تولد دوباره نسخه‌های نفیس ادبی در اثری ماندگار

گفت‌وگو با مدیر هنری «شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی»

تولد دوباره نسخه‌های نفیس ادبی در اثری ماندگار

آستان ملائک پاسبان رضوی همچون موزه‌ای از هنرهای اسلامی و ایرانی، حافظ نفایس متنوعی از ارادتمندان حضرت رضا(ع) است که از اعصار گذشته در این قطعه بهشتی به یادگار مانده‌اند.


مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در راستای معرفی این مجموعه عظیم هنری و فرهنگی با بهره‌گیری از دانش بهترین پژوهشگران و استادان هنر، گوشه‌ای از ابعاد مختلف این گنجینه را در کتاب‌های نفیسی با عنوان «شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی» پیش‌روی هنرمندان، محققان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قرار داده است.
به گزارش آستان نیوز، نهمین جلد این مجموعه با محوریت «نسخه‌های نفیس کتب ادبی» با بررسی نفایس ادبی موجود در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی به نویسندگی علی اصغر ناصری‌مهر به‌تازگی در مؤسسه چاپ و انتشارات این آستان مقدس چاپ شده و مجید فدائیان، نگارگر، کارشناس و پژوهشگر هنرهای سنتی کشور، مدیریت هنری پروژه انتشار آن را برعهده داشته است. در ادامه پای صحبت‌های این هنرمند برجسته می‌نشینیم.

مجموعه‌ای تصویرمحور 
استاد فدائیان در ابتدا به مشارکتش به عنوان عکاس، مؤلف و مدیر هنری در انتشار 6جلد از مجموعه شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی شامل «منتخب قطعات نستعلیق»، «منتخب قرآن‌های نفیس؛ از آغاز تا سده نهم هجری قمری»، «صندوق‌پوش‌ها و ضریح‌پوش‌ها»، «منتخب قرآن‌های نفیس؛ از سده دهم تا چهاردهم هجری قمری»، «منتخب جلدهای نفیس» و «نسخه‌های نفیس ادبی» اشاره کرده و می‌گوید: پژوهش و تألیف سه جلد دیگر این مجموعه نیز با محوریت موضوعی «کتیبه‌های مسجد جامع گوهرشاد»، «کتیبه‌های صحن انقلاب(عتیق)» و «کتیبه‌های صحن آزادی(نو)» توسط دکتر مهدی صحراگرد انجام شده است.
او می‌افزاید: شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای منبع، مرجع و تصویرمحور است که مخاطبان اصلی آن، هنرمندان و محققانی هستند که کار پژوهشی تصویری دارند چنان‌که تلاش شده این مجموعه به‌گونه‌ای چاپ شود که وضوح تصاویر حرف اول را بزند.
فدائیان بیان می‌کند: آغاز پروژه نهمین جلد از شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی با محوریت نسخه‌های نفیس کتب ادبی به اوایل دهه 90شمسی برمی‌گردد که چاپ و انتشار آن به دلیل تغییر و تحولات اداری در مجموعه آستان قدس به تعویق افتاده بود و سرانجام امسال در 500 نسخه منتشر شد. او می‌افزاید: جلد نهم نسخه‌های نفیس کتب ادبی حاصل یک کار گروهی به‌ویژه با همکاری علی‌اصغر ناصری‌مهر، از کارمندان بازنشسته مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است. ناصری‌مهر با دارا بودن سابقه خدمت در کتابخانه این آستان مقدس، شناخت خوبی از نسخه‌های خطی گنجینه داشت، بنابراین او انتخاب اولیه نسخه‌ها را انجام داد.

توجه به آرایه‌های هنری نسخه‌ها
فدائیان در ادامه می‌گوید: به دلیل تعداد بالای نسخه‌ها، بخشی از انتخاب نسخه‌های نفیس ادبی را به عنوان مدیر هنری پروژه انجام دادم. از هر کتاب منتخب نیز عکس‌های زیادی گرفته شده بود که از میان آن‌ها، عکس‌هایی را که بیشتر جنبه کاربردی برای هنرجویان و پژوهشگران داشت انتخاب کردیم.
این پژوهشگر پیشکسوت می‌افزاید: در مجموع ملاک انتخاب ما در این اثر، توجه به آرایه‌های هنری همچون تذهیب، تشعیر، خط، مجالس تصویر و جلدسازی در نسخه‌های ادبی بود. به‌طور مثال از بین چند اثر نفیس حافظ، تعداد نسخه‌های کمی انتخاب شد که از نظر آرایه‌های هنری اولویت بیشتری داشتند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه