ساخت و ساز در مشهد تا پنج طبقه سود ندارد!

در مصاحبه نامحسوس خبرنگار قدس با رسانه‌گریزترین مدیر‌ کل شهرداری مشهد مطرح شد

ساخت و ساز در مشهد تا پنج طبقه سود ندارد!

وقتی مدیران شهری از پاسخ‌گویی به رسانه‌ها گریزان هستند، خبرنگاران برای پاسخ گرفتن به هر راهی متوسل می‌شوند حتی توسل به شأن شهروندی خویش!


مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد نیز از آن دسته مدیرانی است که پاسخ رسانه‌ها را سخت می‌دهد و وقتی می‌شنوم پشت خط 137 برای پاسخ‌گویی به شهروندان نشسته  پشت خط می‌روم و با او گفت‌وگو می‌کنم.
محمود برهانی که صبح دوشنبه برای پاسخ‌گویی به شهروندان به مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ رفته بود، در پاسخ به سؤالم درباره تهاتر املاک شهر برای تصفیه حساب بدهی‌های شهرداری به بانک تجارت، پاسخ داد: فروش‌ها مربوط به حوزه سازمان سرمایه‌گذاری و اقتصادی شهرداری است و من اطلاعی ندارم.
وی در خصوص درآمدهای شهر نیز گفت: با بودجه سنواتی وضعیت خوب بود؛ اما با افزایش هزینه‌های زندگی مردم، به همان میزان هزینه‌های جاری شهرداری هم بالا رفته است. بنابراین با توجه به همه معیارها و شاخص‌های اقتصادی که رشد داشته، بودجه این افزایش را لحاظ کرده تا بتوانیم هزینه‌های شهر را تأمین کنیم و وظایف و خدماتی که بر عهده داریم به درستی انجام دهیم.

روال فروش تراکم در گذشته هم ضابطه‌مند بوده است
وقتی به عنوان یک مشهدی در خصوص قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و پایان تراکم‌فروشی، نسبت به درآمد شهر اظهار نگرانی کرده و پرسیدم با توجه به این موضوعات، چطور می‌‌توانید هزینه شهر را تأمین کنید؟ آیا فقط با افزایش عوارض و فشار روی قشر متوسط و فقیر این کار را انجام می‌دهید، برهانی پاسخ داد: شاید در گذشته هم قضاوت در مورد درآمدهای شهرداری کمی غیرمنصفانه بود. اینکه می‌گویند در گذشته شهرداری از پیش خود هر چقدر تراکم می‌خواسته آن را تعیین می‌کرده تا کسب درآمد داشته باشد، به این شکل نبوده است. بنابراین با آمدن طرح‌های تفصیلی ناگهان اتفاق خارق‌العاده‌ای نمی‌افتد که همه درآمدهای شهر که ادعا می‌شود از راه نامشروع تراکم‌فروشی بوده، حالا قطع شده باشد. 
در گذشته درآمدهای شهرداری همه مصوبات شورا، هیئت تطبیق و سایر حوزه‌های نظارتی را داشته و این کنترل همیشه روی عملکرد شهرداری بوده است.
 مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد یکی دیگر از کنترل‌کننده‌های عملکرد شهرداری را دغدغه‌ها و نظارت شهروندان عنوان کرد و افزود: حوزه شهرسازی ما از گذشته هم بر اساس طرح‌های تفصیلی قدیمی‌تر مانند طرح خازنی و نیز شیوه‌نامه‌هایی که در مراجع مختلف تأیید و مصوب شده بود، کار می‌کرده است. از این رو این ادعا واقعیت ندارد که یک تراکم‌فروشی بی‌ضابطه‌ای اتفاق می‌افتاده و حالا قطع شده است.
او ادامه داد: تراکم، یک تعریف فنی دارد. پیش از این تراکم بر اساس ضابطه فروخته می‌شده اکنون هم بر پایه طرح تفصیلی جدید تراکم به فروش می‌رسد. بنابراین اساساً کلمه تراکم‌فروشی بر خلاف تصور عمومی و رایجی که وجود دارد، امر بدی نیست؛ اما اینکه تراکمی 
بر خلاف طرح‌های تفصیلی یا ضوابط شهرسازی به فروش برسد، کار مذمومی است و اگر مواردی در گذشته وجود داشته کلیت نبوده است.

ساخت و ساز در مشهد تا پنج طبقه عایدی اقتصادی ندارد
گفت‌وگو که به اینجا رسید، با دلی پر از تراکم‌های بی‌ضابطه محله، گلایه خود را مطرح کرده و گفتم: همسایه‌ها در گذشته یک یا دو طبقه خلافی ساختند و پولش را هم به شهرداری پرداخت کردند و حالا همه ساختمان‌های اطراف به خانه ما مشرف هستند. برهانی در پاسخ، بحث ارزش ملک و رابطه‌اش با تراکم را تشریح کرد و گفت: شما فکر کنید به عنوان مثال چند فرزند هستید و می‌خواهید با پدر و مادرتان خانه را نوسازی کرده و کنار هم زندگی کنید. میزان تراکم ملک و هزینه‌ای که برای ساخت و سازش انجام می‌شود باید دخل و خرجش با هم بخواند؛ چون وقتی شما ساخت و ساز کنید، بهره‌وری از زمینتان بالا می‌رود و هر چقدر زیربنا کم‌شود، توجیه اقتصادی برای شما کمتر می‌شود. مسئله‌ای که به طور متوسط در شهر مشهد وجود دارد. با توجه به ارزش زمین، اگر شما بتوانید پنج طبقه تراکم روی زمینتان بسازید، هزینه و سود شما برابر می‌شود و هیچ عایدی اقتصادی برای سازنده و مالک ندارد. این گلایه شما به این معناست که تصمیمتان از ساخت و ساز، ضرر کردن باشد.

تخفیف‌های شهرداری برای رونق ساخت و ساز در شهر
مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در ادامه به تخفیف‌های عوارض ساخت و ساز در ماه‌های پایانی سال اشاره و عنوان کرد: این اقدام را انجام می‌دهیم تا ساخت و ساز با توجیه اقتصادی بیشتری انجام شود و رونق بگیرد.
وی افزود: در طرح‌های تفصیلی جدید  ظرفیت‌هایی برای بحث درآمدی شهرداری دیده شده که پیش از این انجام نمی‌دادیم و این سبب ایجاد درآمدهای بیشتر در برخی بخش‌ها می‌شود.
در ادامه با استناد به سخنان یکی از اعضای شورای شهر در صحن علنی، از بدهی بالای دستگاه‌های دولتی به شهرداری سؤال کرده و پرسیدم چرا شما برای بحث‌های درآمدی، این مطالبات را پیگیری نمی‌کنید و روی افزایش عوارض مردم حساب باز کرده‌اید؟ برهانی پاسخ داد: اعضای محترم شورا نظر خودشان را می‌گویند و من در تأیید یا رد آن صحبتی نمی‌کنم؛ اما همیشه مطالباتی را از دولت داشته‌ایم. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۵ هزار میلیارد تومان ارزش روز مطالبات ما از دولت بود که آن را گرفتیم. الان هم پیگیر هستیم و دولت با توجه به مشکلات و مسائل اقتصادی، مرحله به مرحله بدهی‌ها را تصفیه می‌کند.
در پایان از افزایش عوارض شهری اظهار نگرانی کردم که برهانی در پاسخ گفت: هر کس که در شهر مشهد زندگی می‌کند، یک حداقل خدماتی را از شهرداری انتظار دارد و ما هم تکلیف داریم با وجود محدودیت‌هایی که در منابع و بخش‌های مختلف است، با حداقل فشار بر مردم، تأمین منابع را انجام دهیم. یکی از مواردی که باید در نظر بگیریم دقت در هزینه‌کرد است. شاید دغدغه‌ای را که شما دارید، ما به آن شدت نداشته باشیم؛ اما به هر حال ما هم بخشی از بدنه جامعه و جزو طبقه متوسط هستیم و این مسائل را درک می‌کنیم و همه تلاشمان را انجام می‌دهیم.

​​​​​​​خبرنگار: معصــومـه مــومنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه