مساجد باید کانون‌پویش‌های اجتماعی و برقراری صلح بین مردم باشند

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار مدیران و فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد:

مساجد باید کانون‌پویش‌های اجتماعی و برقراری صلح بین مردم باشند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مساجد باید کانون‌های امور خیرخواهانه، پویش‌های اجتماعی و برقراری صلح بین مردم باشند.


به گزارش آستان‌نیوز، حجت‎الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با مدیران و فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد کشور که در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد، تداوم نظام مقدس اسلامی را با وجود همه دشمنی‌های مستکبران عالم یک معجزه خواند و گفت: وقتی نظامی در طول 44 سال بر شعارها و ارزش‌های اخلاقی و انسانی تأکید کند، در حالی که قدرت‌های استکباری شرق و غرب عالم با او به دشمنی برخیزند و از هر گونه ضربه زدن کوتاهی نکنند، با این همه بدون هیچ گونه عدول از اصول و شعارهای انسانی و اسلامی خود پا بر جا بماند، چیزی جز معجزه نیست.

رمز مانایی انقلاب اسلامی الهام گرفتن از اصول انسانی و اسلامی است
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی نیاز به مقدماتی است و حفظ و تبیین ولایت فقیه و رهبری در رأس اولویت‌ها قرار دارد، ترویج معنویت را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: خاستگاه این انقلاب، مسجد است؛ جایی که مرکز تولید معنویت و معرفت است.
وی خطاب به فعالان مساجد حاضر در مراسم، بر مهم دانستن مسئولیت سنگین خدمت در فضای مسجد تأکید کرد و ادامه داد: این وظیفه را دست کم نگیرید، مهم‌ترین کار امروز کار شماست زیرا دشمن به سراغ مساجد به عنوان کانون تولید اندیشه دینی، معرفتی و انقلابی آمده تا با حذف معنویت، به هدف خود برسد. تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: عزیزان، هر جایی مشغول خدمت هستید، آنجا را مرکز دنیا بدانید تا بهترین کار را به انجام برسانید و موفق شوید. مهم این است انسان در هر کار و فعالیتی، اهمیت آن را باور داشته باشد و امور را خوب اداره کند. اگر کار فرهنگی خود را مهم، تأثیرگذار و محوری بدانید نه کاری حاشیه‌ای و تفننی، در آن موفق خواهید شد.

در جامعه مسلمین باید «رحماء بینهم» باشیم 
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنانش بر محور وحدت در جامعه تأکید و ابراز کرد: هر وقت اختلافی بین نیروها دیدید، بدانید کار برای خدا نیست، چون کار برای خدا، پاک و پاکیزه است و کسی که در مسیر الهی قدم برمی‌دارد، اهل انشقاق و اختلاف نیست. ایجاد اختلاف، نقار، دشمنی، رقابت بی‌جا، حسادت و تنگ‌نظری نشانه وجود صفات نفسانی و غیرالهی است. خدا حس الفت، نزدیکی قلوب و وحدت ایجاد می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: کینه و دشمنی با دشمنان خدا، به معنی اختلاف‌افکنی نیست؛ ما هیچ وقت با آمریکا کنار نمی‌آییم و هیچ گاه کینه صهیونیست‌ها را از دلمان بیرون نخواهیم کرد، چون آن کینه هم برای خداست. اما بین جامعه مسلمین به فرموده خداوند متعال، باید «رحماء بینهم» باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی، تخلق به صفات الهی و اسلامی مانند وحدت، صبر، تحمل نظرات دیگران و گذشت را یادآور شد و عنوان کرد: هر کسی نظر و تشخیص خودش را دارد، مهم این است که ما در کلیات وحدت نظر داریم، اختلاف در جزئیات اهمیتی ندارد. راه را برای بیان نظرات مخالف باز بگذاریم و به همه فرصت تفکر و تجدید نظر بدهیم.

کسی که فقط خوب سخنرانی می‌کند، نمی‌تواند مرجع فکری باشد 
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی پرهیز از جناح‌بازی در مساجد را به عنوان یکی دیگر از اصول مهم به مدیران و فعالان مساجد کشور توصیه کرد و در این ارتباط توضیح داد: بگذارید همه با هر نوع سلیقه و از هر جریانی امکان ورود به مسجد را داشته باشند؛ مسجد باید خانه خدا باقی بماند. طوری که هر کسی، از هر جایی ناامید شد، به مسجد رو بیاورد و آنجا را مأمن خود بداند.
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه مسجد باید محل تبلیغ و نشر تفکر انقلابی باشد نه تفکرات جناحی، بر عامل بودن تأکید کرد و گفت: آنچه خودمان به آن عمل می‌کنیم، به دیگران نیز توصیه کنیم که خود عامل جذب‌کننده مردم است؛ همین طور نگذارید نقش مسجد بین مردم کمرنگ شود. اقامه نماز یکی از شعائر دینی ماست که می‌تواند در مسجد انجام شود ولی مسجد می‌تواند کانون امور خیرخواهانه، پویش‌های اجتماعی، برقراری صلح بین مردم به‌خصوص رفع اختلافات بین زوجین و... باشد.
وی بر اصل جهاد تبیین از اصول مورد تأکید رهبری انقلاب نیز تصریح کرد و افزود: در مسیر جهاد تبیین در مساجد، اهمیت مرجعیت فکری نباید فراموش نشود، هر کسی که فقط خوب سخنرانی می‌کند، نمی‌تواند به عنوان مرجع فکری معرفی شود؛ معیار در تشخیص برای مرجع فکری، در مسیر امام راحل عظیم‌الشأن و رهبر معظم انقلاب بودن است.
تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: ما معتقدیم مسجد امتداد حرم مطهر رضوی است. بایستی کانون‌های مساجد در قلب حرم مطهر امام هشتم شکل بگیرند و فعال شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه