هزینه‌ها و فرایندهای دادرسی باید کاهش یابد

رئیس قوه قضائیه:

هزینه‌ها و فرایندهای دادرسی باید کاهش یابد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای با بیان اینکه کاهش فرایندهای دادرسی مورد تأکید است، گفت: تجدید وقت‌هایی که برخی وکلا به دلیل حجم بالای پرونده‌های تحت وکالت درخواست می‌کنند از علل طولانی شدن فرایند دادرسی است، بنابراین وکلا به اندازه توان پرونده قبول کنند.


به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای روز جمعه در نخستین همایش سراسری هیئت‌های مدیره استانی مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه‌قضائیه در مشهد افزود: کاهش هزینه‌های دادرسی یکی از اهداف است، بنابراین تاکنون با کاهش برگزاری آزمون‌های وکالت و کاهش پذیرفته‌شدگان این آزمون‌ها مخالفت کرده‌ام؛ چراکه با این قبیل کاهش‌ها هزینه‌های دادرسی برای مردم افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به شأن و جایگاه بالای نهاد وکالت و قضاوت خاطرنشان کرد: در مرتبه نخست قضات، وکلا و کارشناسان هستند که باید پاسدار جایگاه و شأن بالای خود باشند، ممکن است در میان خانواده بزرگ و شریف قضات، وکلا و کارشناسان، معدودی مراعات این شأن و جایگاه را نکنند و به اعتماد مردم خلل وارد کنند، بنابراین باید خیرخواهانه به امر به معروف و نهی از منکر این قبیل همکاران همت گماشت.
رئیس دستگاه قضا به حضور مستمر مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه در مساجد به منظور کمک و مساعدت حقوقی به مردم تأکید کرد و خواستار استمرار و تقویت این قبیل اقدام‌ها و ابتکارها شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: قانون ناظر بر وکالت سال‌هاست تغییری نکرده است، حال آنکه بسیاری از قوانین مشابه که پس از این قانون تصویب شده‌اند، تغییر یافته‌اند بنابراین در مرکز وکلا نسبت به بررسی این امر اقدام کنید که آیا تغییر قانون ناظر بر نهاد وکالت مطلوب است یا خیر؟ آیا با وجود این مطلوب بودن، اجازه این تغییر داده نشده است؟
وی با بیان اینکه معضلاتی در مبحث کارشناسی پرونده‌های قضایی وجود دارد، افزود: ما به معیارهای کارشناسی انتقاد داریم، اختلاف‌نظرهای کارشناسی در قبال یک پرونده واحد، سبب ایجاد نارضایتی و افزایش هزینه‌کرد مردم می‌شود.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: ضروری است با یک بررسی مدون و جامع، راهکارهای کاهش زمان فرایند کارشناسی و کاستن از اختلاف‌های کارشناسی‌ها در قبال یک پرونده واحد اتخاذ شود.
رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت مقوله صلح و سازش پرونده‌های مختلف قضایی اعم از حقوقی، خانوادگی و مالی، گفت: شما در مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه می‌توانید در معرفی و تبیین سازوکارهای ناظر در زمینه صلح و به سازش کشاندن پرونده‌های قضایی به ما کمک کنید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه