدا می‌کند؛ از چنین اسلامی به عنوان اسلام سیاسی یاد می‌کنند، گویا ما چند اسلام اعم از عبادی، سیاسی و… داریم که از نظر آن‌ها نام یکی از این اسلام‌ها، اسلام سیاسی است.
وی ادامه داد: حقیقتاً ما اسلام سیاسی، عرفانی، فقهی، اخلاقی، عقلانی، فلسفی و… نداریم بلکه یک اسلام داریم که دارای ابعاد مختلفی چون عرفانی اخلاقی، عقلی فلسفی، معنوی عبادی و اجتماعی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این در حالی است که افراد ضد دین با بعد شخصی و فردی دین هم رابطه نامناسبی داشته و از این بعد دین تنفر دارند. قرآن درباره این افراد می‌گوید این‌ها حتی از شنیدن اسم خدا هم حالشان بد می‌شود. هستند افرادی که با اصل دین و معنویت کاملاً مشکل دارند.
رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: قرآن می‌فرماید آدم‌ها دو دسته هستند، یک دسته مؤمنان هستند که وقتی اسم خدا به میان می‌آید قلبشان می‌لرزد و اشک‌هایشان جاری می‌شود اما دسته دیگر از افراد که کافر هستند با شنیدن اسم خدا حالت بدی در وجودشان احساس می‌کنند.

اهمیت بعد فردی و اجتماعی آیات و روایات در زندگی
وی تصریح کرد: اما در اینجا هدف ما صحبت از این دسته افراد نیست بلکه مخاطب ما افرادی هستند که چه از موضع ضددین و چه از موضع دینداری سطحی و قشری با قصد خدا، دین، معنویت، اخلاق، احکام فردی و… کارهایی را انجام می‌دهند و مذهبیون این اعمال را انجام می‌دهند اما ضدمذهبی‌ها این کارها را مسخره می‌کنند اما با آن‌ها مشکلی ندارند و بر این باورند مذهبیون هر اعتقادی که می‌خواهند داشته باشند‌ و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند اما مشکلی برای دیگران به‌ویژه صاحبان قدرت و ثروت ایجاد نکنند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: افراد ضد دین کارهای مذهبیون را مسخره می‌کنند اما کاری هم به آن‌ها ندارند، اما افرادی که مذهبی هستند توجه ندارند رستگاری و سعادت فرد منحصراً از طریق تشرع فردی تأمین نمی‌شود بلکه رستگاری فرد به انجام وظایف آن فرد در برابر خدا و درباره خود و دیگران مشروط است.
رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: البته که عبادت خداوند موجب سعادت فرد می‌شود اما خداوند، هم احکام فردی و هم احکام اجتماعی را برای آدمیان قرار داده که باید به هر دو احکام عمل کرد و اگر انسان تنها یکی از این وظایف را انجام دهد، به واقع بندگی نکرده است.
وی تأکید کرد: از این‌رو باید به بعد فردی و اجتماعی آیات و روایات نیز توجه داشته باشیم.
​​​​​​​
توجه دادن امام(ره) به بازخوانی سیره اهل بیت(ع)
وی تصریح کرد: ما اغلب، آیات قرآن، روایات پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را چه آیات و روایات تربیتی اخلاقی و چه روایاتی که بعد سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی دارند، تنها تفسیر شخصی می‌کنیم و در فقه فردی عبادی، اخلاق فردی عبادی و ابعاد شخصی، تنها به بینکَ و بینَ‌الله اکتفا می‌کنیم اما به لحاظ عملی و نظری در بینکَ و بینَ‌الناس، غفلت بزرگی صورت گرفته است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تمدن‌سازی انقلاب اسلامی که توسط امام(ره) صورت گرفت برای این بود که دوباره آیات و روایات و همچنین بعد تمدن‌ساز، جامعه‌پرداز و ضدستم، ضدسرمایه‌داری، ضددیکتاتوری و نژادپرستی سیره اهل‌بیت(ع) را بخوانیم.
رحیم‌پور ازغدی گفت: پیش از انقلاب این‌گونه نبود که نخبگان ما حتی انقلابی باشند، البته که این‌طور نبود و بیشتر عالمان، دانشجویان و بازاریان نیز سیاسی و انقلابی نبودند و زمانی‌که امام خمینی(ره) به‌پاخاستند حلقه انقلابیون حلقه کوچکی بود، اما همین حلقه کوچک مقاومت کردند، ادامه دادند، بیدارگری کردند، تبعید شدند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند اما هیچ‌گاه تسلیم نشدند و به‌تدریج بیشتر روحانیون، مردم، دانشجویان و اقشار مختلف مردم هم به این حلقه کوچک پیوستند.
وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در روایتی، فرمول سقوط یک تمدن و جامعه را بیان کردند و فرمودند مقوله‌هایی وجود دارد که سبب می‌شود هر تمدن و دولتی دچار فروپاشی شود و هر دولتی می‌تواند با انجام کارهایی چون سوءتدبیر و مدیریت غلط، پیش‌بینی‌های نادرست، آماده نبودن برای مشکلات مختلف و هدر دادن ثروت و سرمایه ملی موجب زودتر از بین رفتن دولت خود شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه