مشکل فیلم‌‌های اکران نشده را حل می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با قدس:

مشکل فیلم‌‌های اکران نشده را حل می‌کنیم

همزمان با برگزاری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر وزارت ارشاد وعده داد فیلم‌های جشنواره این دوره در اولویت اکران هستند. این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و ناآرامی‌های اخیر دست‌کم 33 فیلم نتوانسته‌اند به اکران عمومی برسند و پشت درهای بسته سالن‌های کم‌رونق سینما مانده‌اند.


علاوه بر این فیلم‌هایی که در جشنواره حاضر نشده‌اند و مایل‌ هستند به ‌صورت مستقل از این رویداد، اکران شوند هم وضعیت مبهمی دارند. 
در خصوص اکران‌های پس از جشنواره و مشکلات فیلم‌های در صف اکران با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید. 

 برای اکران فیلم‌های جشنواره امسال چه برنامه‌ای دارید تا مانند سال‌های گذشته با ریزش مواجه نباشیم؟
 اتفاق خوبی که امسال افتاده این است که شورای نمایش، مجوز اکران همه فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره را داده است. یعنی فیلم‌های حاضر در جشنواره بدون دریافت مجوز شورای نمایش به جشنواره نیامده‌اند. سابق بر این ممکن بود یک فیلم در جشنواره شرکت کند و حتی برنده هم بشود اما شورای نمایش، پروانه اکران به آن نمی‌داد یا به فیلم ایراد می‌گرفت. امسال ما این روند را معکوس کردیم و گفتیم هر فیلمی که می‌خواهد در بخش داوری جشنواره شرکت کند باید اول پروانه نمایش آن صادر شود و در خصوص مقررات موضوع انجمن نمایش و اکران هم موضوع را دنبال کردیم تا تسهیل شود.

 اما این اقدام سبب می‌شود فیلم‌های جشنواره امسال خود به‌ خود در اولویت نمایش قرار بگیرند در حالی ‌که بیش از 30 فیلم سینمایی هنوز نتوانسته‌اند پروانه نمایش دریافت کنند. 
 در این دو سال که من مسئولیت وزارت ارشاد را بر عهده داشته‌ام مشکلی در زمینه پروانه نمایش نداشته‌ایم. البته بعضی از فیلم‌ها مسائلی داشته‌اند مثلاً خود تهیه‌کننده مایل نیست فیلمش، اکران عمومی شود یا فیلمی برای بعضی تغییرات در رفت ‌و برگشت به شورای نمایش است. 
من در جریان جزئیات مسائل و مشکلات همه این فیلم‌ها نیستم و حضور ذهن هم ندارم که بخواهم همه مسائل فیلم‌ها را تشریح کنم اما مسئله جدی در این زمینه وجود ندارد و ما آماده همکاری با دوستان تهیه‌کننده و کارگردان هستیم. برای نوبت اکران هم مشکلی نیست. سالن‌های نمایش ما در حال افزایش است و در همین دوره حدود 200 سالن نمایش افتتاح ‌شده و یا در حال افتتاح است.

 وزارت ارشاد آمادگی دارد تا برای حل مشکلات و یا ممیزی فیلم‌ها همکاری کند؟
بله! حتماً این آمادگی را داریم. ما به دنبال تقویت اقتصاد و تقویت معیشت حوزه سینما هستیم.

 قوانینی مثل اینکه تهیه‌کنندگان تا مشکل فیلم قبلی خود را حل نکنند، نمی‌توانند برای تولید جدید مجوز بگیرند، ناقض صحبت‌های شما در خصوص تقویت اقتصاد سینماست. برای این موضوع چه تدبیری دارید؟
ما این مسئله را حل می‌کنیم. من آمادگی خودم، مجموعه وزارت ارشاد و معاونت سینمایی را اعلام می‌کنم تا مشکلات تهیه‌کنندگان را حل‌وفصل کنیم.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه